حل مشکل اشتغال فنی و مهندسی با نوآوری در بخش صنایع های تک

پانزدهمین گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از صبح امروز یکشنبه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است.

به گزارش سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز؛ شیخ زین الدین، معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی در گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز مهمترین مساله این است که چگونه برای محصولات و نوآوری ها بازار ایجاد کنیم چون صد سال است که مقررات بر این بنا شده است که نفت بفروشیم نیازهای خود حتی دانش فنی را از خارج وارد کنیم.
او افزود: در اکثر مواقع هر خط تولید و دستگاهی که وارد کردیم پول دانش فنی آن راهم می پردازیم که بسیاری از تجهیزاتی که فناوران ما وارد پژوهش در آن می شوند هزینه های توسعه ای آن بسیار بالاست و اگر فکری به حال محصولات دانش بنیان نکنیم تمام فعالیت های این چند ساله هدر می رود.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی تاکید کرد: هم چنین بخش عمده ای از واردات کشور صنایع های تک است که مساله تجاری سازی خروجی های علوم انسانی بسیار پیچیده است اما با نوآوری در بخش صنایع های تک می توان مشکل اشتغال رشته مهندسی را حل کرد.

شیخ زین الدین تصریح کرد: در کشور زیرساخت ها مهیا نیست مثلا برای یکی از محصولات فناورانه ی دانشگاه آزاد مجبور شدیم قوانین راهنمایی و رانندگی را عوض کنیم البته مشکلات کشور ما، بعد از پیاده سازی فناوری است.

او گفت: اولین مرکز رشد را در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد تاسیس کردیم و دانشجویان دانشگاه آزاد رابطه خوبی با بازار و شرکت های دانش بنیان دارند پس نباید بودجه ی دانشگاه ها به دولت وابسته باشد چون هلدینگ های بزرگ کشور که کارشان نگهداری شرکت ها و سوددهی است خود دچار مشکل شده اند.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی خاطر نشان کرد: دانشگاه های کشور به ایجاد نوآوری روی آوردند که تا چندی قبل دانشگاه ها با کلمه ی نوآوری قریب بودند و در طی زمان کوتاهی ۱۱۵ هزار متر مربع از مکان های بدون استفاده در دانشگاه ها به مراکز نوآوری تغییر کاربری دادند و از دل این مراکز نوآوری، استارتاپ های خدماتی بوجود آمدند و در حال رشد هستند.

او افزود: مدل صحیحی که وجود دارد این است که به واسطه ی ارتباط با صنعت مشکلی را به شرکت های دانش بنیان ارائه دهیم و آن ها ایده های خود را در این رابطه بدهند مثلا در حمل و نقل عمومی برای صدور یک بارنامه ۱۱ ارگان مختلف باید مجوز صادر می کردند و بارنامه ی الکترونیک که در سازمان راهداری در حال اجرایی شدن است بسیاری از هزینه ها را کاهش داد.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی تصریح کرد: شخصی که از دانشگاه آزاد به عنوان پژوهشگر نمونه انتخاب و تجلیل می شود، بذر هیبریدی را تولید کرده است که تجاری سازی این محصول کار مشکلی است و معافیت مالیاتی به تنهایی به درد پژوهشگران نمی خورد.

او ادامه داد: با پیگیری های معاونت علمی مصوبه ای در دولت تصویب شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان بودجه در نظر گرفته شود هم چنین گواهی انطباق که تاکنون به محصولات وارداتی داده می شد پس از تعامل با سازمان ملی استاندارد به پژوهشگران نیز اعطا می شود و شرکت های دانش بنیان بر اساس خوداظهاری گواهی انطباق و گواهی محصول دریافت می کنند.

خبرنگار: حمید انصاری

کد خبر: 885625

وب گردی

وب گردی