طالب‌زاده: فیلمسازی بساز بفروش نیست/پیام سیدحسن نصرالله برای جشنوار عمار

دبیر هشتمین دوره جشنواره فیلم «عمار»، گفت: کسانی که انقلاب را درک می کنند، در فیلمسازی بساز بفروش نیستند و می دانند که آموزش اهمیت زیادی دارد.

به گزارش ایسکانیوز، نادر طالب‌زاده در نشست رسانه‌ای هشتمین دوره جشنواره فیلم «عمار» که عصر امروز یکشنبه ۳ دی در منزل شهیدان تیموری، گفت: آثار جشنواره فیلم عمار به رشد خوبی رسیده است و از اینکه به این مرحله رسیده ایم و از رشد کیفیت آثار بسیار خوشحالم هستم البته پختگی آثار داستانی و فرم فیلم ها نیز بسیار رشد کرده است.

وی افزود: فیلمسازی، جای آزمون و خطا نیست و ما باید روی آموزش تاکید کنیم. البته همانطور که گفتم چند اثر را دیدم و متوجه شدم که پیشرفت قابل توجهی کرده است. زمینه ساز این موضوع این است که ما در تلویزیون و سینما آثاری داشته باشیم که جبر زمان را به تصویر بکشد.

در ادامه این نشست وحید جلیلی دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره «عمار» اظهار کرد: امروز نیاز ما این است که رسانه و سینمای ما به مردم نزدیک شوند و باید حماسه ها، قهرمانی ها، کرامت ها و داشته های عظیم مفهومی و هویتی کشور ما را روایت کند و در عین حال به بررسی آسیب ها نیز بپردازد.

وی گفت: امروز فیلمی را دیدم که چیزی جز فلاکت و بدبختی مردم در این فیلم ۹۰ دقیقه ای وجود نداشت. هنرمند اگر به قواعد درام هم پایبند بودند نباید فراتر از قاب به آن می پرداختند اما آنها اهداف سیاه نمایانه خود را در سینما فرو می کنند.

دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره «عمار» ادامه داد: باید اعتراف کنیم که مسابقه منحوسی بین طیف های مختلف از برخی حزب اللهی نماها تا سلطنت طلبان در جامعه ایرانی وجود دارد.

جلیلی افزود: تلاش «عمار» بر طرح مسئله است اما باید بگویم جریانی تلاش می کند که بگوید جامعه ایرانی هیچ ندارد و در نهایت کشور را به تسلیم صد درصدی در برابر سلطه گران دعوت کند.

این فعال رسانه ای گفت: در این جشنواره خواهیم دید که فیلم های مختلف انتقادی از حوزه های مختلف همچون اقتصادی، اجتماعی و ... به نمایش در می آید اما در کنار آن قهرمانی های مردم ایران هم به تصویر کشیده می‌شود زیرا ما فکر می کنیم که هنر مردمی، هنری است که کرامت مردم را انکار نکند.

جلیلی ادامه داد: هشتمین جشنواره فیلم «عمار» ویترینی از داشته های نسل جدید فیلمسازی انقلاب اسلامی است و رنگین کمان جذابی از فیلم ها را ارائه می کند که علیرغم میل جریان غربزده در کشور ما ساخته شده است و هزاران اکران کننده مردمی، این عَلم را بالا گرفته اند.

دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره «عمار» افزود: در واقع فیلمسازان از موضوعاتی که برای سینمای روشنفکری، خط قرمز محسوب می شوند عبور کرده اند و فیلم های خوب و جذابی ساخته اند و ما روند رو به رشدی را در سینمای انقلاب شاهد هستیم.

جلیلی درباره بودجه جشنواره نیز گفت: مجلس شورای اسلامی پیش از این بودجه ای را برای جشنواره «عمار» مصوب کرده بود اما یک ریال هم به این جشنواره تخصیص داده نشد با این وجود «عمار»، خود را متکی به بودجه های دولتی تعریف نمی کند.

وی درباره بخش بزرگداشت های این جشنواره عنوان کرد: تجلیل از فعالان کار و کارگری، یکی از یاران امام موسی صدر با نام شیخ عیسی طباطبایی بخش بزرگداشت های این جشنواره را تشکیل می دهد که این بخش با پیام شیخ حسن نصر الله رهبر حزب الله لبنان برگزار می شود ضمن اینکه ما در بخش سینمایی از امرالله احمدجو تجلیل می کنیم. باید اضافه کنم که مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار چهارشنبه ۶ دی بعد از اذان مغرب و عشا در فرهنگسرای بهمن برگزار می شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: متأسفانه از سینمای ایران تصویر خوبی به جهان ارائه نشده است. برای مثال وقتی میگوییل لیتین مستندساز معروف شیلیایی به ایران آمده بود می‌گفت من فقط عباس کیارستمی را می شناسم و از سینما افرادی مثل ابراهیم حاتمی‌کیا و ابوالقاسم طالبی را تاکنون اطلاع نداشتم. بنابراین باید برای این امر تلاش کنیم.

در ابتدای این نشست سیدرسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره نیز، گفت: امسال تاکنون نزدیک به سه هزار اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه جشنواره رسیده که هزار و ششصد اثر در بخش حرفه ای فیلم بوده است. در برخی از بخش ها مثل داستانی رشد خوبی داشته ایم و بدنه فیلمسازان جشنواره کم کم به سمت آثار داستانی تمایل پیدا کرده اند.

وی افزود: جلسات داوری در حال برگزاری است و این را هم باید بگویم که آثاری مختلفی از نقاط و روستاهای مختلف به دست ما رسیده و از همین رو به لحاظ موضوعی تنوع آثار به قدری است که برای هر طیفی فیلمی وجود دارد.

منفرد همچنین خبر داد: امسال با کمیت بالای کارگردان های دهه هشتادی رو به رو شده ایم و امیدواریم این افراد بتوانند آینده خوبی را رقم بزنند.

دبیر اجرایی هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به اکران های مردمی گفت: در یک سال اخیر استان فارس برترین استان اکران کننده مردمی شد. در شهرستان ها هم آباده، باغ ملک، فسا و چناره بیشترین اکران ها را داشته اند. فیلم های بختک، قابلمه، مادرانه نیز پر مخاطب ترین آثار بوده اند.

وی افزود: امسال توانستیم ۱۴۸ فیلم را به اکران های مرکزی شهرستان ها بفرستیم که هر کدام دسته بندی موضوعی دارند و بازخوردهای خوبی هم به کارگردان ها رسیده است.

500

کد خبر: 888816

وب گردی

وب گردی