امکان ادامه تحصیل دانشجویان حوزه دریانوردی در خارج از کشور/ حمایت سازمان بنادر از ایده های فناورانه

رئیس روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مشاغلی که در حوزه ی دریا و بندر وجود دارند اغلب تخصصی هستند و دانشگاه های خاص دارند.

نقی امیر اسماعیلی کناری در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: مشاغل مرتبط که در دریا و بندر وجود دارند اکثرا مشاغل عام نیستند و مشاغل خاص تلقی می شوند که رشته هایی مانند مدیریت، حسابداری و غیره، رشته های مشترک بین متخصصین بنادر و ارباب رجوع هستند و رشته هایی چون آبنگاری، هیدروگرافی و ناخدایی جزو رشته های تخصصی دریانوردی است پس مشاغلی که در حوزه ی دریا و بندر وجود دارند اغلب تخصصی هستند و دانشگاه های خاص دارند.

او افزود: در حوزه ی تحصیلات دانشگاهیِ حوزه بنادر با خارج کشور هم مکاتباتی کردیم مثلا دانشگاه بلژیک برای تعامل با سازمان بنادر قرار داد دارد و برای گسترش تعاملات دانشگاهی تاکنون 2 دوره مشترک با این دانشگاه برگزار شده است و برخی از دانشجویان را به خارج کشور می فرستیم تا تحصیلات دریایی یاد بگیرند و وقتی مدرک گرفتند، به کشور برگردند.

امیر اسماعیلی خاطر نشان کرد: سازمان بنادر خود دانشگاه و واحد آموزش عالی ندارد اما در چابهار و نوشهر و چند منطقه کشور دانشگاه های علوم دریایی فعالیت می کنند و قدمت برخی از این دانشگاه ها به قبل از انقلاب برمی گردد که در آن زمان اساتیدی از کشورهای اروپایی برای تدریس به ایران می آمدند.

او تصریح کرد: در خصوص جذب نیرو تابع سازمان امور استخدامی عمل می کنیم و سازمان بنادر، در چارچوب برنامه تدوین شده مطابق با برنامه دولت، نیازهای خود را اعلام می کند و گاهی دولت ها قصد دارند بدنه ی خود را کوچک کنند و کارها را به بخش خصوصی بسپارند که جذب نیروهای ماراهم تحت الشعاع قرار می دهد با این حال اگر بخواهیم زمینه ایجاد اشتغال را برای متخصصین و دانشجویان دریانوردی فراهم کنیم باید این کار را در بخش خصوصی انجام دهیم و دانشجویان نباید به جذب در ارگان های دولتی امیدوار باشند و حجم کار در سواحل و بنادر به قدری عظیم است که اگر داوطلبان حمایت شوند برای اشتغال در این زمینه فرصت های فراوانی وجود دارد البته همانطور که ذکر شد باید در حوزه های غیر دولتی مشغول به کار شوند.

رئیس روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه چرا برخی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که محصولات فناورانه تولید کرده اند و در حوزه سواحل و بنادر کاربرد زیادی دارد نتوانسته اند برای ایده ها و دستاوردهای خود بازار هدف پیدا کنند؟ و برای تجاری سازی محصولات فناورانه در حوزه دریایی باید چه کار کنند؟ افزود: در سازمان بنادر و دریانوردی بخشی مرتبط با انعقاد قرارداد با مراکز آموزشی و حمایت از ایده ها وجود دارد و اداره کل مرکز بررسی ها و مطالبات کاربردی برای حمایت و تجاری سازی ایده ها قراردادهایی انعقاد می کند و در همین راستا با برخی مراکز آموزشی قراردادهایی بسته شده است پس سازمان بنادر و دریانوردی از ایده های فناورانه در حوزه تخصصی خود حمایت می کند و دانشجویان می توانند برای تجاری سازی محصولات خود به اداره کل مرکز بررسی ها و مطالبات کاربردی مراجعه کنند.

202

کد خبر: 889452

وب گردی

وب گردی