کدام کتاب ها پرفروش‌ترین های 2017  ادبیات  عرب بودند؟

هر ساله و با نزدیک شدن به پایان سال میلادی مجلات و روزنامه‌های مختلف فهرستی از بهترین‌ آثار منتشر شده در آن سال را اعلام می‌کنند. در گزارش زیر نگاهی به پرفروش‌ترین کتاب‌های عربی که در سال 2017 میلادی منتشر شده خواهیم داشت.

به گزارش ایسکانیوز از بواب‌ نیوز، در سال 2017 میلادی آثار زیادی در جهان عرب منتشر شده‌اند که رمان‌ها، کتاب‌هایی درباره رشد و توسعه انسانی و زندگی‌نامه‌ها درصد بالایی از آن‌ها را تشکیل می‌دهند. در ادامه مهم‌ترین کتاب‌هایی که در صدر پرفروش‌‌های جهان عرب در سال 2017 میلادی گزارش شده‌اند را معرفی می‌کنیم.

«کبوتر خانه» نوشته سعود السنعوسی چهارمین رمان سعد السنعوسی، نویسنده کویتی با عنوان «کبوتر خانه» که همزمان با افتتاح نمایشگاه کتاب کویت منتشر شد، بالاترین فروش را از زمان انتشار در میان کتاب‌های عربی به خود اختصاص داده است. در این رمان خواننده با فضای متفاوتی از دیگر رمان‌های این نویسنده کویتی روبه‌رو می‌شود. قهرمان این داستان شخصی به نام «عرزال بن ارزق» است که از دوران کودکی از تلخی‌ها و مرارت‌های فقدان و تنهایی در سراسر زندگی خود رنج می‌برد.

سعد السنعوسی با رمان پیشین خود با عنوان «ساق بامبو» موفق به کسب ششمین جایزه بوکر عربی شد. آثار او به عنوان نخستین نویسنده کویتی که برنده بوکر عربی شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رمان دیگر او با عنوان «موش های مادرم حصه» به نمایشگاه کتاب کویت سال 2017 راه پیدا نکرد و از طرف دولت کویت ممنوع اعلام شد.

«همه این مزخرفات» نوشته عزالدین شکری فشیر

داستان این رمان درباره دختری به نام امل است، که کنار فرد ناشناسی به نام عمر از خواب بیدار می‌شود. این رمان خواننده را با زوایای و جوانب دیگری از جامعه مصر آشنا می‌کند که زیر سطح آن، ترکیبی از امیدها و ناامیدی‌ها پنهان است و معلوم نیست که این‌ها آن دختر را به سوی یک انفجار سوق می‌دهند و یا مرگ او را رقم خواهند زد.

« دو کتاب او» نوشته عمر موسیقسمت نخست خاطرات سیاسی عمر موسی، دیپلمات مصری با عنوان « دو کتاب او» از انتشارات دارالشروق منتشر شده است. این کتاب که پس از انتشار آن در بین رهبران جهان عرب جنجال آفرید نظرات عمر موسی، وزیر سابق امور خارجه مصر و نیز دبیر کل پیشین اتحادیه عرب را منعکس می‌کند و نیز شامل وقایع و اتفاقاتی می‌شود که عمر موسی در طول زندگی حرفه‌ای خود از نزدیک شاهد آن بوده است.

«یک روز یا کم‌تر» نوشته محمد سلماویمحمد سلماوی، نویسنده مصری خاطرات خود را در کتابی با عنوان «یک روز یا کم‌تر» از سوی انتشارات دارالکرامه منتشر کرده است. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین و متمایزترین ویژگی این کتاب آرشیو عکس‌هایی باشد که نویسنده در کنار وقایعی که روایت‌شان کرده آورده است.

«مشک تپه» نوشته سحر الموجیداستان‌ این رمان پیرامون سه دختر با نام‌های مریم، امینه و کاترین شکل می‌گیرد. نویسنده از خلال این سه شخصیت سوال‌های متعددی مانند؛ «چه اتفاقی می‌افتاد، اگر در زندگی عادی متوجه می‌شدید که در جهان دیگری گام نهاده‌اید؟ چه می‌شد اگر دیوارهایی بودند که از زمان عبور می‌کردند؟ زمان چه وقت کند می‌شود و چه وقت بر سرعتش افزوده می‌شود؟ آیا مرگی وجود دارد؟ چطور در خودمان ایمانی را به وجود آوریم که شایسته زندگی باشد...» را مطرح می‌کند.

«کاشی‌های سیاه» نوشته ناصر عراقناصر عراقی، نویسنده مصری این کتاب را چنین توصیف می‌کند: «رمانی درباره تناقضات با همه ژرفا و شدت آن، جایی که حیرت و یقین، اراده و اختیار در آن زنده می‌شود و اشیاء از فطرت و سرشت حقیقی خود فاصله می‌گیرند و دیگر قوانینی حاکم بر رفتار بشر وجود نخواهد داشت.»

«صدای کلاغ» نوشته عادل عصمت

نویسنده این کتاب که سال 2016 جایزه نجیب محفوظ را برای رمان «روزهای یوسف تادرس» از آن خود کرد، با رمان جدیدش توانست فروش خوبی را در بین کتاب‌های منتشر شده در جهان عرب به خود اختصاص دهد. قهرمان این رمان پسری است که برای رهایی از تمام قید و بندهای ممکن به فکر پرواز و رهایی است که از طرق مختلفی در زندگی‌اش تلاش می‌کند که این فکر را عملی سازد.

«شرط من شادی است» نوشته اشرف الصباغ

حوادث این رمان که بین حومه شهر و شهر جریان دارد، خواننده را با آهنگ مختلف زندگی بین این دو مکان و ظلم وارده بر زنان روستانشین مصری آشنا می‌کند.

منبع: ایبنا

502

کد خبر: 890252

وب گردی

وب گردی