پیر پسرهای هندی در عظیم خودرو - (قسمت دوم)

بعد از بررسی شاسی‌بلند KUV100 کمپانی ماهیندرا که عظیم‌ خودرویی‌ها قصد تولید آن را دارند، این بار پرونده کراس‌اوور دیگر شرکت یعنی XUV500 را بررسی خواهیم کرد. خودرویی ضعیف در طراحی، آپشن و هم‌چنین قوای محرکه.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ انتخاب یک برند اشتباه برای همکاری عواقب جبران‌ناپذیری دارد. ماهیندرا که خود را یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا می‌داند، سال 2015 تنها 426 هزار دستگاه خودرو روانه بازار کرد. این آمار در 2016 به 448 هزار دستگاه رسید. با اینکه هنوز آمار سال 2017 منتشر نشده ولی در نهایت پیش‌بینی می‌شود این عدد روی مرز 470 هزار دستگاه باشد. کل صنعت خودروسازی هند پتانسیل تولید خودرو بیش از 3.5 میلیون دستگاه در سال ندارد. درباره مدلی که امروز نیز می‌خواهیم درباره‌اش صحبت کنیم، آمار به مراتب نگران‌کننده‌تر است. این خودرو طی سال 2017 به فروشی معادل 25 هزار دستگاه دست پیدا کرده بود.

ماهیندرا XUV500 شاسی‌بلندی است که از نظر طراحی رویه یک دهه پیش چینی‌ها و دو دهه قبل ژاپنی‌ها پی گرفته است. البته معلوم نیست این شعار از شرکت سازنده آمده و یا طرف ایرانی که می‌گوید طراحی آن برگرفته از چیتا است. دوستان یا چیتا را نمی‌شناسند یا اینکه نمی‌دانند الهام در طراحی چیست. بازی بی‌معنای مه‌شکن‌های جلو واقعاً چهره آن را در نمای روبه‌رو پر از اغراق کرده است. در ستون سوم، برجستگی عجیب گلگیرها روی شیشه آمده که از نظر مهندسی جای توجیهی ندارد. دست آخر در نگاهی که به قسمت انتهایی می‌اندازیم چراغ‌های بزرگ عمودی مستطیلی خیلی توی چشم می‌زنند.

اوضاع داخل کابین نیز هم‌چنان چنگی به دل نمی‌زند. المان‌های روی کنسول، آمپرهای پشت فرمان، دکمه‌ها، شصتی‌ها و حتی نورهای در نظر گرفته شده گویی از روی بی‌حوصلگی انتخاب شده‌اند. کابین این کراس‌اوور ماهیندرا عملاً حرف جدیدی در مقبال رقبای چینی که از نظر طراحی بسیار قابل هستند، ندارد.

در کاتالوگ این خودرو که از سایت عظیم خودرو قابل دانلود است، اطلاعات جالب دیگری نیز به چشم می‌خورد. مثلاً در یک گزاره فنی به "قدرت و گشتاور بالا در دور موتورهای پایین" برمی‌‌خوریم. ابتدا اجازه بدهید بینیم، وضعیت موتوری ماهیندرای فوق چگونه است. سازنده برای این محصول خود از یک پیشرانه 2.2 لیتری با 140 اسب‌بخار قدرت بهره گرفته است. به زبان فنی‌تر یکی این خودرو به ازای هر لیتر از حجم موتورش می‌تواند 63.6 اسب‌بخار نیرو تولید کند. اوضاع رقبای این هندی بدین شرح است. نیسان جوک با هر یک لیتر از حجم موتورش 78 اسب‌بخار نیرو فراهم می‌کند. ام‌وی‌ام X33 هم‌وطن به ازای هر لیتر از حجم موتورش 71.5 اسب‌بخار، لیفان X60 رکورد 77 اسب‌بخاری، چانگان CS35 عدد 76.8 اسب‌بخار و جک S5 به ازای هر لیتر از حجم موتور خود 91.5 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. نباید گول حجم موتور بالای ماهیندرا را خورد. توان اسمی قدرت موتور mHawk آن از همه رقبایش کمتر است.

هنوز اطلاعاتی متقنی درباره قیمت و شرایط فروش این خودرو در دست نیست. تنها می‌دانیم که عظیم خودرو قصد دارد آن را در بازه بالای 100 میلیون تومان عرضه کند. با در نظر گرفتن این نکته که هنوز تولید این خودرو در ایران نهایی نشده، می‌توان منتظر عرضه آن به صورت واردات باشیم.


400

کد خبر: 890262

وب گردی

وب گردی