کمک استارتاپ ها به اشتغالزایی دانشجویان و توسعه منابع مالی دانشگاه ها

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف گفت: ایجاد شرکت های دانش بنیان الگویی است که در دانشگاه MIT به خوبی اجرا شده است و پیشرفت مناسبی را برای دانشگاه به ارمغان آورده است که در این الگوی پیشرفت، با تأسیس شرکت های دانش بنیان برای مراکز آموزشی کسب درآمد می کنند.

رضا روستا آزاد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: بحث بودجه اختصاصی به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی همیشه وجود داشته است که یک زمانی کارشناسان اظهار اشتیاق کردند که 4 درصد بودجه نظام آموزشی به بخش پژوهشی اختصاص یابد که در آن زمان بودجه پژوهشی هشت دهم درصد بود و الان نه تنها رشدی نداشته، بلکه افول نیز داشته و به 4 دهم درصد رسیده است.

او افزود: برای حوزه علم و پژوهش در منابع اعتباری، مبلغی حدود 300 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که بیشتر این بودجه اختصاصی نیز از درآمدهای دولتی و اعطایی دولت نیست بلکه دولت به دانشگاه اجازه می دهد که با استفاده از ارتباط با صنعت و ارائه خدمات صنعتی بتواند کسب درآمد داشته باشد .

رئیس سابق شریف ادامه داد: اگر این بودجه ی پژوهشی دانشگاه را کنار بگذاریم، چیزی حدود 120 میلیارد تومان بودجه اعطایی دولت به دانشگاه شریف است که اصلا کافی نیست به خصوص همان درآمد اقتصادی خود دانشگاه نیز با وضعیت الان کشور، و مدیریت ها امکان دارد حاصل نشود.

اولین رئیس و موسس گروه بیوتکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان کرد: ممکن است بعضی دانشگاه ها در زمینه اکتساب منابع مالی و درآمد زایی توانمندی بهتری داشته باشند اما دانشگاه به نحوی نیست که بتواند درآمد اختصاصی را کسب کند و در این زمینه تحت فشار خواهد بود، نتیجه ی آن در مخارج دانشگاه و هزینه ی حق التدریسی ها نمود خواهد کرد و اساتید با تدریس در دانشگاه های مختلف و ارزش گذاری در کلاس های خصوصی، پایه و اساس دانشگاه را سست خواهند کرد.

دکتر روستا آزاد تصریح کرد: در وضعیت کنونی و کاهش تعداد دانشجویان برای درآمد زایی دانشگاه ها در دوره ی کارشناسی راهی نیست و فقط شهریه منبع درآمدی دانشگاه های خصوصی و نیمه دولتی است و قطع وابستگی به شهریه در این دانشگاه ها ساز و کار خاصی را می طلبد، پس دانشگاه ها باید در قسمت تحصیلات تکمیلی مباحث کارآفرینی را تقویت کنند البته کارآفرینی و شرکت های نوپا در دوره ی کارشناسی هم می تواند انجام شود.

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف افزود: دانشجویانی وجود دارند که در دوره ی کارشناسی، استارتاپ ها و شرکت های نوپایی راه اندازی می کنند و از این طریق درآمدی کسب می کنند از طرفی به دانشجوهای محقق و پژوهشی حق دانشمندی بدهند که در تمام کشورهای دنیا مانند آمریکا هم این کار مرسوم است.

او ادامه داد: ایجاد شرکت های دانش بنیان الگویی است که در دانشگاه MIT به خوبی اجرا شده است و پیشرفت مناسبی را برای دانشگاه به ارمغان آورده است که در این الگوی پیشرفت، با تأسیس شرکت های دانش بنیان برای مراکز آموزشی کسب درآمد می کنند.

202

کد خبر: 894004

وب گردی

وب گردی