کلنگ‌زنی ساختمان جدید پلاسکو در 29 دی

معاون شهردار تهران گفت: سازمان میراث موافقت کرده که با رعایت ضوابط میراثی ساختمان پلاسکو در حریم مدرسه ژاندارک ساخته شود، البته می‌توانیم بارگذاری پلاسکو که نزدیک مدرسه ژاندارک است را با طراحی خاصی کمتر کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، مهدی حجت در نشست خبری خود در مورد آخرین اقدامات انجام شده در مورد ساختمان پلاسکو، گفت:‌ از همان ابتدا بنیاد مستضعفان سعی کرد با تشکیل کارگروهای تخصصی روند کار را سرعت ببخشد و حتی مسابقه ایده طراحی ساختمان جدید پلاسکو را اجرا کرد.

وی افزود: بنیاد مستضعفان زمینی که در زیر ساختمان بود، همچنین پارکینگ اکبر در شرق آن به مساحت 4200 متر و ساختان پنج طبقه پشتی را خریداری کرده تا بتواند مجتمعی بسازد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ما تراکم قانونی را که در طرح تفصیلی است به رسمیت می‌شناسیم، اما از سوی دیگر حقوق مکتسبه کسبه هم باید در نظر گرفته می شود، گفت: نهایتا با جمع بندی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در 29 دی ماه جاری کلنگ ساختمان جدید پلاسکو زده شود، ساختمان جدید 5 طبقه پارکینگ دارد و در 10 طبقه ساخته می شود.

حجت با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی بارها اعلام کرده که پلاسکو در حریم مدرسه ژاندارک است، گفت: با این حال سازمان میراث فرهنگی موافقت کرده که با رعایت ضوابط میراثی این ساختمان ساخته شود، هرچند می توانیم بارگذاری را در سمت پلاسکو که نزدیک مدرسه ژاندارک است با طراحی خاصی کمتر کنیم.

به گفته وی، باید در پلاسکو 2300 پارکینگ ساخته می‌شود، اما با توجه به اینکه تنها در 5 طبقه زیرزمین 1300 پارکینگ می‌توانستند بسازند قرار است بنیاد مستضعفان پارکینگ مقابل پلاسکو پارکینک پروانه را مرمت و هوشمند کند. تا مابقی ظرفیت پارکینگ‌ها در این قسمت تامین شود.

حجت با بیان اینکه تردد خودروها به پاساژ روبرو موجب قطع شدن خط ویژه اتوبوس و بروز حوادثی می‌شد، گفت: بنیاد مستضعفان قبول کرد که از طرح ایجاد خط ال‌.آر.تی در مسیر بهارستان حمایت کند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: شهرداری با بنیاد مستضعفان در خصوص پلاسکو با قوانین جاری عمل کرد منتها برای اینکه ساخت پلاسکو مشکلات دیگری ایجاد نکند همه جوانب را سنجیده‌ایم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از کلنگ‌زنی ساختمان 10 طبقه جدید پلاسکو در 29 دی خبر داد و گفت : بنابراین ساخت ساختمان جدید پلاسکو حدود سه سال طول می‌کشد.

وی از اتمام بازنگری طرح تفصیلی تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: یکی از مهمترین برنامه های پیش روی من مسئله بازنگری در طرح تفصیلی است که طرح جامع و تفصیلی کم و بیش ، ناقص و کامل در طی سال‌های اخیر اجرا شده اما نتوانسته است توقعات را برآورده کند.

حجت افزود: تا انتهای سال 97 باید دستورالعمل زندگی آینده در تهران در حوزه شهرسازی را در قالب طرح جامع تفصیلی ارائه کنیم.

وی با اشاره به بخشنامه های شهردار تهران مبنی بر شفاف سازی گفت: با بخشنامه اولیه سعی کردیم، شفافیت ایجاد کنیم و جلوی خطاهای احتمالی را بگیریم، تمام تلاش ما این است تا مردم از ظرفیت های موجود در تهران منتفع شوند و به جای اینکه به عدم وجود منابع لازم برای تهران ناچار شویم، شهر را به حراج بگذاریم.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه در دهه های گذشته به گونه ای صحبت کردیم که گویا مردم مسئولیتی نسبت به اداره زندگی شهری خود را ندارند، عنوان کرد: شهرداری طبق قوانین موظف به یکسری اقدامات است اما ممر درآمد شهرداری باید از سوی خود مردم باشد، در سال های گذشته به دلیل رافت نسبت به مردم، جنگ و محاصره اقتصادی به تدریج باری از دوش مردم گرفته شد و به شهرداری ها محول شد.

حجت در خصوص توقف عرضه هولوگرام گفت: مساله هولوگرام یک مسیر ابداعی بود تا از این طریق مقداری از طلب‌ها و بدهی‌های شهرداری پرداخت شود. این هولوگرام ها در بازار خرید و فروش می شد و به نوعی با خود فساد ایجاد می کرد، ما هم مسیری که در آن فساد بود را متوقف کردیم. البته اصل اینکه باید مبادلات انجام شود، اشکال ندارد اما نحوه اجرا به صورت هولوگرام اشکال داشت.

وی در مورد فروش تراکم در پایتخت گفت: در همه دنیا یک درصدی از قیمت ملک به عنوان عوارض از شهروند گرفته می شود، از 18 هزار میلیارد تومان عملکرد مالی شهرداری تهران 11 هزار میلیارد تومان در معاونت معماری و شهرسازی اتفاق می افتد. این در حالی است که شهرداری نباید تا این اندازه به درآمدهای حاصل از صدور پروانه متکی باشد.

حجت با بیان اینکه در سال های گذشته به دلیل وجود پول تراکم هیچ گاه به دنبال پول سخت نرفتیم، گفت: ما متوجه فشار اقتصادی مردم هستیم، منتها امکانات و ظرفیت‌های بالقوه ای در تهران است که می‌تواند به فعالیت درآید و انتقال اداره شهر از طریق پول آسان به سمت پول سخت باید طی یکسال آینده اتفاق افتد.

وی در مورد تخلفات پالادیوم گفت: اتفاقی که در آنجا افتاد این بود که در ابتدا برای کم کردن عوارض ساخت چنین مجتمعی در کنار یک خیابان باریک، یک ساختمان جدید ایجاد شود، البته ساختمان جدید قرار بود به‌ عنوان پارکینگ احداث شود که به تدریج با 3 طبقه اداری که بالای آن ساخته شد، کارکرد اولیه خود را از دست داد. بنده احساس می‌کنم که اگر در آینده این روند ادامه پیدا کند، هر دو ساختمان به همان ساختمان اولیه (تجاری) تبدیل می شود. گذاشتن پل هم به معنای ایجاد امکان پارکینگ نیست.

حجت ادامه داد: قبل از آمدن ما یک ارتباطات حقوقی در مورد این مجتمع شکل گرفت، پولی پرداخت شد و در نتیجه طرف مقابل می تواند بگوید من پیش پرداخت دادم و با یک مرجع رسمی توافق کردم. در این میان یک جواز حقوقی است که اگر به دیوان عدالت برود، فرآیند طولانی را با خود در پی دارد.

معاون شهردار تهران گفت: امیدواریم تا انتهای سال تکلیف این نوع پرونده ها که در آن نه راه پس داریم و نه راه پیش و ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای که جواز آنها گرفته شده است، حل شود.
706

کد خبر: 894498

وب گردی

وب گردی