تهدید یا فرصت هوش مصنوعی برای انسان ها؟

محقق و پژوهشگر کشورمان در حوزه هوش مصنوعی تهدید یا فرصت بودن این حوزه را در گرو استفاده انسان‌ها از این فناوری دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بابک نجار اعرابی عضو کارگروه آموزش و پژوهش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی درباره فناوری هوش مصنوعی اظهار کرد: انسان ها به طور پیوسته اعمال هوشمندانه ای را انجام می دهند اما زمانی که یک ابزار هوشمند همچون ربات فعالیت های هوشمندانه ای را انجام می دهند به گونه ای در تعامل با انسان، فرد قادر به تشخیص ربات و انسان نباشد و به نوعی نتوان تفاوت معناداری میان ماشین و انسان قائل شد در این صورت شاهد بروز هوش مصنوعی هستیم و آن ابزار ماشین هوشمند نامیده می شود.
اعرابی ادامه داد: البته در حالت حداقلی، حتی یک ماشین حساب نیز که اعمال ریاضی را انجام می دهد جلوه ای از هوش مصنوعی را دارد اما در علوم شناختی زمانی که درباره هوش صحبت می کنیم عامل های خودمختار بخشی است که بیشتر مد نظر است. بدین معنا که در این حوزه پا را فراتر از نگاه های کد کردن هوشمندی در ذهن یک عامل گذاشته و به دنبال ساخت موجودی هستیم که در تعامل با محیط قادر به یادگیری و بروز اعمال هوشمندانه باشد.
وی همچنین ابراز کرد: توان یادگیری، تعامل با محیط و قدرت تصمیم گیری برای خود نکات مهمی است که باید مد نظر قرار داد. بنابراین اگر از دید علوم شناختی به هوش مصنوعی نگریسته شود با این موارد مواجه می شویم. اما ربات هایی نیز وجود دارند که فعالیت آنها مبتنی بر یادگیری و تعامل با محیط نیست بلکه برنامه ریزی شدند تا فعالیتی را سریع، با دقت و تکرار پذیری بالا انجام دهند. ربات هایی که در کارخانه سایپا هستند را می توان نام برد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ماشین های هوشمند قدرت یادگیری دارند گفت: در مقابل ربات هایی که مدنظر ما هستند قدرت یادگیری در تعامل با محیط را دارا هستند به عنوان مثال اگر آنها را در یک سوی جنگلی بدون نقشه قرار دهیم می توانند از جنگل خود را خارج کنند. بنابراین انسان توانسته ماشین هایی را طراحی کند که یاد می گیرند.
عضو کارگروه آموزش و پژوهش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی درباره اینکه هوش مصنوعی تهدید یا فرصت است عنوان کرد: نگاه از جنبه فناورانه به هوش مصنوعی به معنای تولید ابزار هوشمندانه است که نحوه استفاده از این ابزارها تعیین کننده نفع یا ضرر آن ها است. در حال حاضر بشر با تولید سلاح های کشتار جمعی تهدید محسوب می شود. اما در پاسخ این سوال که آیا روزی می رسد که این ماشین ها علیه انسان شورش کنند باید گفت ترس بیش از اندازه از ماشین ها منطقی نیست، زیرا این ابزار توسط انسان برنامه ریزی می شوند و اگر روزی فعالیت های خرابکارانه انجام دهند به خاطر طراحی آنها است.
وی درباره این نگرانی نیز که ماشین ها با رسیدن به خودآگاهی تصمیم به نابودی گونه بشر بگیرند نیز گفت: رسیدن به خودآگاهی هنوز در دانش هوش مصنوعی و علم رباتیک نیست. البته اگر زمانی به این نقطه رسیدیم باید با در نظر گرفتن کدهای اخلاقی مناسب از این تولیدات حفاظت کنیم. چرا که این ساخته دست بشر دارای مزیت های بسیاری برای انسان در حوزه های مختلف همچون پزشکی است.
اعرابی درباره جایگاه کشورمان در حوزه هوش مصنوعی نیز عنوان کرد: حرکت کشور در حوزه هوش مصنوعی کم و بیش با سایر کشورهای دنیا آغاز شد و همزمان با جلب توجه دنیا به این حوزه به همت جمعی از متخصصان حرکت در این مسیر آغاز شد. بنابراین از نظر دانش از دنیا عقب نیستیم اما به لحاظ فناوری فاصله مان با سایر کشورها زیاد است. با توجه به پتانسیل بالای کشور در این حوزه سرمایه گذاری و سیاست گذرای درست می توان ثروت مبتنی به دانش دست یافت.

202

کد خبر: 895020

وب گردی

وب گردی