لزوم نرمش همراه با قاطعیت در اجرای ضوابط پوشش در دانشگاه‌ها

عضو شورای راهبری فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در داخل کشور ضوابط دانشگاهی آن‌طور که باید رعایت نمی‌شود و این باعث سوء استفاده برخی افراد شده و بی‌انضباطی فرهنگی را به ارمغان می‌آورد.

دکتر محمدرضا مرندی در گفت‌وگو با گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، ضمن انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌ها و نهادها در دانشگاه‌های کشور نسبت به عدم برخورد قانونی با متخلفان در بحث رعایت پوشش مناسب، گفت: باید ضوابطی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پوشش در دانشگاه‌ها و محیط‌های آموزشی تدوین کرده است با نرمش و قاطعیت رعایت شود.

عضو شورای راهبری فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهانی شدن، گسترش رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های اجتماعی را از آثار پدیده جهانی شدن دانست و افزود: سرعت گسترش رسانه‌ها در چند سال اخیر با افزایش همراه بوده است که یکی از نتایج آن افزایش شبهات اعتقادی برای نسل جوان است.

مرندی در ادامه گفت: شبهات متعددی در حوزه مباحث اعتقادی، سیاسی، فقهی و حقوقی در رسانه‌های نوین منتشر شده است که نسل جوانی که در این مباحث تخصص ندارد را دچار بحران فکری کرده است.

معاون بررسی و تحلیل بسیج اساتید کشور به اثر دیگر رسانه‌های جدید در بعد رفتار و اخلاق نسل جوان به‌خصوص دانشجویان اشاره و اظهار کرد: انتشار تصاویر با محتوای غیراخلاقی که به صورت متعدد و مستمر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود مأموریت قبح شکنی دارند و زمینه‌های تحریکات جنسی و اخلاقی را به وجود می‌آورند که استمرار آن می‌تواند مفسده آفرین و تهدیدی برای جامعه و خانواده‌ها باشد.

مرندی بابیان این‌که زمینه‌های تهاجم فرهنگی در کشور با وجود رسانه‌های غیر قابل کنترل افزایش یافته است، گفت: در نظام جمهوری اسلامی و در دانشگاه‌ها اقتدار فرهنگی وجود ندارد.

وی به ضوابط دانشگاهی اشاره کرد و افزود: در دانشگاه‌ها ضوابطی وجود دارد ولی اجرا نمی‌شود. برای مثال در همه جای دنیا ضوابطی برای پوشش و رفتار دانشجویان و کارکنان وجود دارد و دانشجویان ملزم به رعایت آن‌ها هستند اما در داخل کشور ضوابط دانشگاهی آن‌طور که باید رعایت نمی‌شود و این باعث سوء استفاده برخی افراد شده و بی‌انضباطی فرهنگی را به ارمغان می‌آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی دلیل بخشی از رویکرد فعلی و تسامح در قبال برخی بی‌قانونی‌ها را اقدامات شاید تندروانه اوایل انقلاب دانست و گفت: به نظر می‌رسد بازتاب اقدامات گذشته، تفریط در دوره حاضر است و دستگاه‌های انتظامی هم به دلیل قرارگیری در این فضا آن‌چنان که باید با متخلفان برخورد قانونی ندارد.

کد خبر: 895605

وب گردی

وب گردی