نفتکش سانچی هیچ ایراد فنی نداشت/ وقوع حوادث دریایی مشابه نفتکش سانچی ناممکن نیست

مشاور ارشد اتحادیه مالکان کشتی ایران گفت: با وجود نصب سیستم ها و تجهیزات مدرن و پیشرفته ناوبری، وقوع حوادث دریایی در جهان مشابه آنچه برای نفتکش سانچی رخ داد، غیرممکن نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یحیی ضیایی مشاور ارشد اتحادیه مالکان کشتی ایران، افزود: چهار ماه پیش یک نفتکش بزرگ در دریای مدیترانه غرق شد و به تازگی نیز یک کشتی باری با یک شناور روسی در دریای مدیترانه با یکدیگر برخورد کردند که نشان می دهد همواره در آب های بین المللی شاهد برخوردار کشتی های تجاری با یکدیگر هستیم.

او با اشاره به حادثه برخورد نفتکش ایرانی با یک کشتی فله بر چینی افزود: در این حادثه شدت برخورد و انفجار به حدی بود که کارشناسان امور دریایی معتقد بودند در روز اول حادثه کارکنان نفتکش ایرانی جان خود را از دست داده اند، اما بازهم تلاش کردیم که شاید از دریانوردان زحمتکش نفتکش سانچی کسی زنده مانده باشد.

مشاور ارشد اتحادیه مالکان کشتی ایران اظهار داشت: هرچند که حرف و حدیث های زیادی در مورد این حادثه دریایی به خصوص در فضای مجازی مطرح می شود اما برخی از اعضای کمیته سانحه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در منطقه حضور داشتند و اطلاعات دقیق پس از بازخوانی جعبه سیاه این کشتی قابل ارائه است.

ضیایی گفت: اعضای کمیته سانحه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از کشتی فله بر چینی نیز بازدید و عکسبرداری کرده اند تا پس از استخراج آخرین مکالمات ناخدای کشتی نفتکش ایرانی از روی جعبه سیاه بتوانند در باره علت وقوع این حادثه اظهار نظر کنند.

این مقام مسئول در اتحادیه مالکان کشتی ایران بیان کرد: با توجه به اینکه این نفتکش با پرچم پاناما در آب های بین المللی تردد می کرد، جعبه سیاه این کشتی به پاناما منتقل می شود و هرگونه اظهار نظر دقیق دلایل برخورد این کشتی پس از استخراج این اطلاعات عملی است.

او همچنین نفتکش ایرانی را در زمره کشتی هایی دانست که به سیستم های ناوبری روز دنیا مجهز بوده و انتشار اخبار مربوط به قدیمی بودن این کشتی را نادرست دانست.

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوری کشورمان نیز امروز در سخنانی اعلام کرده بود: نفتکش حادثه دیده در روز 25 آذر ماه، زمانی که می خواست عسلویه را ترک کند بخش های مختلف آن مانند رادار، موتور، تجهیزات و سایر امکانات مورد بررسی قرار گرفت و طبق گزارش های موجود این شناور هیچ مشکلی نداشت و جزو کشتی های به روز دنیا بود، بنابراین نفتکش سانچی هیچ ایراد فنی نداشته است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تصریح کرد که کشتی سانچی ساخت سال 2008 کره جنوبی به وسیله شرکت هیوندا بود و جدید ترین استانداردهای جهانی را داشت.

16 دی یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.

در این حادثه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.

با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروههای کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد،اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.

سرانجام، روز گذشته خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی «سانچی» اعلام شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه پیام تسلیتی صادر کردند و هیات دولت نیز امروز دوشنبه را به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرده است.

بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است.

اتحادیه مالکان کشتی ایران در سال 1382 تاسیس شد و متشکل از شرکت های دولتی، خصوصی و اشخاص حقیقی مالک کشتی است.
ساماندهی صنعت کشتیرانی و فعالیت در جهت حفظ منافع جمعی، فردی و صنفی کشتی داران و همچنین انسجام در فعالیت های دریایی، توسعه دریانوردی و صنایع وابسته، ایجاد اشتغال زایی، تقویت بخش خصوصی و بسط فرهنگ دریایی از اهداف تشکیل این اتحادیه است.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 897356

وب گردی

وب گردی