حسینی: همراهی اروپا با آمریکا بنیان برجام را  تهدید می کند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان گفت:  اتحادیه اروپا و بویژه طرف های فرانسوی و انگلیسی که هر از گاهی نشانه هایی از همراهی با طرف آمریکایی را در این خصوص آشکار می سازند باید بدانند که چنین رویکردی با مخالفت جدی و یکپارچه طرف ایرانی مواجه خواهد شد .

سید محمد علی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز با اشاره به شروط چهارگانه ترامپ برای حضور در برجام اظهار داشت: شروطی را که آقای ترامپ در باره توافق هسته ای اعلام کرده نه تنها در چارچوب این توافق نیست بلکه آشکارا در تعارض با بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام است.

وی افزود: رژیم آمریکا طی دو سال گذشته، یعنی از آغاز اجرایی شدن برجام تا کنون، بویژه در دوره زمامداری رئیس جمهور نژادپرست کنونی، رفتاری مغرضانه علیه این توافق بین المللی در پیش گرفته و بارها مرتکب نقض آن شده است؛ رفتاری که ریشه آن را باید در علائق و وابستگی های صهیونیستی و انگیزه های عمیق ضدایرانی او جستجو کرد.

حسینی ادامه داد: آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره منابع و عوامل اقتدار و امنیت ملی ایران را هدف سیاست های خصمانه خود قرار داده است. از این رو مشاهده می کنید که قدرت و توان موشکی جمهوری اسلامی که صرفا جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد، همواره و به بهانه های مختلف مورد اعتراض و تهدید این کشور و رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: البته آمریکا تلاش نموده با این ژست ریاکارانه و لفاظی های پر سرو صدای خود ، فروش تسلیحات مدرن و پیشرفته به برخی از متحدان دیکتاتور منطقه ای خود و مشارکت در جنایات شبانه روزی آنان علیه ملت بی دفاع یمن را پنهان سازد.

وی با اشاره به نقش اتحادیه اروپا در توافق هسته ای تصریح کرد: اروپایی ها یک طرف اصلی در توافق برجام هستند و به مناسبت های مختلف از جمله پس از اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا پایبندی و تعهد خود به برجام را آشکارا مورد تاکید قرار داده اند؛ اگر چه در عمل هنوز نتوانسته اند رضایت طرف ایرانی را جلب کنند و پاسخی شایسته به مسئولیت پذیری و انجام تعهدات طرف ایرانی بدهند.

حسینی سه نکته را در نحوه تعامل طرف های اروپایی با برجام و طرف ایرانی ذکر کرد و گفت: اولین نکته؛ انجام بی کم و کاست تعهدات برجامی خود به نحوی که آثار عملی آن در همه زمینه ها و بویژه زمینه های مالی و بانکی برای طرف ایرانی مشهود و ملموس باشد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا اضافه کرد: دومین نکته؛ استواری و ایستادگی مستمر در برابر رفتار نامتعارف و گستاخانه طرف آمریکایی درقبال برجام که نابودی روح و جسم آن را هدف گذاری کرده است.

وی سومین نکته را جدیت در عدم همراهی اروپا با تلاش های مذبوحانه طرف آمریکایی برای اصلاح، تغییر و یا تکمیل برجام و همچنین پیوند زدن میان برجام و هر موضوع دیگر دانست.

حسینی در پایان تاکید داشت: اتحادیه اروپا و بویژه طرف های فرانسوی و انگلیسی که هر از گاهی نشانه هایی از همراهی با طرف آمریکایی را در این خصوص آشکار می سازند باید بدانند که چنین رویکردی با مخالفت جدی و یکپارچه طرف ایرانی مواجه خواهد شد و اساسا بنیان برجام رامورد تهدید جدی قرار خواهد داد.

302

کد خبر: 898049

وب گردی

وب گردی