کرمان‌موتور و تکنیک «دولا پهنا»/ سانتافه 70 میلیون تومان گران شد

با فروکش کردن جار و جنجال‌های مربوط به دستورالعمل جدید واردات خودرو ابلاغ رسمی افزایش تعرفه، حالا کم‌کم از گوشه و کنار اخباری نگران‌کنند‌ه‌تر به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز؛ گویی اوضاع برای آن شرکت‌هایی که مدام از بی‌تکلیفی ثبت سفارش فغان می‌کردند و نسبت به افزایش هزینه واردات سنگ مردم را به سینه می‌زدند، حالا خیلی آرام و خونسرد به بهانه افزایش نرخ دلار قیمت‌ها را «دولا پهنا» حساب می‌کنند. البته فراموش نکنید که این شرکت معظم، یک خودروساز داخلی است و نه واردکننده!

بارها در همین بخش اشاره کردیم که توقف 6 ماهه ثبت‌سفارش خودرو نه برای دولت ضرر است نه برای شرکت‌های واردکننده. دولت خودروهای انبارشده در گمرک را مانند ذخیره آخرت خود تلقی می‌کرد که دیر یا زود نقد می‌شوند. شرکت‌ها نیز به بهانه افزایش تعرفه، خودروهای خود را با قیمت روز تقدیم مشتری می‌کردند. حالا در این بین چرا داخلی‌سازها کاسه داغ‌تر از آش شدند، جای تعجب است. برای خودروسازان وطنی که از این بلبشو حاصلی برای خود نمی‌دیدند، ناگهان از در غیب موهبتی نازل شد؛ افزایش نرخ دلار. این شرکت‌ها که خودرو را به صورت قطعات منفصله (CKD یا SKD) وارد می‌کنند، همیشه تعرفه‌ای پایین‌تر از واردات مجموعه کامل (CBU) دارند. بنا بر این از نمد افزایش بیش از 30درصدی تعرفه واردات نمی‌توانست برای آن‌ها کلاهی دربیاید.

یکی از شرکت‌های خودروساز داخلی که به بهترین وجه ممکن از فضای فوق بهره‌برداری کرد، «کرمان موتور» است. نماینده تولید خودروهای هیوندای که حسابی کار و بار «آسان موتور» نماینده واردات همین برند کره‌ای را از رونق انداخته است. البته بحث چگونگی حضور هیوندای در ایران محل اعراب فراوانی است. چراکه شرکت «پاکرو» نیز نمایندگی هیوندای را اخذ کرده است. نکته جالب آنکه همه این شرکت‌ها عنوان «نماینده رسمی» را برای خود برگزیده‌اند. باز کردن هیوندای در ایران بماند برای زمانی دیگر ولی آنطور که از شواهد پیداست تا اینجای کار زور «مرعشی» بر «گرامی» و «طاهریان» چربیده است.

کرمانی‌ها آرام و بی‌صدا طی یک ماه چنان قیمت محصولات خود را افزایش دادند که کمتر کسی فکر می‌کند این اعداد واقعی باشد. بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد اغلب تولیدات این شرکت از اوایل دی ماه تا اوایل ماه جاری (بهمن) شدیداً رشد کرده‌اند. به‌عنوان مثال جک J5‌ اتوماتیک که قیمتی 63 میلیونی داشت اکنون به بیش از 68 میلیون تومان رسیده است. دیگر چینی حاضر در شرکت کرمان جک J3‌ بود که ماه گذشته با قیمت 78 میلیون عرضه می‌شد ولی این روزها زیر 83 میلیون تومان پیدا نمی‌شود. درباره مدل S5 همین برند نیز گفته می‌شود نمونه دستی آن رشدی 3 میلیون تومانی و نمونه اتوماتیک آن رشدی 5 میلیون تومانی را تجربه کرده است. در نظر داشته باشید که خودروهای چینی مونتاژی در ایران هیچ‌گاه درگیر هیچ حاشیه‌ای نبودند.

اما آنچه باعث نگرانی است، افزایش قیمت خط تولید کره‌ای‌ کرمانی‌ها است. جایی‌که ابتدا هیوندای i20 را می‌بینیم که ماه گذشته قیمتی 96 میلیونی داشت ولی این روزها خود را به مرز 100 میلیون رسانده است. اکسنت این سدان محافظه‌کار با قیمت 107 میلیون عرضه می‌شد ولی حالا قیمتی 117 میلیونی دارد. شرایط هیوندای‌های تولیدی با مدل‌های محبوب مشتریان، وخیم‌تر می‌شود. مدل انترا که ما گذشته حدود 170 میلیون تومان بود حالا 198 میلیون تومان است. توسان بی‌رحمانه از 205 میلیون به 263 میلیون تومان رسیده است. طنز دردناک این روزهای کرمان و هیوندای، مربوط به شاسی‌بلند پرطرفدار سانتافه است که طی کمتر از یک ماه از 265 میلیون به 335 میلیون تومان جهش داشته است.

البته کرمان موتور پیش از این نشان داده بود چندان وقعی به مشتریانش نمی‌نهد. هنوز یادمان نرفته که بابت اجرت تعویض یک لچکی 34 هزار تومانی، 73 هزار تومان از مشتری بخت برگشته پول گرفتند.

کد خبر: 901092

وب گردی

وب گردی