وزیر خارجه قطر: در نشست شورای همکاری خلیج(فارس) شرکت می کنیم

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر با اشاره به شرکت کردن کشورش در شورای همکاری خلیج فارس با حضور آمریکا گفت: مشارکت قطر در این نشست مشروط به وجود یک اراده حقیقی از سوی کشورهای محاصره کننده قطر برای حل اختلاف است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الجزیره، "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی"، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر عصر پننجشنبه در نشست اندیشکده "اینترپرایز" آمریکا گفت که مشارکت قطر در این نشست مشروط به وجود یک اراده حقیقی از سوی کشورهای محاصره کننده قطر برای حل اختلاف است.
محمد آل ثانی با بیان اینکه هر راه حلی می بایست مبتنی بر تساوی بین دولتها در حقوق و تکالیف آنها باشد ، تاکید کرد که غیر ممکن است قطر به شرایط آغاز تحریم ها بازگردد.
ساعاتی پیش از سخنان وزیر خارجه قطر ، منابع خبری این کشور از برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا به منظور رفع مشکلات مربوط به این شورا در کمپ دیوید آمریکا خبر دادند.
این نشست قرار است ماه می (11 اردیبهشت تا 10 خرداد 97 ) با حضور همزمان« تمیم به حمد آل ثانی امیر قطر» ، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در آمریکا برگزار شود.
سه شنبه هفته جاری ، قطر و آمریکا قرارداد همکاریهای راهبردی در واشنگتن امضا کردند که بر اساس آن چنانچه قطر از سوی کشوری مورد حمله قرار گیرد ، آمریکا از قطر حمایت خواهد کرد.
وعده دولت قطر برای سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری در صنعت آمریکا هم بخش دیگری از این قرارداد راهبردی بود که طرفین امضا کردند.
«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در مراسم امضای این قرارداد با اشاره به بروز بحران در روابط قطر با همسایگانش در شورای همکاری خلیج فارس گفت که لازم است همه طرف ها از جنگ کلامی دست بکشند و برای جلوگیری از افزایش تنش ها خویشتنداری به خرج دهند و برای حل اختلافات اقدام کنند.
عربستان سعودی ، امارات ، بحرین و مصر 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96 ) بامتهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی خود را هم به روی این کشور بستند.
قطر این اتهام را طی هشت ماه گذشته رد کرده است .
خالد العطیه ، وزیر دفاع قطر پیشتر اعلام کرده بود تنها کسی که می تواند فقط با یک تلفن بحران میان قطر و همسایگانش را حل کند ، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا است .
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ابتدای وقوع بحران جانب کشورهای تحریم کننده را گرفت و از اتهام آنها به قطر حمایت کرد اما در ادامه و به خصوص بعد از امضای قرارداد 12 میلیارد دلاری فروش هواپیماهای اف - 15 به قطر ، موضع بینابین گرفت و اکنون گاه و بیگاه از لزوم اتحاد میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس سخن می گوید.

کد خبر: 903140

وب گردی

وب گردی