فروش نفت خام ایران در مقابل خرید سلاح دروغ محض است/ قوه قضائیه مسولیتی برای اعلام دوتابعیتی ندارد/ قرارداد گازی با نروژ منتفی است

وزیر نفت با اشاره به قرارداد اف ال ان جی که با شرکت نروژی امضاء شده بود، گفت: این قرارداد قطعی نبود و منتفی شده است همچنین جرات نمی‌کنیم اسم قراردادی که نزدیک به نتیجه گیری است را اعلام کنیم زیرا می‌ترسیم کاری کنند که امضا نشود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت امروز صبح در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات خبرنگاران در حوزه انرژی پاسخ داد.


او تصریح کرد: در ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال ۹۵ تولید نفت و گاز و میعانات گازی به طور متوسط ۱۶۵ هزار بشکه افزایش داشت و صادرات نیز در همین مدت زمان، ۶۰ هزار بشکه بوده است، همچنین یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه نسبت به ۵ ماهه اول سال ۹۲ افزایش داشته است.

وزیر نفت گفت: سال گذشته تولید از عرب کارون حدود ۱۶۰ هزار بشکه بود که در دی ماه امسال ۳۹۵ هزار بشکه شد و برای اولین بار از پارس جنوبی و یاران جنوبی و میدان آذر تولید شده است.

وزیر نفت از برگزاری مناقصه برای ۲۰ قرار داد خبر داد و گفت: ارزش این قراردادها حدود ۵ میلیارد دلار است تا بتوانیم از طریق شرکت های داخلی از توان حداکثری ساخت داخل استفاده کنیم.

زنگنه افزود: در بخش گاز در پایان سال91، 285 میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی تولید می‌شد که این رقم در دی‌ماه پارسال به 470 میلیون مترمکعب رسید و در دی ماه امسال روزانه 553 میلیون متر مکعب برداشت کردیم.

زنگنه ادامه داد: اگر توانستیم این روزهای سرد را بگذرانیم به واسطه این افزایش تولید بود، برای نخستین بار است که در برداشت گاز از پارس جنوبی اندکی از قطر بیشتر تولید می کنیم

او افزود: سال آینده پنج فاز شامل 13,22 تا 24 و نیمی از فاز 14 افتتاح می‌شود.

زنگنه تصریح کرد: تا پایان دی‌ماه 96، 92درصد کل جمعیت و 76 درصد جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته اند.

وزیر نفت گفت: با تحویل گاز بیشتر به نیروگاه ها، امسال به رغم افزایش مصرف سوخت سالانه نیروگاه‌ها، میزان سوخت مایع مصرفی نیروگاه ها به زیر 10 درصد می‌رسد.

زنگنه ادامه داد: صادرات گاز، خط صادراتی ما به عراق آماده شده است. هم به بصره هم نفتشهر، که بصره هنوز طرف عراقی آماده نیست و با وجود سرمای هوا، ما نزدیک 13 میلیون مترمکعب صادرات گاز به عراق داریم.

او گفت: با تاکید می‌گویم که قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیوم توتال فرانسه، سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین و پتروپارس ایران طبق زمانبندی جلو می‌رود.

زنگنه گفت: طرح نگهداشت تولید با سرمایه 5 میلیارد دلاری به شورای اقتصاد رفته است این طرح قرار است از سوی پیمانکاران داخلی اجرا شود.

او ادامه داد: تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی فروردین‌ماه با ارزش 2 میلیارد دلار از سوی رئیس جمهوری افتتاح شد و افتتاح پتروشیمی‌های دیگر در برنامه است.

زنگنه گفت: پیش بینی می‌شود رشد تقاضای داخلی برای خوراک پتروشیمی 17 درصد رشد داشته باشد.

او افزود: تولید بنزین 16 میلیون و 500 هزار لیتر نسبت به پارسال افزایش یافته است که عمده آن از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده است؛ واحد تقطیر این پالایشگاه به‌زودی وارد مدار می‌شود و امیدواریم هر 3 واحد آن سال آینده به تولید برسد.

او ادامه داد: برای ساخت خط لوله صادرات گاز به پاکستان هزینه زیادی شده است، اما این کشور به تعهدهای قراردادی خود عمل نکرد ، از این رو باید وارد فاز پیگیری حقوقی شویم، منتهی همه مسائل آن باید در نظر گرفته شود.

زنگنه گفت: ترکمنستان صادرات گاز به ایران را پارسال زمستان قطع کرد، البته مشکل خاصی در این زمینه ایجاد نشده است. ترکمنستان هم‌اکنون پرونده را به داوری برده و از ما شکایت کرده البته ما اعتقاد داریم آنها هم به ما خسارت‌هایی وارد کرده‌اند که پیگیر آن هستیم.

او افزود: برای بودجه سال 97، قیمت نفت 55 دلاری مدنظر است که اکنون قیمت این کالای راهبردی بالای 60 دلار برای هر بشکه معامله می‌شود و این رقم محافظه کارانه است.

او ادامه داد: قراردادهای نفتی باید با تقاضای طرف‌ها پیش رود تا به نتیجه برسد، بخشی دست ماست و بخشی دست طرف مقابل. در وزارت نفت حدود 150 نفر به‌طور مستقیم درگیر این قراردادها هستند

زنگنه ادامه داد: ما نمی‌توانیم از قراردادی که نزدیک نهایی شدن است نام ببریم زیرا مشکلاتی پدید می‌آورند‌‌، برخی از این مشکلات ریشه خارجی دارد و برخی ریشه داخلی.

زنگنه افزود: عملکرد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای افزایش تولید نفت کوتاه مدت است و مسئله مربوط به افزایش ظرفیت تولید یک موضوع بلندمدت است. هر کشوری که برای تولید نفت ظرفیت سازی کند، برنده خواهد بود. نفت، گاز و زغال سنگ تا سال 2020 همچنان سوخت نخست دنیا هستند.

او گفت: در گزارش‌های بلندمدت آمده است که مصرف سوخت به طور مطلق بالا می‌رود و سهم سوخت‌های فسیلی با اندکی تغییر می‌یابد.

زنگنه افزود: رسانه‌ها به‌طور جدی وارد بحث ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت (برندینگ) نشدند و اگر موضوعی را مطرح کردند بیشتر تخریب بود تا نقد.

وزیر نفت ادامه داد: برنامه ما این بود تا با اجرای طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت (برندینگ) روال بهتری بر جایگاه‌های عرضه سوخت حاکم شود. درباره تمدید توافق اوپک باید تا نشست ژوین این سازمان صبر کرد.

او گفت: اگر توافق کاهش عرضه نفت اوپک تمدید نشود ایران ظرف مدت کوتاهی می‌تواند صادرات نفت را از میدان غرب کارون افزایش دهد.

زنگنه افزود: ایران تاکنون به احترام توافق اوپک خویشتنداری کرده و میزان صادرات خود را افزایش نداده است.

زنگنه افزود: در بخش گاز در پایان سال91حدود 285 میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی تولید می‌شد که این رقم در دی‌ماه پارسال به 470 میلیون مترمکعب رسید و در دی ماه امسال روزانه 553 میلیون متر مکعب برداشت کردیم.
زنگنه ادامه داد: اگر توانستیم این روزهای سرد را بگذرانیم به واسطه این افزایش تولید بود. برای نخستین بار است که در برداشت گاز از پارس جنوبی اندکی از قطر بیشتر تولید می کنیم.
او افزود: سال آینده پنج فاز شامل 13,22 تا 24 و نیمی از فاز 14 افتتاح می‌شود.
او تصریح کرد: تا پایان دی‌ماه 96، 92درصد کل جمعیت و 76 درصد جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته اند.
وزیر نفت گفت: با تحویل گاز بیشتر به نیروگاه ها، امسال به رغم افزایش مصرف سوخت سالانه نیروگاه‌ها، میزان سوخت مایع مصرفی نیروگاه ها به زیر 10 درصد می‌رسد.
زنگنه ادامه داد: صادرات گاز، خط صادراتی ما به عراق آماده شده است. هم به بصره هم نفتشهر. که بصره هنوز طرف عراقی آماده نیست و با وجود سرمای هوا، ما نزدیک 13 میلیون مترمکعب صادرات گاز به عراق داریم.
او گفت: با تاکید می‌گویم که قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیوم توتال فرانسه، سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین و پتروپارس ایران طبق زمانبندی جلو می‌رود.
زنگنه گفت: طرح نگهداشت تولید با سرمایه 5 میلیارد دلاری به شورای اقتصاد رفته است این طرح قرار است از سوی پیمانکاران داخلی اجرا شود.
او ادامه داد: تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی فروردین‌ماه با ارزش 2 میلیارد دلار از سوی رئیس جمهوری افتتاح شد و افتتاح پتروشیمی‌های دیگر در برنامه است.
زنگنه گفت: پیش بینی می‌شود رشد تقاضای داخلی برای خوراک پتروشیمی 17 درصد رشد داشته باشد.
او افزود: تولید بنزین 16 میلیون و 500 هزار لیتر نسبت به پارسال افزایش یافته است که عمده آن از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده است؛ واحد تقطیر این پالایشگاه به‌زودی وارد مدار می‌شود و امیدواریم هر 3 واحد آن سال آینده به تولید برسد.
وزیر نفت افزود: هزینه توسعه میدان گازی فرزاد با درنظر گرفتن بحث شیرین سازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، حدود 13 سنت افزایش می‌یابد که بازپرداخت آن باید از محل ارزش گاز تولیدی باشد. در حال بررسی روش های مختلف برای توسعه میدان گازی فرزاد هستیم تا در این زمینه به نتیجه برسیم.

او با اشاره به اینکه پیروهماهنگی با مقام‌های سیاسی، قرار است گروهی به‌زودی به هند بروند اظهار کرد: حرف ما این است که هند یا گاز را در ایران مصرف کند یا صادر کند تا ما بتوانیم بازپرداخت داشته باشیم، بحث کنونی ما با هند در این باره است. همچنین کاهش هزینه‌های تولید منوط به فناوری و بهره وری است. در حالی‌که همه سیاست‌های کاری ما ضد بهره وری است. هم‌اکنون، کاری که یک نفر می‌تواند در وزارت نفت انجام دهد، سه نفر دارند انجام می‌دهند. با این وضع چگونه می‌توان بهره وری را افزایش داد؟


وزیر نفت تصریح کرد: زمانی که وزارت نفت را در سال 84 ترک کردم 70هزار نیروی رسمی و 40 هزار ارکان ثالث مشغول فعالیت بودند که این تعداد ظرف مدت 8 سال به بالای 220 هزار نفر رسید. با این حال این نیروها را نمی‌توان از مجموعه کنار گذاشت.


او در خصوص قیمت نفت گفت: هیچ کس نمی‌تواند قیمت نفت را پیش بینی کند و اگر فردی این پیش بینی را انجام دهد ظرف مدت کوتاهی میلیارد می‌شود. با «اگر» نمی‌شود زندگی کرد.


زنگنه با بیان اینکه اشتغال را نباید در این جست‌وجو کرد که کارمند ‌وزارتخانه‌ها شد تصریح کرد: من جلو جذب نیرو و تبدیل وضعیت در وزارت نفت را گرفتم، البته این بدان معنا نیست که وزارت نفت در بخش عمومی ایجاد اشتغال حضور نداشته باشد.با اجرایی شدن طرح 5 میلیارد دلاری نگهداشت تولید که هم‌اکنون در مرحله تصویب شورای اقتصاد قرار دارد، حجم عظیمی اشتغال برای پیمانکاران داخلی در کشور ایجاد می شود. می توان گفت: فعالیت یک دکل فعال برای حفر چاه به معنای اشتغال 250 نفری است. هم اکنون در فازهای در حال تکمیل پارس جنوبی بیش از 7 هزار نفر فعالیت می‌کنند.برای ایجاد اشتغال باید پروژه تعریف کرد تا حجم عظیمی شغل ایجاد شود.


او اضافه کرد: تولید نفت در خزر تنها جنبه اقتصادی ندارد بلکه موضوعی ملی است. تولید نفت در خزر بسیار گران است و ممکن است هزینه آن تا 30 دلار برای هر بشکه هم برسد. چند تفاهم‌نامه برای توسعه میدان‌های واقع در حوزه خزر با شرکت‌هایی مانند لوک اویل و شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) امضا شده است که امیدوارم نتیجه بخش باشد.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره احتمال خروج برخی شرکت‌ها به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر خروج شرکت‌های نظامی از پروژه های اقتصادی، گفت: من در این باره سخنی نشنیده ام اما قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در پارس جنوبی کار می‌کند که البته حجم عمده کار در پارس جنوبی سال آینده پایان می‌یابد. در کارهای دیگر هم البته قرارگاه با نفت همکاری‌هایی دارد.قبول کردیم فاز دوم میدان نفتی یادآوران در منطقه غرب کارون با همکاری شرکت چینی ساینوپک توسعه یابد.


او ادامه داد: سرمایه قرارداد حدود 5 میلیارد دلاری توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیوم فرانسوی-چینی-ایرانی به تدریج وارد کشور می‌شود.عوامل مخرب داخلی و خارجی روی امضای قراردادهای توسعه میدان‌های نفت و گاز تاثیر‌گذار است و باید توجه داشت ما یک طرف قرارداد هستیم.


زنگنه تاکید کرد: مذاکرات در صنعت نفت خیلی جدی پیگیری می شود. برای رعایت سلامت افراد مذاکره کننده را به حداقل رساندیم و اعلام کردیم همه مذاکرات در ساختمان نفت انجام و مذاکرات ضبط شود. تیم‌های مذاکره کننده نفت بسیار با صلاحیت هستند. بحث ناامیدی و یاس در مذاکرات برای امضای قراردادهای نفتی وجود ندارد و مذاکرات با جدیت پیگیری می‌شود. عمده مذاکرات هم برای توسعه میدان‌های مشترک است.برای نهادینه شدن بحث ازدیاد برداشت، عوامل زیادی باید مهیا باشد.


او تاکید کرد: باید از نیروی کافی با تخصص‌هایی مانند مهندسی مخزن، مهندسان مشاور مجرب بالادستی استفاده و با شرکت‌های معتبر بین‌المللی همکاری کنیم. دانشگاه های ما باید در مبحث ازدیاد برداشت کارهای پژوهشی انجام دهند، اما روش ازدیاد برداشت متناسب با نوع و مقتضیات مخزن تعیین می‌شود. بدهی بابک زنجانی طبق نظر دادگاه نزدیک 2 میلیاد یورو است اما ما برای اخذ یک و نیم میلیارد دیگر نیز درخواست دادیم. تاکنون به قیمت کارشناسی 2 هزار میلیارد تومان دست ما را گرفته است. من باور نمی‌کنم کسی قرار است پولی بدهد. همه عقلا و مسئولان هم احتمال کمی می‌دهند که پرداختی صورت گیرد، اما ازآن جا که محتمل بزرگ است، همین احتمال کم برای دریافت بدهی پیگیری می‌شود.


وزیر نفت در ادامه افزود: توتال در اجرای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی بسیار جدی است و به‌زودی اسامی بخشی از پیمانکاران فرعی این پروژه که عمدتا ایرانی هستند اعلام می‌شود.ترامپ هدفش این است که شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران بی‌ثبات کند، اما ما تلاش می‌کنیم کار خود را ادامه دهیم.مذاکرات برای امضای قراردادهای نفتی ازسوی ما تا پایان سال نهایی می‌شود، اما همان‌طور که گفتم ما یک طرف قرارداد هستیم.


وزیر نفت افزود: زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره وصول مطالبات نفت، درباره بدهی هند به ایران گفت: طلب ما 2 هزار و 400 میلیون یوروست که 900 میلیون یورو آن پرداخت شده و تکلیف بازپرداخت باقی آن هم مشخص شده است.


او در وضعیت تعدیل مدارک استخدامی وزارت نفت گفت: درباره تعدیل مدرک تصمیم‌های لازم گرفته شده است و این موضوع پس از هماهنگی با سازمان امور اداری و استخدامی نهایی می‌شود.


وزیر نفت همچنین در خصوص کارت سوخت اظهار کرد: درباره سوخت‌گیری خودروها در جایگاه‌های عرضه سوخت قانون گفته است که سوخت باید با کارت سوخت تحویل شود و این لزوما به معنای سهمیه بندی نیست.


او تصریح کرد: قرارداد صادرات نفت به روسیه اجرایی شده که قرار است ماهانه سه میلیون بشکه نفت ایران به روسیه صادر شود و پول آن را نیز به یورو دریافت می‌کنیم.مشکلات نقل و انتقالات بانکی ربطی به برجام ندارد بلکه مربوط به اقدام‌های محدود کننده آمریکاست. از نظر قانونی هیچ بانکی ممنوعیت کار با ایران ندارد اما برخی بانک‌ها یا سهام آمریکایی دارند یا دلارشان زیاد است و ریسک نمی کنند. همسایه ای داریم که به هر شرکتی می‌خواهد با ایران کار کند، وعده بهتری می‌دهد تا آن شرکت را از کار با ایران منصرف کند، این ارتباطی با برجام ندارد.اگر برجام نبود این مقدار ر نفت نمی‌فروختیم؛ فازهای پارس جنوبی تکمیل نمی‌شد؛ پالایشگاه ستاره خلیج فارس به نتیجه نمی رسید. برجام مشکلی ندارد. برخی بانک‌ها خودشان نمی‌آیند یا می‌گویند به دردسرش نمی‌ارزد، تعدادی هم به تحریم‌های اولیه مثل FATF و ... برمی گردد. ما در مسائل بانکی مشکلاتی داریم، اما ربطی به برجام ندارد، ما مظلومیم قربانی تروریسم هستیم، اما در دنیا قسم قبول نمی‌کنند و می‌گویند باید فرآیندی طی شود. باید روابط بانکی خود را اصلاح کنیم.

401

کد خبر: 903836

وب گردی

وب گردی