انقلاب ایران پایان کسوف خدا بود

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: زمانی که انقلاب اتفاق افتاد عده ای گفتند اسلام نمی تواند دولت تشکیل دهد چون دولت های قبل از آن کلاسیک بودند و نمی توانستند الگوی امامت را اجرا کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز ؛ ابراهیم برزگر عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خصوص انقلاب اسلامی به استعاره های معما ،کسوف خورشید و صراط اشاره کرد و گفت: عظمت کار انقلاب در حل چند معما بود معماهایی که ۱۵۰ سال جوابی برای آن پیدا نشده بود.

وی ادامه داد: از دوره سید جمال الدین پرسش هایی شکل می گیرد و جهان اسلام به این نقطه می رسد که باید تغییر کنیم.
برزگر با اشاره به اینکه ما به نقطه ای رسیده بودیم که باید تغییر می کردیم اظهار داشت: یکی از پرسش هایی که وجود داشت این بود که آیا مسلمانان هم می توانند تغییر کنند‌ در این خصوص این موضوع برای سیاستمداران و متفکران هم مهم بود اما سیلی واقعیت، متفکران اسلام را بیدار کرد.

وی با اشاره به انقلاب شوروی و صورت گرفتن انقلاب های دیگر در کشورهای مختلف اظهار داشت: اتقلاب ایران یکی از واقعیت های مهمی بود که توانست یکی از معماهای جهان اسلام را حل کند.

وی در خصوص مسائل مهمی که برای انقلاب مطرح بود به موضوع زنان اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی توانست زنان را وارد عرصه اجتماعی کند و ظرفیت های آن را آزاد کرد.

عضو هیئت علمی تصریح کرد: زمانی که انقلاب اتفاق افتاد عده ای گفتند اسلام نمی تواند دولت تشکیل دهد چون دولت های قبل از آن کلاسیک بودند و نمی توانستند الگوی امامت را اجرا کنند.

وی در خصوص معمای دوم اظهار داشت: این در خصوص توان نداشتن اسلام برای ایجاد نظام سیاسی بود و نظر غالب غربی ها این بود که اسلام در این امر ناکام خواهد ماند.

عضو هیئت علمی داشنگاه علامه طباطبایی افزود: اما امام گفت الگوی حکومت ما جمهوری اسلامی است که با این کار هم سنت را داشت که در وجه اسلامی بود و هم مدرنیته است که جمهوریت دارد و آن روح زمان خود است و نوعی نظام مسلط در قرن بیست و یکم است.

برزگر با اشاره به این اظهار نظر که انقلاب ایران به نام خدا بود گفت: دال مرکزی آن معنویت گرایی بود و در این مورد مقاله هایی نوشته شده که موجود است در این خصوص هم پیامی که امام به دنیا می فرستد معنویت آن است و تمدن سازی هم معطوف به همین موضوع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید براین نکته که انقلاب ایران پایان کسوف خدا بود تصریح کرد: روح سکولاریسم این است که خدا کنار برود و انسان محور قرار بگیرد اما در ادبیات اسلامی انسان خدا را عبادت می کند.

برزگر در خصوص نظریات سکولاریسم و کسوف خداوند اظهار داشت: هایدیگر در این باره می گوید خداوند در دوران سکولاریسم سکوت کرده است و یا آتئیسم می گوید خدا در جهان بازنشسته شده است.

وی با اشاره به انقلاب ایران گفت: اتفاقی که در ایران افتاد باعث شد کشور از کسوف خداوند بیرون بیاید به طوری که گیدنز انقلاب ایران را پایان سکولاریسم نام نهاد .

برزگر افزود: با این اتفاق کل دنیا، اسلام سیاسی را پذیرفت و کار به جایی رسید که حتی قشری ترین افکار اهل سنت یعنی همان داعشی ها دایه کشور داری دارند.

وی در خصوص معمای بعدی که انقلاب ایران توانست به آن پاسخ دهد گفت: این معما به این مربوط می شود که آیا اسلام می تواند تمدن سازی کند؟

برزگر ادامه داد: امروزه ما می بینیم که در عرصه های ساسی، علمی، دفاعی و ... توسعه پیدا کرده ایم و در همین عرصه دفاعی کارهای ارزشمندی انجام داده ایم که عربستان با خرج سیصد میلیاردی که برای خرید تجهیزات نظامی انجام داده نمی تواند جلوی ما ایستادگی کند و دربعد نظامی او از ما می ترسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این نکته در حال حاضر ما در دولت سازی و جامعه سازی متوقف شده ایم. تصریح کرد: انقلاب ایران ناکامی هایی در توسعه اقتصادی دارد که خیلی مهم است، وقتی افراد گرسنه باشند طبیعی است که به فکر اهداف بعدی نیستند ما در شاخصه اقتصادی ضعیف هستیم.

برزگر با اشاره به دوران سازندگی تاکید کرد : در این دوره گفته شد برای توسعه بیشتر بایستی فرهنگ قناعت کنار برود و تمایلات دنیا طلبانه برگردد با این کار زیاده خواهی های زیادی در کشور صورت گرفت، معنویت گرایی سرمایه ای بود که آسیب دید.

کد خبر: 904821

وب گردی

وب گردی