میرسلیم: ۱۱ هزارمیلیارد هزینه آلودگی هوا

 رییس هیات مدیره شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو گفت بر اساس برآوردها هزینه‌های اجتماعی این آلودگی در سال گذشته، ۱۱ میلیارد تومان بوده است که باید به این میزان، اختلالات روانی ناشی از آلودگی‌های صوتی را نیز افزود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مصطفی میرسلیم رییس دهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت در مراسم افتتاحیه این همایش با بیان اینکه 80 درصد آلودگی‌های هوا مربوط به خودروها است گفت:یک قرن و نیم از اختراع موتورهای درون سوز و استفاده از فرآورده‌های سوختی می‌گذر این اختراع و پشتوانه‌های متعدد علمی و فناورانه امیدهایی را برای خدمت رسانی به بشریت زنده کرد، علاوه بر آن پیشرفت‌های علمی دیگری را سرعت بخشید.


رییس هیات مدیره شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو


رییس دهمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و نفت اضافه کرد:‌ بررسی‌های وضع موجود نشان می‌دهد که به کارگیری موتورهای درون سوز در ابتدا سرعت حرکت عمومی ما را با وسایل نقلیه عمومی و چه وسایل شخصی افزایش داد، علاوه بر آن وضعیت موجود نشان می‌دهد که کاربرد موتورهای درون سوز بسیار متعدد شده است، به طوری که با ساخت موتورهای چند واتی تا چند مگاواتی رونق زیادی را در زندگی بشر در محیط‌های خشکی، دریا و در بخش‌های صنعتی ایجاد کرده است.


میرسلیم با بیان اینکه درحال حاضر یک میلیارد دستگاه موتور در جهان ساخته شده است، خاطر نشان کرد: موتورهای درون سوز کاربردهای ویژه‌ای در صنایع نظامی و سایر صنایع دارند، ولی به تدریج با توسعه سیستم‌های حمل و نقل شاهد کاهش سرعت جابه‌جایی‌ها هستیم و سرعت جابه‌جایی به 15 کیلومتر در ساعت کاهش یافت.


به گفته او، این وضعیت به گونه‌ای است که شرایطی را ایجاد کرد که کند کننده تحرکات بشر شد و به جای صرفه‌جویی در وقت ساعات زیادی از عمر بشر در ترافیک و راه‌بندان صرف می‌شود.


او وابستگی روانی به خودروهای شخصی در یک قرن اخیر را از دیگر تبعات توسعه فناوری‌ موتورهای درون ساز دانست و یادآور شد: این امر موجب شد که اولویت توسعه شهری بر اساس احداث راه‌ها و بزرگراه‌ها باشد که متعاقب آن موجب تدوین تسهیلات ترابری هوشمندتر و ارائه نرم‌افزارهای مسیریاب شد.

میرسلیم کاهش امنیت جسمی و جانی را از دیگر تبعات توسعه خودروها نام برد و یادآور شد: از سال 80 تا 96 تعداد 360 هزار نفر به دلیل تصادفات جان خود را از دست دادند، این عدد به معنی این است که تعداد کشته‌شدگان در تصادفات جاده‌ای بیشتر از کشته‌شدگان در جنگ تحمیلی بوده است.


او کاهش منابع نفت و گاز طبیعی را از دیگر ره‌آورده‌های توسعه موتورها نام برد وافزود:‌ منابع نفت و گاز طبیعی که میلیون‌ها سال برای ایجاد آن وقت صرف شد، در کمتر از دو قرن مصرف شد و برآورد می‌شود که تا 50 سال آینده منابع طبیعی به پایان jمی‌رسد و بشریت از کاربردهای این سنگ‌واره‌های انرژی محروم می‌مانند.


میرسلیم با بیان اینکه بر اساس این واقعات فرضیه خدمات رسانی موتور نوعی خیانت مزمن و حاد است، ادامه داد: چاره‌چویی این مصیبت‌ها در گرو تجربه‌های فنی و مهندسی است و باید در این راستا تلاش کنیم نتایج علمی و دستاوردهای فناورانه را در حوزه‌های صنعتی به کار گیریم.

401

کد خبر: 907027

وب گردی

وب گردی