اسناد مجاهدت های مردم شهر در انقلاب به گردشگران تبریز ۲۰۱۸ نشان داده شود

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز ضمن اشاره به واقعه گردشگری تبریز ۲۰۱۸ گفت: با وجود مجاهدت های مردم تبریز در جریان انقلاب متاسفانه بسیاری از این اسناد از دید مردم و نسل امروز پنهان مانده است، بنابر این ضروری است مسئولین امر این اسناد، عکس ها را در مجموعه ها ساماندهی کنند و در بهترین نقاط شهر به نمایش در بیاروند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد علی پرغو با بیان اینکه تبریز از پیشگامان حماسه و نهضت آفرینی بر علیه ظلم و اسلام بوده اظهار داشت: مردم تبریز همواره به دلیل دغدغه های دینی که داشته اند در مراحل مختلف تاریخ پس از اسلام درخشان ظاهر شده اند به گونه ای که در جریان نهضت مشروطه و حتی قبل از آن در جریان واقعه تحریم تنباکو و یا پس از نهضت مشروطه قیام شیخ محمد خیابانی و دیگر علما و تجار و بازرگانان تبریزی نشان از غیرت دینی مثال زدنی مردمان این دیار است.

وی ادامه داد: قیام تاریخی ۲۹ بهمن مردم تبریز در دوران رژیم ستم شاهی از چند منظر قابل پرداخت است چرا که تبریزی ها با تبعیت از دستور ولی فقیه عصر خود همه چیز را در طبق اخلاص گذاشتند و به میدان آمدند و علیرغم آنکه تصور میشد بنا به نسبت تبریزی همسر شاه ملعون، تبریزی ها در جریان نهضت مردم ایران حرکت نکنند ولی این حرکت نشان داد که مردم این دیار با هیچ کس عقد اخوت نبسته و تنها به اسلام و شریعت توجه می کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه متاسفانه آنطور که باید و شاید به نقش تبریز و قیام ۲۹ بهمن در انقلاب پرداخته نشده گفت: نقش قیام تاریخی ۲۹ بهمن تا بدان جاست که وقتی امام (ره) در ۱۲ بهمن ۵۷ از فراز تبریز عبور می کنند طی پیامی به آیت الله قاضی طباطبایی از رشادت ها و جان فشانی های مردم آذربایجان و تبریز تقدیر ویژه به عمل می آورند ولی متاسفانه هیچ گاه به این پیام و واقعه پرداخته نشد.

وی افزود: مردم حماسه ساز تبریز همه چیز را در طبق اخلاص گذاشتند و شکنجه ها را تحمل کردند تا نهضت ملت ایران به نتیجه برسد به گونه ای ۳۰ نفر از علمای تبریز در آن دوران به اعدام محکوم شدند و بسیاری از مردم تبریز تحت شکنجه ها بسیار قرار گرفتند که با وجود گذشت سالها از آن دوران، اثرات بر روی بدن ها این عزیزان باقی مانده است.

استاد تاریخ دانشگاه تبریز ضمن اشاره به واقعه گردشگری تبریز ۲۰۱۸ تصریح کرد: با وجود مجاهدت های مردم تبریز در جریان انقلاب متاسفانه بسیاری از این اسناد از دید مردم و نسل امروز پنهان مانده است، بنابر این ضروری است مسئولین امر این اسناد، عکس ها را در مجموعه ها ساماندهی کنند و در بهترین نقاط شهر به نمایش در بیاروند و به نسل حاضر و گردشگران تبریز ۲۰۱۸ نشان دهند.

وی افزود: نسل های حاضر و میهمانانی که به این شهر می آیند باید بدانند چرا رهبر انقلاب این تعریف و تمجید ها را در خصوص آذربایجان دارد که اگر این موارد گفته نشود عرصه برای نفوذ فرهنگی و انحراف فکری با ارائه انواع شبهات تاریخی فراهمی می شود.

پرغو ادامه داد: باید تاریخ این شهر و مجاهدت علمایی چون آیت الله قاضی طباطبایی و آیت الله مدنی به فراموشی سپرده نشود.

وی افزود: شاید در این زمینه کتاب هایی نوشته شده باشد و مثل بنده مجموعه که به نام آذربایجان بیدار تهیه کرده ایم باشد اما مهم ارائه این آثار به مردم و در معرض عموم قراردادن است.

یادگار دوران دفاع مقدس در ادامه با اشاره به نقش تبریز در دوران دفاع مقدس و دفاع از انقلاب در سالهای اخیر گفت: وقتی به تاریخ دفاع مقدس نگاه می کنیم مجاهدت های رزمندگان لشگر عاشورا خود نمایی می کند و آنجا هم مردم تبریز و آذربایجان پیشتاز بوده اند اما علت اینکه این مساله به وجود آمده همه در ریشه اسلامی مبانی انقلاب و عشق مردم آذربایجان به اسلام و ولایت بر می گردد به یاد دارم رزمندگانی که با وجود از دست دادن اعضای بدن و مجروحیت بازهم برای حضور فعال در جبهه ها اصرار داشته و اعزام می شدند.

وی افزود: برای همین است که می بینیم در سالهای اخیر هم در ۸ دی ۸۸ و یا حضور رمزندگان آذربایجان در جبهه مقاومت سوریه و عراق پر رنگ است.

پرغو در ادامه با بیان اینکه برای تبریز ۲۰۱۸ باید فارغ از تمامی گاریش ها زیر پرچم ولایت فعالیت کنیم گفت: همه ی این مواردی که گفته شد دستاوردهای تبریز بود که در سایه انقلاب بدست آمده فلذا در رویکرد ارائه برنامه هایمان باید بر همین اساس حرکت کنیم و اگر غیر از این باشد راهی جز گمراهی به دنبال نخواهد داشت.

منبع: تبریز بیدار

901/900

کد خبر: 907884

وب گردی

وب گردی