رئیس بانک مرکزی مقصر اصلی افزایش نرخ دلار است/ مازاد قیمت ارز به جیب چه کسانى می رود؟

جمعی از فعالان اقتصادی کشور دلایل تاثیرگذار در افزایش و نوسان نرخ ارز در بازار را زیر ذره بین قرار داده و نظرات مختلفی را در این زمینه مطرح کردند.

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به دلیل افزایش نرخ دلار طی چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: افزایش تقاضا و نیز کاهش عرضه در بازار منجر به صعودی شدن قیمت در بازار می شود.

او به دلایلی که زمینه ساز کاهش عرضه و نیز افزایش تقاضای ارز در بازار شده است اشاره کرد و گفت: به طور معمول بانک مرکزی اسکناس دلار را از بازار دبی تامین و اقدام به تزریق آن در بازار می کند، در نتیجه از این طریق قادر به ایجاد تعادل در بازار ارز بود اما از زمانی که دبی از عرضه دلار در بازار ایران جلوگیری کرد، با کاهش تزریق دلار از سوی بانک مرکزی مواجه شدیم.

دانشمند خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط کشورهای جنوبی خلیج فارس امکان تحویل اسکناس دلار به ایران وجود نداشت، بنابراین با کاهش عرضه و نیز افزایش تقاضا در بازار مواجه شدیم.

این عضو اتاق بازرگانی به اقداماتی که بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ سود بانکی انجام داده بود، اشاره و بیان کرد: این اقدام باعث شد تا صاحبان سپرده اقدام به خروج سرمایه های خود از بانک ها و نیز ورود سرمایه های خود به دیگر بازارهاى پولى جهت کسب سود بیشتر کنند که بیشتر آن‌ها متقاضی خرید و سرمایه گذارى در دلار و سکه بودند.

به گفته او؛ با توجه به رشد روز به روز عدم تعادل در بازار شاهد رشد بی‌رویه قیمت ارز در بازار بودیم.

دانشمند به تاثیر تصمیم گیری اخیر بانک مرکزی بر بازار ارز اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی بنا بر دلایلی از تصمیم خود مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی عدول کرده است اما به صورت رسمى این بحث را اعلام نکرده و اوراق سپرده ریالی را به 20درصد رساند، بنابراین زمانی که بانک مرکزی اوراق سپرده ریالی 20درصد را در اختیار مردم قرار می دهد دیگر کسی تمایل به سرمایه گذاری در دیگر بازارهای پولی را نخواهد داشت.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به اوراق سپرده ارزی که از اوایل اسفند ماه در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی چاره ای جز ورود به بازار را نداشت و اقدام به افزایش نرخ بهره کرد.

او با بیان اینکه تنها راه ایجاد نظم در بازار متعادل کردن میزان عرضه و تقاضا است، گفت: اقدامی که می توان در این زمینه در دستور کار قرار داد این است، باید بانک هاى خارجى درخصوص افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند مذاکراتى صورت گیرد تا مسترکارت جایگزین اسکناس هاى دلار شود تا بتوان از این طریق اقدام به کاهش جابجایی دلار کنیم.

دانشمند خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید اقداماتی را در راستاى انتقال بدون ارز، برای واردات کالای بدون ارز در دستور مار قرار دهیم تا از این طریق شرایط آسانتر شود.

او در پایان اظهار داست: در صورت پاسخگویى تقاضاى بازرگانان بدون انتقال، اسکناس های موجود در بازار پاسخگویی نیازهای مردم خواهد بود، در نتیجه از این طریق مابین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می شود.

رئیس بانک مرکزی مقصر اصلی افزایش نرخ دلار است/ مازاد قیمت ارز به جیب چه کسانى می رود؟

جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به افزایش و نوسان نرخ ارز طی چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: قیمت دلار طی 2 سال گذشته با افزایش بسیار زیادی همراه بود و تصمیم گیری در زمینه افزایش نرخ دلار بر زندگی مردم بسیار تاثیرگذار است.

او در ادامه بیان کرد: قیمت دلار در سال 94 با نرخ دو هزار تومان و در سال 95 با نرخ سه هزار تومان در اختیار فعالان بازار قرار می گرفت. این در حالیست که در سال جاری قیمت آن با افزایش کاذب همراه شد و به چهار هزار و 800 تومان رسیده است.

پژویان با اشاره به اینکه تاکنون مشخص نشده مازاد قیمت ارز به جیب چه کسانى می رود، گفت: افزایش قیمت ارز دست مردم نیست بلکه در اختیار مسئولان است، بانک مرکزی یکباره نرخ بهره سپرده ها را به 10درصد کاهش داد، بنابراین در ابتدا باید مشخص شود که سود به دست آمده به جیب چه کسانى می رود؟ به طور قطع سود به دست آمده به جیب بانک مرکزی یا بانک های مربوطه می رود.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه رئیس بانک مرکزی مقصر اصلی افزایش نرخ دلار است، گفت: در ابتدا قرار بر تک نرخی شدن ارز و نیز دسترسی تمامی فعالان بازار به این ارز بود اما در حال حاضر نرخ دلار با افزایش بی سابقه ای همراه شده است.

او اظهار داشت: افرادی در کشور وجود داشتند که درصدد بودند تا مقداری از سرمایه خود را در بانک ها سرمایه گذاری کنند و از طریق کسب سود سرمایه خود، اقدام به گذراندن زندگی خود کنند این درحالیست که کاهش نرخ سود بانکى زمینه ساز مشکلات بیشتر برای دارندگان سرمایه شد.

پژویان خاطرنشان کرد: اقدام بانک مرکزى مبنى بر کاهش نرخ سود بانکى با نوعی شبهه همراه است، درصورتى که بانک مرکزى تصور مى کند پرداخت سود بالا منجر به متضرر شدن بانک مى شود، پس چگونه است که در ابتدا قادر به پرداخت سود با نرخ بالا بوده است؟

رئیس سابق شورای رقابت در پایان گفت: در هر صورت اقداماتى که بانک مرکزى در دستور کار قرار مى دهد از جمله عواملی است که به سیاست گذاری ها مرتبط می شود، یک نفر این وسط دستوراتی را اعمال می کند و باقی مسئولان مجبور به رعایت آن هستند.

نباید با چنین جهشی در نرخ دلار روبرو می شدیم

در ادامه مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: ارز نباید تا این حد با افزایش قیمت همراه می‌شد، بنابراین افزایش نرخ دلار و نیز نوسان حاکم در نرخ ارز از جمله مسائل اساسی تلقی می شود که باید به علت‌های آن رسیدگی شود.

او در ادامه به دلایل افزایش نرخ دلار اشاره کرد و گفت: تا قبل از لغو تحریم، نفت به میزان یک میلیون بشکه صادر می‌شد، در حالی که بعد از لغو تحریم ها میزان صادرات به 2/5 میلیون بشکه افزایش یافت و در حال حاضر قیمت نفت 60 دلار است، همچنین گاز پارس جنوبی در حال ورود به کشور است که در ازای فروش آن ارز دریافت می کنند.

به گفته تقوی، مطابق نظریات اقتصادی نباید با چنین جهشی در نرخ دلار روبرو می‌شدیم.

کارشناس اقتصادی به اقداماتی که باید در راستای کاهش نوسان موجود در نرخ ارز به کار گرفته شود، اشاره و بیان کرد: اخیرا صحبت هایی مبنی بر اینکه دولت در راستای جذب نقدینگی اقدام به افزایش نرخ ارز کرده، مطرح شد چراکه بیشتر در آمد ارز در اختیار دولت قرار می گیرد و درصدد بود تا از این طریق کسری بودجه ها را جبران کند.

کارشناس اقتصادى در پایان افزود: در صورتی که دولت کسری بودجه را با افزایش نرخ ارز جبران نکند، بانک مرکزی مجبور به چاپ پول خواهد شد و هزینه ای را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

401

کد خبر: 908211

وب گردی

وب گردی