چرا نباید تیگو 7 بخریم؟

فروش ناامیدکننده جدیدترین شاسی‌بلند چری توسط نمایند‌ه‌اش در ایران «مدیران خودرو»، بار دیگر این نکته را یادآور شد که اقبال همیشه با کراس‌اوورهای چینی همراه نیست. به‌ویژه این خودروی بحث‌برانگیز که شرکت متبوعش قصد دارد اعتبار آن را از طرقی دیگر پیش مشتری افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سال 2012 در نمایشگاه ژنو بود که کمپانی چری از یک خودروی مفهومی عجیب به اسم TX Concept‌ رونمایی کرد. علی‌رغم اینکه خودروهای کانسپت نشان‌دهنده توان مهندسی و طراحان یک شرکت خودروسازی هستند، ولی تی‌ایکس به طرز پیش‌ پا افتاده‌ای ساده بود. برنامه‌های آتی کمپانی چری روی این خودرو به مدت 4 سال مسکوت باقی ماند. تا اینکه سرانجام در سال 2016 مدلی به اسم Tiggo 7 بر پایه همان مفهومی در نمایشگاه پکن پرده‌برداری شد. عضو جدید خانواده‌ تیگوها نسبت به دیگر اعضا یک سر و گردن بزرگ‌تر نشان می‌داد. از نظر طراحی نیز می‌توان تیگو 7 را تافته جدا بافته‌ای قلمداد کرد. حتی استفاده از دو نوع پیشرانه نسل جدید آن را تبدیل به یکی از پیشروترین خودروهای چینی کرد. اما این خودرو به محض عرضه در بازار با افت شدید محبوبیت روبه‌رو شد که شاید دلایلش این‌ها باشد:

بیش از حد تنبل

اگرچه برای این خودرو از پیشرانه 1.5 لیتری توربو با کد SQRE4T15 و به قدرت 150 اسب‌بخار استفاده شده ولی این پیشرانه هماهنگی چندانی با وزن 1440 کیلوگرمی خودرو ندارد. همین است که شتاب صفر تا صد آن 11 ثانیه و سرعت نهایی‌اش حدود 180 کیلومتر در ساعت است. به عبارت فنی‌تر توان کششی این خودرو 107 اسب‌بخار بر تن است. در حالی‌که جک S5 توربو توان کششی معادل 116 اسب‌بخار بر تن دارد. یا هایما S7‌ توربو به عدد 114 رسیده است.

فضای داخلی کوچک و تنگ

با اینکه طول، عرض و ارتفاع تیگو 7 که به ترتیب 4505، 1837 و 1670 میلی‌متر شده، روی کاغذ ابعاد خوبی را نشان می‌دهد ولی چیدمان غلط صندلی‌ها و طراحی نامناسب ستون‌ها قسمت اعظمی از فضای داخلی را هدر داده است. به طوری‌ که حتی با تا کردن تمام صندلی‌ها حجم فضای داخلی آن به حدود 1000 لیتر رسیده است که برای یک کراس‌اوور با این قد و قامت کمی پایین محسوب می‌شود. در واقع فضا برای سرنشینان جلو مناسب است ولی ایراد کار حضور افراد حتی با قد متوسط در صندلی‌های عقب است.

فروش پایین حتی در چین

از گوشه و کنار خبر می‌رسد که گفته می‌شود این خودرو یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار است. در حالی‌که چری تیگو 7 حتی در بازار بومی کشور خودش نیز خودرویی غریبه است. این شاسی‌بلند سال گذشته رتبه 52 را در بین پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین به دست آورد بود. یعنی حتی پایین‌تر از تیگو 3 و آریزو 5.

گرانی نامعقول

146 میلیون تومان آن هم برای یک شاسی‌بلند چینی واقعاً زیاد است. حتی اگر به ادعای عرضه‌کننده‌اش این خودرو یکی از بهترین‌ها در نوع خودش باشد، باز هم هرگز اعتباری در حد و اندازه‌های پژو 2008 فرانسوی که قیمتی 130 میلیونی دارد، پیدا نخواهد کرد. دیگر کراس‌اوور فرانسوی بازار رنو کپچر زیبا است که قیمتش به 140 میلیون نیز نمی‌رسد. فول‌ترین ویرایش هایما S7 توربو آن هم در بازار چیزی حدود 113 میلیون تومان است. جک S5 توربو با آن قدرت فوق‌العاد‌ه‌اش زیر 115 میلیون است. شاسی‌بلند باکیفیت بی‌وای‌دی یعنی S6 تنها 105 میلیون قیمت دارد.

401

کد خبر: 911341

وب گردی

وب گردی