در فرانسه حوزه فرهنگ و هنر در سیطره مردان قرار دارد

در کشور فرانسه اگرچه 60 درصد افرادی که در مدارس هنر تحصیل می کنند زنان هستند اما شمار اندکی از آنان می توانند به هنرمند شوند.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، روزنامه 20 مینوت در مطلبی در خصوص نابرابری بین زنان و مردان در حوزه فرهنگ و هنر، به گزارش شورای عالی نابرابری زنان و مردان اشاره دارد و به نقل از آن می نویسد: در بین هنرمندانی که مورد تقدیر و شناسایی قرار می گیرند تنها 10 درصد زن دیده می شود.

بر اساس این گزارش، حوزه فرهنگ و هنر نیز در سیطره مردان قرار دارد و زنان در آن حضوری کم رنگ و در شرایط مساوی از درآمد کم تر برخوردارند و کمک هایی که به آن ها صورت می گیرد نیز کم تر از مردان است و تعداد کمی از آن ها به جوائز موجود این عرصه دست می یابند. این در حالی است که طبق همین گزارش 60 دانشجویان مدارس هنری را زنان و دختران تشکیل می دهند.

در سال 2006 وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه نخستین گزارش خود در این زمینه را منتشر کرد که در آن به وجود برخی بی عدالتی ها بین زنان و مردان فعال در این بخش اشاره شده بود.

سه سال بعد در دومین گزارش وزارت فرهنگ ضمن اشاره به برخی مهارت ها و قریحه های هنری نزد مردان، آمده بود که برای خلق اثر هنری شایسته، نیاز به امکانات مالی است و از این رو زنان در این بخش با کاستی روبرو هستند. زنان پس از تحصیلات به زحمت می توانند در رقابت با همکاران مرد خود کاری بیابند. اگر مثلا در بخش نشر، سینما، معماری یا عکاسی نیز کاری یافتند حقوق آن ها کم تر از مردان است. به طور نمونه حقوق یک زن کارگردان در حوزه پویانمایی 42 درصد کم تر از یک کارگردان مرد است.

در طول فعالیت جشنواره بین المللی فیلم کن تنها یک زن (Jane Campion) توانست جایزه نخل طلایی را کسب کند. تنها 2 درصد برندگان جایزه césars در فرانسه به زنان تعلق داشته است. زنان تنها 3 درصد برندگان جشنواره های بزرگ و بین المللی را تشکیل می دهند.

502

کد خبر: 911836

وب گردی

وب گردی