رئیس خانه روانشناسان:  پرستاران در مدیریت بحران آسیب‌های روانی مغفول مانده‌اند

رئیس خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه با اشاره به نقش پرستاران در مراقبت های بهداشتی نسبت به مغفول ماندن این گروه از کادر سلامت در مدیریت آسیب های روانی در جامعه انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر محمد ابراهیم مداحی در همایش سراسری روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه که صبح امروز در سالن ایوان شمس برگزار شد گفت: بحران به معنی یک تغییر بسیار بزرگ و وسیعی است که در یک زمان بسیار اندک رخ می دهدو مدیر بحران کسی است که تهدید ها را بشناسد و از فرصت ها بهره مند شود و اهداف مدیر بحران پیش بینی، پیشگیری، مهار و شرایط را به حالت اولیه بازگرداندن است.

وی ادامه داد: کشور ما شرایط خاصی دارد و از ۴۳ سانحه شناسایی شده در جهان ۳۳ سانحه در ایران رویت شده و ۳۱ مورد به ثبت رسیده است بنابراین بحران ها اجپتناب ناپذیر هستند و درتمامی حوزه های فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رخ می دهد و وظیفه ما مدیریت این بحران ها می باشد.

رئیس خانه روانشناسان، مشاوران و حرفه های یاورانه گفت: آنچه درزمان بحران اهمیت دارد مدیریت آن است اگر مدیریت بحران به درستی اعمال شود می توان به درستی از فرصت ها بهره مند شد و پیشگیری مورد نظر را انجام داد.

وی با اشاره به نقاط ضعف در زمان بحران گفت: نقاط ضعف کشور ما در زمان بحران عدم به موقع و صحیح همکاری و هماهنگی سازمان هایی است که می توانند در این امر همکاری نمایند، کمبود ضوابط جامع و مانع که باعث پراکندگی می شود، ناکافی بودنن قوانین و مقررات و دستورالعمل های ضعیف است که نمایندگان مجلس می بایست قوانین و مقرارت درستی را تصویب و اجرا نمایند، محدودیت های منابع مالی و توطیع نامناسب منابع مالی است.

مداحی افزود: ۴ تا ۵ ماه پس از بروز حوادث تبعات روانی آن آغاز می شود و وظیفه حرف یاورانه از آن زمان شروع می شود اما انگیزه همبستگی و شور مردم در موقعیت های بحرانی از دولت هم جلوتر بوده و می توان گفت که مردم در خط مقدم هستند و این یک نقطه قوت محسوب می شود و در هیچ کجای دنیا این همبستگی وجود ندارد.

وی با بیان این که امروزه با ظرفیت عظیمی از حرف یاورانه روبرو هستیم و با همین اهداف در سال جاری خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه را تاسیس نمودیم ، تاکید کرد: در حال حاضر در حرف یاورانه ۲ میلیون نفر افراد متخصص وجود دارد اما متاسفانه یک ظرفیت بزرگ از شاغلان حرفه های یاورانه مغفول مانده اند و باید از این نقاط قوت بهره مند شد و دستگاه های حاکمیتی باید این ظرفیت را بشناسند و از آن ها بهرهگیری کارشناسانه داشته باشند.

رئیس خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه پرستاران را جزیی از این حرف یاورانه دانست و گفت: متاسفانه پرستاران به دلیل مسائل صنفی و مشکلات عدیده ای که در پیش رو دارند و معتقد هستند که شهروند درجه دو و سه به شمار می روند از این حرف مغفول مانده است.

وی اضافه کرد: خانه یاورانه می تواند ۳ میلیون عضو داشته باشد و به عنوان یک سرمایه عظیم اجتماعی می توان به آن نگریست اما باید همگرایی بین این حرف ایجاد شود.

مداحی در پایان گفت: خوشبختانه از زمان تشکیل این خانه در تمامی بحران های ایجاد شده حضور داشته و تنها در بحران سانچی و هواپیمای آسمان نتوانستیم حضور داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم بحران ها را پیش بینی و پیشگیری نموده و در صورت ایجاد بحران بتوانیم مدیریت صحیحی داشته باشیم.

700

کد خبر: 911949

وب گردی

وب گردی