میانگین تولید روزانه تکلیفی گاز در نفت و گاز شرق به ۶۴ میلیون متر مکعب رسید

میانگین تولید تکلیفی گاز از مخازن مزدوران و شوریجه در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق طی سه ماه زمستان به ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب در روز رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، محمدرضا مام‌بیگی در جلسه پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیمه نخست سال آینده با اعلام این خبر، اظهار کرد: بر اساس برنامه پیش‌بینی ظرفیت تولیدی چاه‌های گازی این شرکت در چهار ماه پایانی سال ۹۷ این مقدار به ۶۹ میلیون و ۲۹۰ هزار متر مکعب در روز خواهد رسید.

به گفته او، همچنین ظرفیت تولیدی میعانات گازی در مقطع چهار ماه سال آینده به روزانه ۳ هزار و ۶۰۰ بشکه نفت می‌رسد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق درباره میانگین تزریق و تولید گاز از مخزن شوریجه D به عنوان یک مخزن ذخیره‌سازی تصریح کرد: بر اساس برنامه زمانی از ۱۵ فروردین سال آینده تا ۲۵ آبان همین سال، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز به مخزن تزریق می‌شود و در چهار ماه پایانی سال روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب برداشت خواهد شد.

او درباره طرح‌های اصلاح، تکمیل و توسعه تاسیسات فرآورشی موجود و احداث تاسیسات جدید در سال آینده یادآور شد: در سال ۱۳۹۷ طرح‌های تکمیل متعلقات ۱۰ دستگاه تفکیک‌گر دوفازی سرچاهی، تکمیل سامانه کنترل و ابزار دقیق تفکیک‌گر سه فازی در محل جمع‌آوری گنبدلی، احداث خط لوله اصلی انتقال گاز ۱۶ اینچ از جمع‌آوری مرکزی به مرکز اندازه‌گیری و نصب مخزن جدید ذخیره مایعات در مرکز اندازه‌گیری در دستور کار قرار دارد.

احداث هدر مستقل گاز شیرین مراکز جمع‌آوری، نصب تسهیلات سرچاهی دو حلقه چاه خانگیران و احداث خط لوله جریانی و احداث تاسیسات مرکز جمع‌آوری و تفکیک و چاه‌های طرح ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه D از دیگر برنامه‌های این شرکت در سال آینده است؛ نیمه نخست سال آینده همچنین در مجموع یک هزار و ۶۳ مورد پیش بینی عملیات مورد نیاز چاه‌ها در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق، به عنوان یکی از سه شرکت تابع شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، افزون بر تامین نیاز نیروگاه نکا و پتروشیمی بجنورد، گاز مورد نیاز استان‎های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از سمنان را تامین می‎کند.

منطقه عملیاتی خانگیران در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق مشتمل بر سه مخزن مجزای مزدوران، شوریجه B و شوریجه D است و در مجموع ۶۳ حلقه چاه، پنج مجموعه جمع‎آوری گاز و یک مجموعه تفکیک و اندازه‎گیری، ۵۰۰ کیلومتر خط لوله زیرزمینی، ۳۰۰ کیلومتر خط انتقال برق و ۳۲۰ کیلومتر جاده آسفالت در این منطقه واقع است.

402

کد خبر: 912546

وب گردی

وب گردی