حسن‌بیگی: متخصصین کتابخانه‌ها برای جذب مخاطب از تجربه اهالی سینما استفاده کنند

نویسنده رمان «شب ناسور»، گفت: متخصصین نهاد کتابخانه ها با کسب تجربه از اهالی سینما، موسیقی و حتی ورزش به شبیه سازی اقدامات آنها برای جذب مخاطب روی بیاورند.

ابراهیم حسن‌بیگی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نخستین طرح کتابخانه گردی که اواخر این هفته برگزار می شود، اظهار کرد: این طرح بسیار عالی است و باعث آشتی خانواده ها و مردم با کتابخانه ها می شود.

وی افزود: قهر مردم با کتابخانه ها یکی از معضلاتی ست که گریبان‌گیر کتابخانه های ما شده و چنین برنامه هایی باعث می شود مردم به عضویت در کتابخانه ها علاقمند شوند.

حسن‌بیگی با بیان اینکه اساس این امر تاثیر در خانواده ها و مردم است، گفت: برنامه های این چنینی ممکن است در طول سال برای دانش آموزان و مدارس در نظر گرفته شود اما بهتر است در نخستین دوره کتابخانه گردی برای جذب خانواده ها اقدام شود.

این نویسنده ادبیات دفاع مقدس درباره تاثیر مسئولان در ترغیب مردم به کتابخوانی، گفت: این مسئله را در مورد کتاب قبول ندارم شاید برخی از مسئولان در برخی از موارد با مردم صادق نباشند و مرفه بودن بسیاری از آنها باعث ایجاد فاصله میان آنها با مردم شود و این امر به تبع شیوع ناراستی و گرایش به رفاه طلبی را در میان مردم افزایش دهد اما در زمینه مطالعه، هیچ وقت کتاب خواندن مسئولان، برجسته نبوده است.

وی افزود: در روز کتابخانه گردی حضور چهره های مورد علاقه مردم از حوزه های مختلف سینمایی، موسیقی، اهالی قلم نویسندگان و شعرای برجسته می تواند سبب علاقمندی مردم برای حضور در این طرح است.

حسن بیگی با تاکید بر ضعف کتابخانه های عمومی، اظهار کرد: اساس کتابخانه در تمام نقاط دنیا یکسان است و مکانی است که کتاب ها را با هزینه اندک یا رایگان در اختیار پژوهشگران و مردم می گذارند.

نویسنده رمان «شب ناسور»، گفت: متاسفانه مردم احساس نیازی به کتاب ندارند و با این ترفندها می توان آنان را قدری به کتاب علاقمند کرد زیرا نیاز فرهنگی مردم در حوزه کتاب تنزل پیدا کرده است البته علاقمندی مردم در بخش های دیگر فرهنگی مانند تئاتر و سینما بسیار زیاد است.

وی افزود: بهتر است متخصصین نهاد کتابخانه ها با کسب تجربه از اهالی سینما، موسیقی و حتی ورزش به شبیه سازی اقدامات آنها مانند کاری که 30 سال پیش سینماگران برای رونق سینما در ایران کردند روی بیاورند.

حسن بیگی با بیان اینکه کتابخانه ها مانند گذشته خالی مانده است، گفت: احساس نیاز به مطالعه مسئله جدی در استقبال مردم از کتاب است شاید بخشی از وظایف جذب مردم به کتابخانه ها برعهده نهاد کتابخانه های عمومی باشد اما نزدیک به بیش از 15 نهاد و وزارت خانه در این مسئله دخیل هستند و اگر هماهنگی میان این نهادها صورت گیرد قطعا عطش مطالعه در مردم به وجود می آید.

502

کد خبر: 913182

وب گردی

وب گردی