جمالی : عدم آمایش سرزمینی یکی از مشکلات جدی حوزه کم آبی است

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه عدم آمایش سرزمینی یکی از مشکلات اساسی در زمینه بحران آب است گفت:  عدم آمایش سرزمینی در کشور به طرز صحیح انجام نمی شود درجایی که آب شرب وجود ندارد فولاد و پتروشیمی را به آنجا منتقل می کنند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص بحران آب در کشور در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: ما باید بپذیریم که بارش باران در کشور کافی نیست؛ متوسط بارندگی امسال در کشور حدود ۸۸ میلیمتر بوده است؛ این که می گوییم ۸۸میلیمتر یعنی معدل بارش در کشور را با بارش انزلی و آستارا بالا می بریم جاهایی با میانگین ۱۰میلیمتر هست؛ شهرستان فسا پارسال ۵۶۳میلیمتر بارندگی داشته است در صورتی که امسال این میزان به ۶۰ میلیمتر رسیده ؛ بنابراین بارش باران کم است.

جمالی در ادامه با تاکید بر اینکه مصرف آب بسیار زیاد است بیان کرد: متاسفانه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی به دلایل مختلفی مانند عدم آموزش کشاورزان، زمین های کوچک، سنتی بودن کشاورزان و عدم توانایی مالی در خرید سیستم های مجهز و بسیاری مشکلات دیگر به هدر می رود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر دولت هم مشکلاتی دارد اینکه می خواهد آب را از فلات مرکزی به جنوب یا از غرب به فلات مرکزی ببرد و درگیری های خاص خودش را به همراه دارد؛ بنابراین من فکر می کنم این راه حل درست نیست که آب را قطع کنیم و به دنبال آن چنین درگیری هایی ایجاد شود ما در کمیسیون امنیت ملی کمیته ای به منظور بررسی این مسائل به نام کمیته آب تشکیل داده ایم.

محمدجواد جمالی نوبندگانی عدم آمایش سرزمینی را یکی دیگر از مشکلات آب دانست و گفت: عدم آمایش سرزمینی در کشور به طرز صحیح انجام نمی شود درجایی که آب شرب وجود ندارد فولاد و پتروشیمی را به آنجا منتقل می کنند که این اقدامات مشکلات جدی ای را در زمینه آب به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: تقصر من نماینده هم هست که کارهای پوپولیستی انجام می دهم الان در همین حوزه فارس ۸۶کلنگ زدند و فولاد را به آنجا انتقال دادند؛ هم مردم متوقع هستند و هم اینکه آب نیست.

جمالی نوبندگانی در پایان تصریح کرد: به نظر من باید آمایش سرزمینی انجام شود و وزیران در مقابل درخواست های غیرمنطقی هر شخصی مقاومت کنند چرا که این مشکلات باعث حیف و میل منابع ملی می شود.

۳۰۴

کد خبر: 915761

وب گردی

وب گردی