حباب 200 هزار تومانى سکه در سال 96 / ثبت رکوردی بى سابقه در تاریخ قیمت سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور گفت: به دلیل افزایش بى سابقه قیمت دلار در سالى که گذشت، شاهد حباب قیمتى 200 هزار تومانی در نرخ سکه بودیم که این حباب قیمتى، بانک مرکزی را برا آن داشت تا اقدامی را جهت از بین بردن حباب انجام دهد.

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز ارزیابی خود از روند معاملات طلا و سکه در سالی که گذشت را اینگونه بیان کرد: وضعیت بازار طلا در سالی که گذشت را باید از دو جنبه مورد بررسی قرار داد، در ابتدا وضعیت بازار خارجی یعنی اونس جهانی طلا و دیگری بازار داخلی است که تاثیرات عمده اى را در این بازار ایجاد کردند.

او به روند معاملات طلا در بازارحهانی اشاره و بیان کرد: در ابتدای سال 96 قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی 1240 دلار بود اما در طول سال با نوسان زیادی همراه شد؛ به طوری که قیمت هر اونس طلا تا 1350 دلار افزایش پیدا کرد، بنابراین می توان گفت که قیمت هر اونس طلا با یک نوسان 100 دلاری همراه شد.

کشتی آرای به دلایل تاثیرگذار بر افزایش قیمت طلا در بازار جهانی اشاره و خاطرنشان کرد: نوسان قیمت جهانی طلا در سالی که گذشت ناشى از تحولات سیاسی آمریکا و کره شمالی بود که به شدت قیمت طلا در بازار جهانى را تحت تاثیر قرار داد، طوفان هاردبی از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت طلا در بازار جهانی بود که این طوفان منجر به صعودی شدن قیمت نفت شد، در کنار افزایش قیمت نفت با کاهش ارزش دلار مواجه شدیم و زمانى که ارزش دلار با کاهش همراه مى شود نرخ طلا افزایشی خواهد شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور افزود: بحث دیگری که بر قیمت طلا بسیار تاثیرگذار بود، بحث انتخابات اروپا و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بود که همین موضوع باعث ایجاد نوسانات قیمت طلا در بازار جهانی طی یک سال گذشته شد.

او اظهار داشت: این نوسان 100 دلاری که در بازار جهانی رخ داد، تاثیرات عمده اى را در بازار داخلی و قیمت طلا و سکه ایجاد کرد.

کشتی آرای با بیان اینکه در ابتدای سال، نرخ ارز پایین تر از چهار هزار تومان بود گفت: قیمت دلار در ابتدای سال سه هزار 700 تومان بود اما در طول سال نرخ آن افزایشی شد؛ به طورى که قیمت این ارز از شهریور ماه سیر صعودی را در پیش گرفت و قیمت دلار به بالای چهار هزار و 800 تومان افزایش پیدا کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور خاطرنشان کرد: افزایش قیمت دلار بلافاصله تاثیر خود را بر قیمت طلا و سکه گذاشت، در حالی که در اوایل قیمت سکه یک میلیون و 200 هزار تومان بود اما به دلیل افزایش قیمت طلا در بازار جهانی و نیز عوامل تاثیرگذار در قیمت ارز، نرخ سکه در آذر ماه تا یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

او تصریح کرد: علیرغم افزایش قیمت دلار شاهد حباب قیمتى 200 هزار تومانی در نرخ سکه بودیم که این حباب قیمتى، بانک مرکزی را برا آن داشت تا اقدامی را جهت از بین رفتن حباب انجام دهد بنابراین بلافاصله مثل گذشته حراج های هفتگی و نیز روزانه را در دستور کار قرار داد که این اقدام تا حدودی از حباب قیمت سکه را کاهش داد.

کشتی آرای افزود: افزایش شدید قیمت دلار از آذر ماه سال 96 باعث شد تا قیمت سکه مجددا صعودی شود، به طوری که در اواسط اسفند ماه قیمت سکه تا یک میلیون و 590 هزار تومان افزایش پیدا کرد، با توجه به این اقزایش قیمت نرخ ربع سکه، نیم سکه و نیز سکه گرمی یک رکورد قیمتی را ار خود بر جای گذاشتند که در تاریخ قیمت سکه در کشور بى سابقه بوده است.

به گفته او، قیمت سکه از اوایل اسفند ماه تا اواسط اسفند قیمت هایی را پیدا کرد که یک رکورد به حساب می آیند و حباب قیمتى زیادى را تجربه کردند که این حباب ناشی از افزایش تقاضا و التهابی بود که در بازار به دلیل خرید سکه ایجاد شده بود.

کشتی آرای روند معاملات بازار سکه و طلا در سال جدید را اینگونه ارزیابی کرد: در حال حاضر نمی توان پیش بینی دقیقی را از قیمت طلا و سکه در سال جدید ارائه داد چراکه هیچ کدام از اتفاقات سیاسی که در سال ٩٦ بر بازار تاثیر گذار بود پیش بینى نشده بودند.

او در ادامه بیان کرد: در سال 96 قادر به پیش بینی قیمت دلار تا چهار هزار و 800 نبودیم زیرا این رقم دور از ذهن بود و به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبود.

کشتی آرای با اشاره به قیمت طلا در بازار جهانی گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت طلا در بازار جهانى 1320 دلار است اما به نظر می رسد که حداکثر افزایش قیمت طلا در بازار جهانی 1400 دلار باشد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در پایان خاطرنشان کرد: قیمت طلا و سکه در بازار داخلى علاوه بر اینکه تابع قیمت جهانی است، از قیمت ارز هم که به عنوان یک عامل عمده در تغییر قیمت طلا محسوب مى شود تاثیر می پذیرد.

401

کد خبر: 917394

وب گردی

وب گردی