پایتختی که پایتخت ایران نیست!/وقتی رسانه ملی دستگاه تبلیغاتی گردگشگری ترکیه شده است

سری پنجم سریال پایتخت با تمام نقاط قوت و ضعفش اما یک علامت سوال بزرگ برای مخاطبان دارد آن اینکه چطور صدا و سیما از طرفی تمامی شبکه های خود را با آرم حمایت از کالای ایرانی مزین ساخته اما از طرف دیگر به دستگاه تبلیغاتی سازمان گردگشگری ترکیه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، پایتخت شاید پر مخاطب ترین سریال تلویزیون در عید نوروز ٩٧ باشد، سریالی که با چهار سری پیش از این توانسته جایگاه بسیار مناسبی را بین مخاطب پیدا نماید و با وجود تکراری بودن کاراکترهایش کمدی موقعیت های بسیار ناب و جذابی را ایجاد کند.

در عید نوروز امسال نیز پایتخت از شبکه اول سیما با همان شخصیت های قبلی و تنها اضافه شد کاراکتر بهداشت و پررنگ تر شدن رحمان و رحیم روی آنتن رفته است. اما آنچنان که نتوانسته مخاطب خود را راضی نگه دارد و گویا مخاطب تنها به امید تماشای پایتختی شبیه آنچه در سری های قبلی مشاهده کرده پای گیرنده های تلویزیونی نشسته است.

پایتخت که وجه تسمیه آن از سری اول این سریال و مهاجرت خانواده نقی معمولی به تهران گرفته شده است این بار پس از گذرندان چند قسمت معمول و فاقد خط داستانی مشخص به یک باره به دلیلی بسیار سطحی تصمیم به مسافرت به ترکیه را می گیرند. البته این تصمیم پس از پرداخت سریال به موضوعات کلان به گونه ای دم دستی رخ می دهد، موضوعاتی همچون پلاسکو، قاچاق کالا و ترامپ.

عدم ایجاد کمدی موقعیت در این سری از سریال از نکات قابل تامل دیگر است که به خوبی دیده می شود، در واقع سریال خود را با شوخی های کاراکترها با یکدیگر سرپا نگه داشته است و آن هم مدیون شناخت مخاطب از کاراکتر هاست و گرنه بسیاری از این شوخی ها منجر به تعجب مخاطب و دلزدگی او از تماشای سریال می شد. شوخی هایی که این بار برای اولین بار در سریال پایتخت رو به ابتذال هم رفته و ما باید با خوردن کش به بابا پنجعلی و بهتاش از خنده روده بُر شویم. این در حالی است که گاها و در رفتارها و برخوردهای شخصیت ها بایکدیگر رگه هایی از پایتخت های قبلی در سریال دیده می شود. ضعف فیلمنامه اصلی ترین دلیل جدا شدن پایتخت از ویژگی ملموس خود یعنی قصه می باشد.

علاوه بر این نوع از شوخی ها برخوردهای زننده بهتاش با مادرش، عادی سازی دوست دختر-دوست پسری در سریال آن هم بدون قصد ازدواج و به قول کاراکتر بهتاش just friend از قبح شکنی های این سریال در صدا و سیمای جمهوری اسلامی است.

سریال پایتخت همواره در سری های گذشته خود، یک خط داستانی مشخص را پی گرفته و در راه به انجام رساندن و نائل آمدن به هدف مورد نظر اتفاقات بسیاری را سر راه کاراکترهای خود قرار می داد. به طوریکه به راحتی نمی توان پایتخت را سریالی ماجرا محور و یا شخصیت محور معرفی نمود. چرا که از طرفی این جذابیت حضور شخصیت ها بودند که داستان را از میان اتفاقات متعدد برای مخاطب جذاب می کردند و از طرفی این اتفاقات و ماجراهای مختلف بودند که کاراکترها را وادار به اکت می کردند.

اما در این سری از سریال پایتخت معنای پایتخت بیشتر برای کشور ترکیه صادق است تا کشور ایران و شهر تهران. داستانی که سمت و سوی خود را به سفر نوروزی به ترکیه می برد و در سر تا سر سفر به ترکیه جز جذابیت و زیبایی از این کشور چیز دیگر مشاهده نمی شود، در واقع مخاطبی که تا کنون به ترکیه نرفته باشد ترغیب می شود تا برای یک بار هم که شده به این کشور سفر کند و زیبایی های آن را از نزدیک ببیند و چقدر تقارن این تبلیغات گسترده از کشور ترکیه به همراه موسیقی های ترکی در سریال پایتخت با خبر بیشترین تعداد مسافر نوروزی ترکیه از کشور ایران با هم قابل تامل است.

صدا و سیما که از طرفی تمامی شبکه های خود را با آرم حمایت از کالای ایرانی مزین ساخته و از طرف دیگر به دستگاه تبلیغاتی سازمان گردگشگری ترکیه تبدیل شده است.

حالا و در ادامه سریال باید شاهد حضور این کاراکتر ها در منطقه نیروهای داعشی باشیم، حضوری که بی گمان به خاطر حمایت مالی سازمان اوج از این سریال صورت گرفته است. البته باید به ادامه این سریال توجه کرد و تصویر داعش در این سریال را نیز مورد بررسی قرار داد چرا که نویسنده و کارگردان و بازیگرانی که هیچ تصوری از داعش و داعشی نداشته اند چگونه می توانند تصور و نوشته و اکت درستی از داعش داشته باشند و صرفا امیدواریم که با طنز و یا بهتر بگویم شوخی های دم دستی این پدیده شوم و خطرناکی که با جانفشانی های بسیار شکست تاده شد را برای مردم و مخاطب در حد یک کاراکتر طنز تنزل ندهند.

500

کد خبر: 918778

وب گردی

وب گردی