زیارت دانشجویی عتبات، دانشجویی اداره شود/ باید نظارت  بر روند اجرایی  سفر عتبات افزایش پیدا کند

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تاکید برآورده های معنوی سفر عتبات دانشجویی، نظارت بیشتر بر روند اجرایی این سفر را خواستار شد و از اداره دانشجویی این سفر استقبال کرد.

دکتر محمدمهدی دادمرزی عضو هیئت علمی دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، سفر زیارت دانشجویی عتبات را تعظیم شعائر و مصداق تعاون بر بر و تقوا دانست و گفت: ما موظف به تعظیم شعائر هستیم و عتبات و مزار ائمه مصداق بارزترین شکل تعظیم است و چون حالت جمعی دارد می تواند مصداق اعتصام بالله جمعی هم باشد و اصل مطلوبیت این سفر محل تردید نیست.

این استاد دانشگاه افزود: این مسیر خوب و گرامیداشت شعائر، به خصوص در فضای جوانی، میتواند در محیط دانشگاه سرریز شود.

وی ادامه داد: البته این گزاره که این مدل از سفر ، بهترین شکل است و بی هیچ آسیب و نقدی است، جای دقت و آسیب شناسیِ بدون مدیحه سرایی با یک نوع شجاعت همراه با دلسوزی دارد.

این روحانی کاروان های دانشجویی با اشاره به امکانات و سرمایه ی خوب فراهم شده توسط مجموعه متولی سفرهای عتبات گفت: اگر از ابتدا تا انتهایی که این امکانات، این ظرفیت و این تمهید باید در آن جاری شود، رصد نشود واگر تا آن پایین ترین پله مراقبت نشود، تمام این امکانات و ظرفیت ها، به جواب مطلوب نخواهد رسید.

وی افزود: این کافی نیست که مسئولان ستاد عتبات فقط به نقاط بالای برنامه ریزی و ستادشان توجه داشته باشد بلکه باید تا پایینترین نقطه کار و خروجی مثلا خیلی ساده ، حتی لیوانی که در رستوران قرار می گیرد، باید رصد شود تا مشخص شود آیا این جنس در راستای آن ظرفیت و امکانات هست یا یک یا چند جای کار به عمد یا به سهو، با سو نیت یا بی سو نیت، این امکانات تلف میشود.

حجت الاسلام دادمرزی با اشاره به این نکته که ممکن است بازخورد کاستی ها به دلیل قوت انگیزه معنوی و روحیه گذشت جوانی به مسئولان برنگردد، گفت: باید بدانیم فقط از سرمایه معنوی خوردن کار خوبی نیست و ما باید این سرمایه معنوی را ارتقا ببخشیم نه آنکه این سرمایه را جایگزینی برای پاره ای از کسری های خودمان کنیم و این کار اشتباهی است. آن عزیزانی که با حسن نیت و با تلاش آمده اند و این ظرفیت ها را فراهم کردند باید یک پله جلوتر بیایند و از ستاد به صف و اجرا بیایند و به صورت هماهنگ نظارت داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ادامه داد: اگر این نگاه نقادانه صادقانه از درون مجموعه نظر نکند خیلی طولی نخواهد کشید که به در رسیدن به اهدافی که براش در نظر گرفتند، با مشکل روبرو شود و البته نمی خواهم بگویم ممکن است به ضد خودش هم تبدیل شود.

دکتر دادمرزی افراد مسئول در سفرهای عتبات دانشجویی را آدم های خوش فکر و با نیت های خالص دانست و از آنها خواست تا مقدار وقت بیشتری را به این کار اختصاص داده و نظارت های دقیقتر را تا نقطه های خروجی آخر کار اعمال نمایند.

وی در بخش دیگری از گفتگو خود با ایسکانیوز، وجود 5 طرح نرم افزاری به صورت همزمان را در سفرهای عتبات دانشجویی را لازم دانست و گفت: من تصور می کنم باید در آن واحد 5 پلان مختلف نرم افزاری داشته باشیم به طوری که یک دانشجو در سفر دومش با یک فضای جدید مواجه شود. وی افزود: ما نباید به یک سری گزارش های سطحی برای دفاع از عملکردمان بسنده کنیم. مطرح کردن یک سری خروجی های تکراری بزرگنمایی شده، ولو در چشم مخاطبین با مخالفت نشود اما در ذهنشان همراهی نمی کنند و می گویند این بخشی از واقعیت است.

دادمرزی با اشاره به کمبود زمان و کثرت اماکن، نقش آفرینی دانشجویان برای ارتباط موثر با جامعه عراقی را سخت دانست و گفت: ما در این سفر کمبود زمان، تعدد برنامه و کثرت اماکن داریم و شما نمی توانید خود را به جامعه عراقی مثلا در سطح دانشگاهی معرفی کنید یا نقش آفرینی ویژه داشته باشید. این نقش آفرینی ها زمانی جدی تر می شود که شما بیایید در فضای هم سطح ورود پیدا کنید. البته گروه های دانشگاهیان ما می توانند مثلا از مراکز فرهنگی عراق بازدید داشته باشند اما به شرطی که اصل فضای معنوی زیارت به حاشیه نرود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه قم در پایان سخنان خود، با استقبال از اداره سفرهای عتبات دانشجویی توسط خود دانشجویان، گفت: اصل این کار خوب است اما باید یک بچه خاک خورده جنگ کنار آنها باشد که نه افراط کنند و نه تفریط.

کد خبر: 919035

وب گردی

وب گردی