اعتراضات گسترده نسبت به عملکرد رئیس بانک مرکزى/ راه اندازی بورس ارز در گرو تک نرخی شدن واقعی دلار

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اعتراضات گسترده ای نسبت به اقدامات رئیس بانک مرکزی وجود دارد و تعدادی زیادی از نمایندگان خواستار استعفاى سیف از ریاست بانک مرکزى شدند.

سید ناصر موسوی لارگانی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به التهابات اخیر بازار ارز اشاره کرد و گفت: اعتراضات گسترده ای نسبت به اقدامات سیف، رئیس بانک مرکزی وجود دارد و تعدادی زیادی از نمایندگان فریاد استعفا استعفا را در مجلس سر داده بودند اما اکنون مشخص نیست که رئیس بانک مرکزی با توجه به مشکلات اخیر در بازار حاضر به استعفا شود یا خیر؟

او در ادامه بیان کرد: درصورتى که پشت بحث پیشنهادی ارز که به دولت ارائه داده شد و طى چند روز گذشته در صحن علنی مجلس مطرح شد، اراده اى وجود داشته باشد احتمال برطرف شدن مشکلات بازار ارز بسیار زیاد خواهد بود.

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه برطرف شدن مشکلات بازار ارز به صورت مقطعى تاثیرگذار نخواهد بود، گفت: مساله اى با این عنوان مطرح شد که عرضه ارز در خارج از صرافی های مجاز و نیز سیستم بانکی، مانند مواد مخدر و قاچاق محسوب شده و به طور قطع برخورد قانونی با آن صورت خواهد گرفت، در چنین موقعیتى با این اقدام مشکلات موجود برطرف مى شود.

به گفته او، در صورتى که مسئولان مخالف وعده هاى داده شده اقدام کنند و مجددا نرخ ارز دونرخى و سه نرخى شود وضعیت بازار بدتر از وضعیت کنونی می شود و دیگر کسی بر روی حرف مسئولان حساب باز نمی کند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: طی چند وقت گذشته بحث فروش اوراق مشارکت با سود 20درصد به عنوان راهکار مقطعی مطرح شد که تاثیراتی را با خود به همراه داشت اما بلافاصله تاثیر آن به دلیل موقتى بودن از بین رفت.

او در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز مبنى بر امکان استفاده روبل در معاملات ایران و روسیه که اخیرا از سوى ولایتى، مشاور رهبر معظم انقلاب مطرح شده بود، گفت: از مدت ها قبل بحث جایگزینی ارز روبل در معاملات ایران و روسیه مطرح شده تا اقداماتى براى داشتن پیمان های پولی صورت گیرد و پول دو کشور در واردات و صادرات با دیگر کشورها معامله شود، در صورت این اقدام تاثیر نوسانات نرخ دلار و نابه سامانى هایى که در زندگى مردم و تولید ایجاد شده ازبین خواهد رفت.

او به راه اندازى بورس ارز که تک نرخى شدن ارز یکى از شرایط لازم براى اجرایی شدن این اقدام بوده است، افزود: براى راه اندازى بورس ارز باید منتظر تصویب تک نرخی شدن ارز باشیم و بعد از گذشت زمان از تک نرخى شدن ارز، اقدام به راه اندازى این بورس شود، در صورتى که این اقدام با عجله صورت پذیرد امکان مواجه شدن این طرح با شکست بسیار زیاد است.

او بابیان اینکه سیف، مقصر اصلی نابه سامانى هاى بازار ارز نیست بلکه سوء مدیریت یکی از دلایل مهم نوسانات قیمت ارز است، اظهار داشت: اخیرا بحث های زیادی مبنى بر جایگزینی یورو به جای دلار مطرح شده که این اقدام وابسته به اراده مسئولین و دولتمردان ما است.

401

کد خبر: 921340

وب گردی

وب گردی