حمایت از کالای ایرانی در گرو اصلاح نظام تعرفه‌ای و سیاست‌های نظام پولی

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی، وجود رقابت های نامناسب در خصوص کالاهای مشابه خارجی و بالا بود نرخ تسهیلات تامین مالی را از جمله مشکلات پیش‌پای صنایع پایین دستی عنوان کرد.

فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: بحث حمایت از کالای ایرانی بحثی کلان و گسترده است.اولویت نخست ما در حوزه پتروشیمی طی سالهای گذشته فروش مواد اولیه به صنایع پایین دستی بوده است ولی حمایت از صنایع پایین دستی به بسترهایی اساسی نیاز دارد. بنابراین یکی از مهمترین مواردی که صنایع پایین دستی در حوزه پتروشیمی و کالاهای ایرانی اساسا با آن مواجه است بحث بالا بودن نرخ تسهیلات تامین مالی است که بایستی در این خصوص فکری اندیشیده شود. تامین مالی در حدود 20 درصد بالاتر در هیچ اقتصادی نمی تواند توجیه اقتصادی ایجاد کند.

او تصریح کرد: همچنین وجود رقابت های نامناسب در خصوص کالاهای مشابه خارجی اغلب بی کیفیت است که اصلاح نظام تعرفه ای در این زمینه می تواند به صنایع داخلی کمک کند.

کریمایی افزود: ورود کالای بی کیفیت چینی در حوزه پوشاک، نساجی و صنایع پایین دستی از دیگر موضوعاتی است که عمدتا به لحاظ بالا بودن سطح تولید در آنجا و پایین آمدن قیمت تمام شده، زمانی که بدون برنامه ریزی وارد کشور می شود، طبیعتا قابل رقابت نبوده و می تواند به صنایع داخلی آسیب بزند. بنابراین ساماندهی سیاست های نظام پولی و مالی و نظام تعرفه گمرکی اگر در قالب یک بسته کامل طراحی و دیده شود می تواند گرهی از مشکلات این بخش را باز کند.

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی تاکید کرد: امسال چهارمین سال است که مقام معظم رهبری سال را با رویکرد اقتصادی و تولید نامگذاری کرده است. زیرا فقدان شغل و معیشت امکان اداره کشور و ایجاد امنیت را مختل می‌کند. در حال حاضر بستر کار به لحاظ مهندسی فراوان است و پتانسیل بالایی در این زمینه وجود دارد و ما باید با تامین بستر لازم به شرکت های مهندسی مشاور کمک کنیم تا روی پای خود بایستند. محقق شدن این شعار نیازمند عزم ملی است که مسئولین به دنبال تامین کالا از داخل باشند، البته می دانیم که تا تولید نکنیم امکان بهبود کیفیت کالا وجود ندارد.

کریمایی در خصوص تامین خوراک در واحدهای صنعت پتروشیمی گفت: در مورد خوراک خوشبختانه در سال گذشته ما خوراک بهتری را نسبت به سالهای گذشته دریافت کردیم. اما بازهم محدودیتهایی در فصول مختلف سال وجود داشته که در اوایل سال به دلیل اورهال فازهای پارس جنوبی یکسری محدودیت‌هایی را در واحد اتان به وجود آورد اما به دلیل برنامه ریزی از پیش تعیین شده مشکلی برای واحدهای پتروشیمی به وجود نیاورد.

او تاکید کرد: اگر برنامه‌ریزی ها در یک چارچوب خاصی طراحی شود ما می توانیم از ظرفیت اسمی بهره برداری خوبی را داشته باشیم. در مجموع سال گذشته علیرغم اینکه محدودیتهایی در دریافت خوراک داشتیم با این حال بهتر از سنوات گذشته بوده است.

کریمایی در پایان یادآور شد: بیش از 45 تا 47 درصد تولید از دست رفته در واحدهای پتروشیمی نسبت به ظرفیت اسمی معمولا ناشی از کمبود خوراک است.

402

کد خبر: 931948

وب گردی

وب گردی