در عربستان چه خبر است؟

در یکی از توییت ها نکته مهمی آمده بود تحت عنوان «جنبش شاهزادگان آزاد» ، این مساله نکته بسیار مهم تحولات ماه های اخیر در عربستان است که از احتمال آغاز انقلابی شدید علیه بن سلمان و تاج و تخت پدرش حکایت دارد.

سرویس بین الملل ایسکانیوز – محمدعلی تخت رونده: خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نیروهای امنیتی سعودی یک فروند پهپاد را بر فراز ریاض در شرایطی که کاخ های پادشاهی نیز در آن منطقه وجود داشت، ساقط کرده اند.

منابع سعودی اعلام کردند که در پی این حادثه در منطقه مذکور کمربند امنیتی ایجاد شد و نیروهای امنیتی بر اساس دستورات داده شده عمل کردند.

این منابع مدعی شده اند که در نهایت پهپاد مذکور ساقط شده است.

اما تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی و برخی سایت های خبری از جمله رای الیوم نشان می دهد که شب گذشته در منطقه الخزامی ریاض در نزدیکی کاخ ولیعهد سعودی (محمد بن سلمان) تیراندازی شدیدی رخ داده است.
در پی این حادثه تحقیقات منابع سعودی آغاز و ابهام بزرگی درباره مکان اقامت پادشاه و ولیعهد سعودی ایجاد شده است.

این در شرایطی است که طی ماه های اخیر تدابیر امنیتی در اطراف کاخ های پادشاهی سعودی تشدید شده است. این تدابیر به علت اصلاحات شدید اقتصادی و اجتماعی بن سلمان و بازداشت گسترده برخی شاهزادگان و ارائه برخی آزادی ها به مردم که با اعتراض جریان تندروی وهابی همراه است، در نظر گرفته شده است.

در اکتبر 2017 چند ماه قبل نیز افراد مسلح به سوی دو نیروی امنیتی سعودی در نزدیکی دروازه کاخ پادشاهی در جده تیراندازی کرده و سه نفر را زخمی کرده بودند.

نوشته های کاربران سعودی؛ سرنخ!
در همین رابطه کاربران سعودی مطالبی در شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر نوشته اند که می تواند در روشن تر شدن زوایای حادثه ریاض به ما کمک کند.


غانم الدوسری در این باره در خبری فوری به نقل از دیوان پادشاهی سعودی نوشت: ما مطمئن شده ایم که پادشاه به یک پایگاه هوایی منتقل شده اند.

کاربر سعودی دیگری در توئیتر نوشت: در طی ساعات آینده شاهد آغاز «جنبش شاهزادگان آزاد» خواهیم بود که ریشه نظام دیکتاتوری سلمان را بَرخواهد کند.

همچنین یک کاربر سعودی دیگر نوشت: شرایط عربستان پس از ترور افسران سعودی در منطقه عسیر رو به وخامت بیشتری نهاده است.

نکات مهم...
- در اکثر توئیت های منتشر شده از سوی کاربران سعودی نارضایتی از شاه سعودی و به ویژه فرزندش محمد بن سلمان موج می زند.

- با بررسی شرایط امنیتی عربستان طی ماه های اخیر متوجه ناپایداری شدید امنیتی در این کشور خواهیم شد که در اثر سیاست های بن سلمان در جنگ یمن و در داخل تشدید شده است.

- ولیعهد 32 ساله سعودی طی ماه های اخیر دست به اقداماتی زده که مخالفان زیادی را در داخل برای خود ایجاد نموده است. برخی معتقدند همین نارضایتی ها در نهایت باعث ضربه خوردن بن سلمان شده و سرنوشت وی را بسیار زود به بایگانی تاریخ پیوست می کند.


- تصاویر منتشر شده از تیراندازی شب گذشته بیانگر حجم بالای آتش بار استفاده شده در این حادثه است. به نظر نمی رسد که تنها برای یک پهپاد که از سوی برخی منابع سعودی نیز در حد اسباب بازی عنوان شده، این حجم از تیراندازی رخ دهد. این احتمال وجود دارد که حادثه شب گذشته در اثر تبادل آتش میان مخالفان بن سلمان و نیروهای امنیتی درون کاخ الخزامی رخ داده باشد و سناریوی پهپاد با توجه به این که مشاهده و رصد پهپادها در شب هنگام دشوار است، تنها یک سناریوی ساختگی برای فرار از اعلام واقعیت اصلی (اختلافات شدید درون نظام پادشاهی سعودی درباره اقدامات بن سلمان) باشد.


- در یکی از توئیت ها نکته مهمی آمده بود تحت عنوان «جنبش شاهزادگان آزاد» ، این مساله، نکته بسیار مهم تحولات ماه های اخیر در عربستان است که از احتمال آغاز انقلابی شدید علیه بن سلمان و تاج و تخت پدرش حکایت دارد؛ به ویژه با علم به این که سیاست های بن سلمان در مسائل داخلی (ارائه آزادی های شدید مشابه کشورهای غربی) و مسائل خارجی (استیصال در جنگ یمن و اعلام تقویت روابط با اسرائیل) با تعارضات جدی در درون جامعه سنتی عربستان روبرو است. آغاز و ادامه جنگ بی نتیجه یمن برای ریاض، که حتی امنیت عربستان را در معرض خطر قرار داده با مخالفت های شدیدی به ویژه از سوی شاهزادگان سعودی روبروست. جامعه سنتی وهابی عربستان با ارائه آزادی های شدید به جامعه دارای تعارض شدید است و هرگز هضم این مسائل برای آنها ساده نیست. در واقع زمانی که جریانهای مخالف رویکردهای شاه و ولیعهد سعودی دست به دست هم دهند امکان وقوع تحولاتی را می دهند که تاج و تخت سلمان را در معرض خطر سقوط قرار دهد. حالا شب گذشته سناریوسازی حکام سعودی برای طفره رفتن از اعلام این واقعیت ها دست به خلق مساله پرواز پهپاد زد، اما سوال اینجاست حکام سعودی تا چه زمانی می توانند شعله های خشم درون عربستان از اقدامات بن سلمان را با این فریبکاری ها خاموش کنند ؟!

کد خبر: 934296

وب گردی

وب گردی