جعفر هاشمی، سفیر سابق ایران در برزیل در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:

به‌دنبال سخنان مناقشه‌برانگیز نخست‌وزیر انگلیس علیه ایران در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل بجاست ضمن یادآوری به حکومتی که خود حامی و پرورش‌دهنده تروریست‌هاست بار دیگر اعلام شود که برای همه روشن و مبرهن است گروه «داعش» همانند القاعده زاییده آمریکا و انگلیس است.

چنانچه به پروژه شکل‌گیری داعش نظری بیفکنیم مشاهده می‌شود که این نیروها همانند نیروهای القاعده با حمایت غرب تشکیل شده، پاکستانی‌ها در آموزش به القاعده پیشقدم شده و عربستان هم به‌لحاظ مالی و ایدئولوژیک آنها را تغذیه کرده تا نیروهای القاعده در افغانستان پا بگیرند. پس از 11سپتامبر این کشورها درصدد محدود کردن نیروهای «القاعده» برآمده چون احساس کردند که القاعده وارد ماجرایی شده که با منافع آمریکا و انگلیس در تضاد است و باید به‌نوعی آنها را حذف کرد.

داعش نیز همین مسیر را پیمود و این‌بار اینها در ترکیه آموزش دیده و همانند القاعده از لحاظ مالی و ایدئولوژیک در چتر حمایت عربستان قرار گرفتند. این‌بار هم بار کج به منزل نرسیده و حرکات داعش هم موجب تضاد با منافع آمریکا شد. به این جهت غرب به‌سرعت تلاش کرده تا وجهه داعش را ضدآمریکایی نشان داده و حضور خود در مبارزه با تروریسم را نزد افکار عمومی؛ چه داخلی و چه خارجی توجیه کند. افکار عمومی هنوز فراموش نکرده که آمریکا نیز همانند عراق، ائتلافی را با چند کشور غربی و عربی جهت براندازی دولت قانونی سوریه به راه انداخت.
و هرچه توانست از همین تروریست‌ها ازجمله «داعش» در مقابل دولت «اسد» حمایت کرد. چگونه است که تابه‌حال «داعش» را در سوریه تقویت کرده و حالا می‌خواهد با ائتلافی دیگر علیه «داعش» کشورها را بسیج کند؟ خوب است غربی‌ها بدانند با نظر به موارد مشابه گذشته، از چنین ائتلافی توفیقاتی حاصل نخواهد شد. احتمالا نخست‌وزیر انگلیس فراموش کرده که نمی‌توان به کشوری که مستقل است و علیه «داعش»‌ و گروه‌های تروریستی دیگر، فعالیت کرده برچسب «حامی تروریسم» زد و از دیگرسو کشور خود را به‌عنوان حامی تروریست‌های تکفیری «فرشته» نشان داد!

 
کد خبر: 94650

وب گردی

وب گردی