اهمیت انتخابات پارلمانی عراق+اینفوگرافی

انتخابات پارلمانی عراق در تاریخ 12 می(22 اردیبهشت) برگزار می گردد تا مردم عراق برای اولین بار پس از شکست داعش، پای صندوق های رای بروند و نخست وزیر آینده کشور خود را انتخاب نمایند. علاوه بر اینکه این انتخابات برای مردم عراق ازاهمیت ویژه ای برخوردار است، برای کشورهای ایران، سوریه، عربستان و آمریکا نیز دارای اهمیت است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پس از این که خلافت خودخوانده داعش در عراق از بین رفت، سوالات متعددی در اذهان مردم شکل گرفت که آینده عراق پسا داعش، به چه شکل خواهد بود؟ قطعا نخست وزیر و رییس جمهور آینده این کشور در شکل گیری این آینده تاثیر گذار هستند.

چرا این انتخابات اهمیت دارد؟

عراق بعد از داعش، با فراز ونشیب های مختلفی رو به رو خواهد بود و این انتخابات در تعیین سرنوشت این کشور مهم خواهد بود.

از طرفی دیگر یک چشم آمریکا و متحدان منطقه ای این کشور( عربستان و رژیم صهیونیستی) به انتخابات عراق خواهد بود زیرا نفوذ ایران در عراق را مغایر با منافع خود می دانند.

عراق، اکنون و پس از شکست داعش در مرحله ایجاد ثبات به سر می برد و نقش این انتخابات و نخست وزیر آینده در مرحله بازسازی وتوسعه بسیار مهم و اساسی به نظر می رسد.

به استثناء چند ائتلاف، بیشتر احزاب سیاسی، تحت سلطه همان بازیگران انتخابات سال 2005 هستند.

این در حالی است که تغییرات قابل ملاحظه ای بین احزاب شیعه نسبت به سال 2005 به وجود آمده است. امروز، جناح های شیعه به پنج ائتلاف تقسیم می شوند که نشان می دهد فرایند تشکیل دولت طولانی و پیچیده خواهد بود.

بر اساس نظرسنجی که در ماه مارس در این کشور و در 18 استان برگزار شد، موضوعات مهم برای مردم شامل امنیت، فرصت های شغلی و اقتصاد می شود.

روند انتخابات

در این انتخابات 329 کرسی وجود دارد که از بین آن ها، نخست وزیر و رییس جمهور آینده عراق انتخاب خواهد شد.

در مجموع 6990 نامزد از 87 حزب با یکدیگر رقابت می کنند و تقریبا 2011 نامزد زن وجود دارد که 25 درصد یا 83 کرسی را به دست می گیرند. 9 کرسی نیزبرای اقلیت ها اختصاص خواهد یافت.

لیست اصلی را می توان به ائتلاف های شیعه، سنی و کرد تقسیم کرد که از سال2005 تا کنون احزاب شیعه برجسته ترین آن ها بوده اند.

این افراد برای یک دوره 4 ساله انتخاب خواهند شد.

جناح های اصلی شیعه

نخست وزیر بعدی عراق از میان پنج جناح اصلی شیعه انتخاب خواهد شد .این کاندیبه نوبه خود، سرنوشت اتحاد ملی عراق را تعیین خواهد کرد.

گروه های شیعی اکنون با 5 ائتلاف به طور جداگانه در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

حیدر العبادی، نخست وزیر کنونی عراق، به عنوان رئیس ائتلاف نصر، در این انتخابات شرکت کرده است، وی بعد از اعلام پیروزی بر داعش، در سال 2017 نظرهای زیادی را به خود معطوف کرده است.

ائتلاف دولت قانون، به ریاست نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق حضور یافته است.

جنبش فتح به ریاست هادی العامری وابسته به گروه های حشدالشعبی است.

ائتلاف حکیم به ریاست عمار حکیم، در ژانویه 2017 برای جذب رای دهندگان جوانتر تشکیل شد.

جناح پنجم، السائرون است که متشکل از پیروان مقتدا صدر، رهبر مذهبی و حزب کمونیست عراق است. این ائتلاف مبارزه ضد فساد و ضد فرقه ای را شعار خود قرار داده است.

جناح های کرد

جناح های سنی

انتظارات بعد از انتخابات عراق

این انتخابات به دنبال شکل گیری اتحاد در بین ائتلاف ها و انتخاب یک فرد از بین آن ها برای پست نخست وزیری خواهد بود.

در حالی که اکثر شرکت کنندگان در نظرسنجی که در ماه مارس انجام شد، گفتند که تصمیم نگرفته اند که به چه کسانی رای دهند، 15 درصد آنان اعلام کردند که به ائتلاف نصر حیدرالعبادی، رای خواهند داد.

العبادی به عنوان نخست وزیر ممکن است سنی های عرب عراق، را قانع کند که او را به عنوان فردی با نگاه کمتر فرقه ای و پاسخگو تر نسبت به نیازهای سنی ها انتخاب کنند.

اما این نتیجه می تواند با خواست کردها مغایر باشد زیرا سال گذشته وی با رأی گیری استقلال آن ها مخالفت کرد.

کارشناسان معتقدند، حتی اگر العبادی برنده ترم دوم شود، اکثر ائتلاف های عمده شیعه در دولت نمایندگی خواهند شد.

چیزی که معلوم است این است که ائتلاف فتح نیز بخشی از دولت آینده خواهد بود و سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که این ائتلاف تا چه حد در دولت نقش آفرینی خواهد داشت؟

تهیه وتنظیم: مژگان الیکائی

کد خبر: 948553

وب گردی

وب گردی