پس از برجام، دیپلماسی علمی کشور گسترش یافت

دکتر حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در نشست مدیران اموربین الملل دانشگاه های منطقه ۹ کشور در دانشگاه حکیم سبزواری گفت: جذب دانشجوی خارجی و راه اندازی دوره های مشترک از رویکردهای وزارت علوم در بخش بین الملل است.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم دکتر سالار آملی دراین نشست با بیان اینکه، برجام بستر ارتباطات علمی دانشگاهی را توسعه داد و پس از این توافق دیپلماسی علمی کشور گسترش یافت، اظهار داشت: در سال گذشته چندین هیئت دانشگاهی از کشورهای مختلف جهت انجام پژوهش ها و دوره های آموزشی مشترک، تبادل استاد و دانشجو وارد کشور شدند.

وی با بیان اینکه وزرات علوم از برجام به خوبی استفاده کرد، گفت: سال قبل ۲ هزار و۲۰۰ ویزای ورود به ایران برای بازدید از دانشگاه های کشور با همکاری وزارت علوم صادر شد که بطور میانگین در هر هفته ۱۱ هیئت آکادمیک سه تا پنج نفری را در بر می گیرد.

دکتر سالار آملی با بیان اینکه از نظر علمی همه کشورهای دنیا به هم وابستگی دارند، افزود: در موضوع علم و فناوری نباید مرزبندی شود و مسئولان باید چرخه بین المللی را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: چرخه علم و فناوری در دنیا شکل گرفته است که ما باید نهایت استفاده را از این چرخه داشته باشیم و نگذاریم کشورهای دیگر محدودیتی برای حضور ما در این چرخه ایجاد کنند.

رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با بیان اینکه در سال گذشته ۴۱۷ طرح تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه های داخل و خارج از کشورصورت گرفته است، گفت: این آمار خود بیانگر روند رو به رشد طرح آموزشی و پژوهشی مشترک بین المللی است.

وی افزود: هم اکنون ۵۵ هزار و ۳۰۸ دانشجوی خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند که بر مبنای برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ دانشجویان خارجی به ۸۰ هزار دانشجو افزایش یابد و تا این سال باید ۱.۸ از دانشجویان دانشگاه های کشور را دانشجویان دانشجویان خارجی تشکیل دهند.

دکتر سالار آملی با بیان اینکه هم اینک ۲۳ درصد مقالات منتشر شده در کشور مقالات مشترک محققان ایرانی با محققان بین المللی است، گفت: در افق ۱۴۰۰ باید این تعداد به ۳۵ درصد افزایش یابد.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۱۸ دانشگاه کشور در ردیف دانشگاه های برتر جهان بودند که در برنامه پنج ساله ششم توسعه و تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۰ دانشگاه دیگر کشور نیز در ردیف ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گیرند.

دکتر سالارآملی افزود: همچنین تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۶ شعبه دانشگاهی در خارج از کشور راه اندازی کنیم.

دکتر سالار آملی با اشاره به امکانات علمی و ارتباطات بین المللی دانشگاه حکیم سبزوای گفت: سبزوار شهر مقاومت، صبر و پایداری است که نماد آن نهضت سربداران است و همچنین شهر ادبا و مشاهیر نامی همچون ابوالفضل بیهقی، حکیم سبزواری، دکتر شریعتی، استاد سبزواری و محمود دولت آبادی است.

دکتر غلامعلی فرزی، مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی و ارتباط با صنعت دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این نشست گفت: برنامه دانشگاه حکیم سبزواری در راستای گسترش ارتباطات علمی بین المللی تاکید و توجه به حوزه های علوم انسانی است.

دکتر فرزی با بیان اینکه پیش از این در رشته های فنی و مهندسی و رشته های علوم پایه در انعقاد تفاهم نامه و همکاری های مشترک پیشرو بودیم، اظهار داشت: در حال حاضر با تاکید بر کلیه حوزه ها، در این خصوص نگاه ویژه ای به حوزه علوم انسانی داریم.

وی افزود: دانشگاه حکیم سبزواری با اولویت دادن به حوزه ارتباطات علمی بین المللی مطابق با سیاست های وزارت علوم در سال های اخیر ۸ تفاهم نامه همکاری مشترک با دانشگاه های مختلف دنیا منعقد کرده است و در حال حاضر در حال رایزنی جهت انعقاد تفاهم نامه های جدید هستیم.

دکتر فرزی با اشاره به اینکه در حوزه روابط بین الملل برای دانشگاه حکیم سبزواری، کشورهای هدف را به ۳ حوزه تقسیم کرده ایم، اظهار داشت: این سه حوزه شامل کشورهای توسعه یافته، همجوار و کشورهای مسلمان است.

مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: کشورهای همجوار که ما با آنها اشتراکات فرهنگی داریم و بحث آموزش استادان، دانشجویان و برگزاری دوره های آموزشی برای این دانشگاه ها مد نظر است.

دکتر فرزی با تاکید بر اینکه گروه سوم کشورهای مسلمان هستند که به دلیل اشتراکات مذهبی برای ما مهم می باشند، یادآور شد: برگزاری دورهای مختلف آموزشی برای دانشجویان و استادان و همینطور انجام پروژه های مشترک نیز با این کشورها از جمله برنامه های دانشگاه حکیم سبزواری در بخش گسترش تبادلات بین المللی است.

وی با اشاره به اینکه در جذب دانشجوی خارجی تاکید ما بر روی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، افزود: در حال حاضر برگزاری و ایجاد دو دوره مشترک با دانشگاه های فرانسه را که شامل دوره کارشناسی با دیدگاه اشتغال و مهارت محور و دیگری دوره کارشناسی ارشد است، با همراهی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه در حال پیگیری هستیم.

دانشگاه های منطقه ۹ کشور شامل دانشگاه های استان های سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی است.

202

کد خبر: 949012

وب گردی

وب گردی