با اعمال سه روز آخر ماه شعبان آشنا شوید

ماه پر فضیلت شعبان به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و برای آن جایگاه بزرگ و پر فضیلتی در احادیث و روایات اسلامی از سوی پیشوایان دینی گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، روزهای آخر ماه پر برکت شعبان را سپری می کنیم. ماه شعبان یکی از مهمترین ایام سال است که جایگاه بزرگ و پر فضیلتی در احادیث و روایات اسلامی از سوی پیشوایان دینی دارد.

در فضیلت ماه شعبان همین بس که شخصیت های بزرگ و ارزشمندی از ستارگان آسمان ولایت و امامت مانند امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و حضرت ولی الله الاعظم مهدی موعود (عج) در این ماه دیده به جهان گشوده اند و بخصوص حضرت مهدی (عج) که خداوند به وسیله او به هر مظلومی از اولیاء و انبیاء و اصفیاء خویش از زمانی که حضرت آدم به زمین آمده، وعده نصرت فرموده و وعده داده که زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم و بی عدالتی پر شده را از عدل و داد پر کند. علاوه بر این طبق برخی روایات نیمه این ماه شب قدر به شمار آمده که پیشوایان دینی به احیاء و شب زنده داری آن سفارش و تأکید کرده اند. ماه شعبان ماه بسیار شریفی بوده و منسوب به پیامبر اکرم (ص) است.

اعمال سه روز پایانی ماه شعبان

سه روز پایانی ماه شعبان اهمیت بسیار زیادی در میان احادیث و روایات دارد، باید سعی کنیم از لحظه لحظه آن استفاده کنیم و از آن بهره ببریم این سه روز به قدری اهمیت دارند که روزه داشتن آن و وصل کردنش به روزه ماه رمضان، ثوابی معادل روزه دو ماه متوالی را دارد.

امام صادق علیه السلام در این باره فرمود: هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند، خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسُوب مى کند. (وسائل الشیعه، ج 7، ص 375، ح 22 )

از دیگر اعمال این سه روز فرستادن صلوات و دعای فرج است و استغفار و طلب آمرزش از خداوند بلند مرتبه بسیار سفارش شده است.

دعای مناجات شعبانیه

در این رابطه اباصلت هروی در کتاب مفاتیح الجنان درباره ماه شعبان می‌گوید: جمعه آخر ماه شعبان خدمت امام رضا (ع) رسیدم. حضرت فرمود: ای اباصلت! اکثر ماه شعبان رفت و امروز جمعه آخر ماه است، پس تقصیرها و کوتاهی‌های گذشته را در بقیّه این ماه جبران کن و به آنچه برای تو سودمند است روی‌آور، بسیار دعا کن و استغفار نما و قرآن را بسیار تلاوت کن و از گناهان خود توبه نما تا وقتی‌که ماه رمضان داخل می‌شود، خود را برای خدا خالص ساخته باشی و هر دَیْن و امانتی بر عهده‌ داری، ادا کن و کینه هر کس که در دل ‌داری بیرون نما و گناهانی را که انجام می‌دادی ترک کن و از خدا بترس و در امور پنهان و آشکار خود بر خدا توکّل نما که هر کس بر خدا توکّل کند، خداوند امور او را کفایت می‌نماید و در بقیه این ماه این دعا را بسیار بخوان:

مناجات شعبانیه یکی از پربارترین دعاهای مأثور ماست، در مناجات شعبانیه همه حرف هایی که دوست داریم با خداوند به بهترین و شیواترین شکل بگوییم بیان شده است، درباره این مناجات نورانی سفارشات زیادی از سوی علمای بزرگ به مومنان شده است که در ادامه آنرا می خوانید: اَللّـهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ، فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِی مِنْهُ.

502

کد خبر: 949202

وب گردی

وب گردی