حسینی: وجود استراتژی برای مالکیت ادبی و هنری ضروری است

رئیس هشتمین همایش مالکیت ادبی و هنری، گفت: قبل از هر چیزی باید مفهوم استراتژی و لزوم وجود استراتژی برای حوزه مالکیت ادبی و هنری در هشتمین همایش حقوق ماکلیت ادبی، هنری تبیین شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد خبری هشتمین همایش مالکیت ادبی، سید هادی حسینی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت و دستاوردهای همایش پیش‌رو، اظهار داشت: با توجه به مسئولیتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حق مولف در کشور دارد اقدامات مختلفی تاکنون برای تقویت این حوزه انجام شده است.

وی ادامه داد: به نظر ما فرهنگ سازی و آگاهی‌بخشی یکی از اقدامات اصلی است که باید در این حوزه صورت بگیرد. بخشی از مشکلات حوزه حق مولف ناشی از عدم اطلاع ذی‌نفعان از حقوق قانونی خود و عدم توجه عموم به حقوقی است که قانونگذار برای پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری وضع نموده است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها تاکید کرد: ایجاد حساسیت عمومی نسبت به موضوع احترام به حقوق خالقان آثار یک ضرورت است. از همین رو رسالت اصلی همایش‌های مالکیت ادبی و هنری برجسته کردن حوزه حق مولف است. لازم است توجه سیاستگذاران، مجریان، قانونگذاران، ذی نفعان، دانشگاهیان، قضات، وکلاء و بطور کلی توجه همگان بیش از پیش به این حوزه معطوف گردد.

حسینی یادآور شد: با توجه به تجربیات و بازتاب‌هایی که از همایش‌ها و نشست‌های علمی هفت دوره گذشته داشته‌ایم و همچنین با توجه به اذعان افراد مختلفی که به نحوی در برگزاری این همایش‌ها با این وزارتخانه همکاری داشته‌اند؛ همایش توانسته از این حیث موفق عمل کند.

وی افزود: دستاورد دیگر همایش افزایش تعامل با سازمان جهانی مالکیت فکری است. با توجه به اینکه همواره یکی از کارشناسان سازمان جهانی مالکیت فکری در این همایش‌ها شرکت می‌کند، این خود عاملی برای ارتباط و تعامل بیشتر با وایپو و استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های کارشناسی این سازمان شده است. ضمن اینکه منعکس کننده اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این حوزه نیز بوده است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد موضوع هشتمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و ضرورت وجود استراتژی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت و نقشی که مالکیت فکری و به ویژه حقوق مالکیت ادبی و هنری در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی کشورها دارد، بدون شک ارتقاء جایگاه آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی است.

رئیس همایش با اشاره به اینکه برای رسیدن به وضعیت مطلوب ابتداء باید خلاءها و نواقص، اشکالات و ایرادات کنونی شناسایی شوند، گفت: سپس برای رفع آنها و بهبود وضعیت اقدامات اساسی انجام داد که این امر نیز باید با برنامه و مرحله به مرحله انجام شود. با توجه به نیازی که در این خصوص احساس می‌شود موضوع هشتمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری استراتژی ملی مالکیت ادبی و هنری انتخاب شد.

وی یادآورشد: بی تردید قبل از هر چیزی مفهوم استراتژی و لزوم وجود استراتژی برای حوزه مالکیت ادبی و هنری در این همایش تبیین شود. نشست های علمی این همایش به این موضوع و ارکان موثر در تعیین استراتژی مالکیت ادبی و هنری خواهد پرداخت. مقررات‌گذاری، مدیریت و اجرای مالکیت ادبی و هنری مباحث مهمی هستند که در تدوین یک برنامه جامع و منسجم برای حوزه مالکیت ادبی و هنری باید به آنها توجه کرد.

حسینی عنوان کرد: اشکالاتی که در قوانین فعلی و در مسیر قانونگذاری وجود دارد و نیز مشکلاتی که در مرحله اجرای حقوق به‌ویژه رسیدگی به دعاوی و اختلافات این حوزه مشاهده می‌شود و مدیریت حوزه حق مولف و تجاری‌سازی آثار ادبی و هنری مسائل مهمی هستند که در تدوین استراتژی باید مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: البته با نگاه صرف حقوقی نمی‌توان به موضوع استراتژی پرداخت. بنابراین سعی شده است در نشست‌های علمی، متخصصان حوزه‌های مختلف حقوقی، اقتصادی، مدیریت و فناوری اطلاعات به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند. این همایش و نشست‌های علمی آن آغاز مسیری برای تدوین برنامه‌ای جامع و منسجم در حوزه حق مولف است.

حسینی در راستای استفاده از تجربه سایر کشورها در حقوق مالکیت ادبی، هنری تصریح کرد: در این همایش همچون همایش‌های گذشته از طریق وزارت امور خارجه مکاتباتی با سازمان جهانی مالکیت فکری داشته‌ایم تا از تجریباتی که این سازمان در تدوین استراتژی ملی مالکیت ادبی و هنری در سایر کشورها داشته است؛ بهره‌مند شویم.

رئیس هشتمین همایش مالکیت ادبی و هنری در باره میهمانان خارجی این دوره توضیح داد: پیرو این اقدامات «اولا زهران» مشاور ارشد بخش توسعه کپی‌رایت وایپو در این همایش حضور دارد و به بیان تجربیات این سازمان خواهد پرداخت.

حسینی خاطرنشان کرد: بی‌تردید همکاری این وزارتخانه با سازمان جهانی مالکیت فکری برای استفاده از نظرات کارشناسی آن سازمان در تدوین استراتژی ملی مالکیت ادبی و هنری بعد از همایش نیز ادامه خواهد یافت.

503

کد خبر: 949503

وب گردی

وب گردی