ایسکانیوز - راهبرد: سرزنش سیاست خارجی اوباما رئیس جمهور آمریکا در عراق توسط دیک چنی، معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده نگاه بسیاری از دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان را به خود معطوف کرده است.

وی در مصاحبه روز چهارشنبه خود در موسسه‌ای با افکار و عقاید محافظه‌کارانه به نام موسسه اینترپرایز آمریکا، رویکرد اوباما را محکوم کرد و گفت که دولت وی در حفظ دستگاه امنیتی که توسط او و رئیس جمهور جورج دبلیو. بوش پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر تشکیل شد،  «کاملا شکست خورده » به نظر می‌رسد.

چنی به شنوندگان گفت: اوباما که طی سال‌های اخیر بارها گفته که آمریکا راه خود را گم کرده است دستاوردهای مهم ما در ایجاد دستگاه‌های امنیتی را بدون توجه رها کرده و حالا با استناد به آن به مردم اطمینان می‌دهد که ما آماده نبرد هستیم. من راجع به این دستگاه امنیتی اطلاعاتی دارم چون یکی از بنیانگذاران آن بودم. اما به نظر می‌رسد اوباما به صورت آگاهانه چشمان خود را بر روی یکی از حقایق مهم تشکیل دستگاه‌های امنیتی پس از حملات 11 سپتامبر بسته است. این مسئله ربطی به خودکفایی و اختیار ندارد و تمامی برنامه‌ها و سیاست‌ها در شرایط کنونی باید با قدرت اجرا شوند.

چنی اضافه می‌کند که برای نمایندگان این کشور در کنگره هیچ کاری مهم تر از این نیست که بودجه دفاعی را در اولویت قرار دهند. روز سه شنبه چنی نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس را مورد خطاب قرار داد و معتقد بود که «برخی از آن‌ها نسبت به شرایط کنونی هیجان زده هستند، در حالی که برخی دیگر از اعضا نمی‌توانند ناراحتی خود را از مسائل موجود  پنهان نمایند». نمایندگان جوان‌تر جمهوری‌خواه که افکار آزادی‌خواهی در ذهن آن‌ها موج می‌زند نسبت به درخواست چنی مبنی بر هزینه دفاعی با احتیاط عمل بیشتری برخورد می‌کنند. با این وجود، بودجه دفاعی ایالات متحده در حال حاضر نسبت به سایر کشورها کمتر است. بودجه دفاعی ایالات متحده در سال 2012 بیش از 10 کشور متحد دنیا در نظر گرفته شد.

i3ikq0Nl86w0

پس از جلسه چنی در کنگره آمریکا، رابرت کاستا خبرنگار واشنگتن پست از یکی از نمایندگان کنگره به نام جاستین امش سوال نمود که آیا جمهوری‌‌خواهان باید گوش خود را به روی حرف‌های چنی ببندند یا که خیر. وی در پاسخ به این خبرنگار گفت «بله». جهان‌بینی او این است که کشور ما باید در سراسر جهان حضور داشته باشد و نیروهای نظامی ما باید به همه کشورها اعزام شوند و این مسئله‌ای است که اکثر جمهوری‌خواهان با آن موافق نیستند.

اما بر خلاف نظر امش، هم‌چنان بسیاری از جمهوری‌خواهان قدیمی پای حرف‌های معاون رییس جمهور سابق این کشور ایستاده‌اند و حرف‌های وی را قبول دارند. روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه این تیتر را در سرمقاله خود قرارداد: «همچنان حق با دیک چنی است».

چنی با تکذیب شایعه جدا شدن از حزب خود، اقدامات انجام  شده بر علیه سوریه را به عنوان یک داستان مخاطره‌آمیز و بی اثر بر شمرد. او چهارشنبه در صحبت‌های خود گفت: «سیاست عدم مداخله تنها در مقابل نظر متضاد آن یک رویکرد دگماتیک است.  به نظر می‌رسد این رئیس جمهور در مواقع گوناگون همانطور که نشان داده تنها به خودش اطمینان دارد».

تنها برای یک لحظه تمامی صحبت‌های سیاستمداران و صاحب نظران را فراموش کنید؛ وقتی صحبت راجع به مبارزه علیه تروریسم می‌شود نظر مردم آمریکا در این باره چیست و آن‌ها چه می‌خواهند؟ به عبارت ساده به نظر می‌رسد نمی‌توانیم در این باره نظری بدهیم.

نظر سنجی مؤسسه پیو در ماه ژوئن نشان می‌دهد که 60 درصد از مردم آمریکا بر این باورند که مسئولین این کشور باید کمتر به مشکلات خارج از کشور پرداخته و تمرکز خود را بر روی حل مشکلات موجود در داخل کشور قراردهند. به طور کامل 71 درصد از «محافظه کاران ثابت قدم» با این احساس مردم موافق هستند، اما نظر72 درصد از همین گروه این است که «حمله قاطع» بهترین راه مبارزه با تروریسم است.

در یکی دیگر از نظرسنجی‌های پیو که در ماه آگوست منتشر شد، 54 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که سیاست خارجی اوباما به اندازه کافی محکم نیست. این نوع ناهماهنگی ادراکی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها همه منافع را یکجا می‌خواهند؛ کشوری سرشار از امنیت و حضوری موفق در خارج از مرزها اما به صورتی که کشور متحمل هزینه‌ای نشود. این نوع برآورد هزینه و سود طی چند ماه آینده در صدر سیاست‌های کشور قرار خواهد داشت.

اوباما برای پاسخ به اعمال وحشتناک و خشونت آمیز دولت اسلامی عراق و شام از جمله قتل دو خبرنگار آمریکایی با فشار زیادی مواجه است. اما برای افرادی مانند چنی منافع حاصل از اقدام نظامی تهاجمی بدون توجه به هزینه‌های بالقوه آن همواره مهم بوده است.

منبع :Defense One - اما رولر

 
کد خبر: 94952

وب گردی

وب گردی