ایجاد شبکه‌ تحول در دانشگاه آزاد اسلامی با تمرکز بر استاد و دانشجو

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی بر به‌کارگیری دانشجویان در تمام کنش‌های دانشگاه تاکید کرد و گفت: مدلی را مدنظر داریم که در آن دانشجو و آینده دانشجو اساس کار است، دانشجو کسی نیست که فقط شهریه بدهد و بیاید در کلاس بنشیند بلکه دانشجو عنصری است که در فرآیند کنش‌های دانشگاه باید مورد توجه قرار گرفته و به اشتغال او توجه شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: در عصر جدیدی که همان جهان شبکه‌ای است دانشگاه باید در حوزه علم به صورت جدی وارد شود. در 10 سال ایران جزو 5 کشور اول در شتاب علمی است و در سال 2020 رتبه بسیار خوبی هم پیدا خواهد کرد، اما برای رسیدن به این مهم باید بازنگری درستی در برنامه‌ها و نقشه راه خود داشته باشیم.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌ها دولتی تفاوت دارد، دانشگاه‌ها دولتی استاد محور اما دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون کلاس‌محور بوده است، استاد در قدم دوم قرار داشته است، به همین خاطر برای استاد در دانشگاه آزاد اسلامی اتاق در نظر گرفته نشده است. اما این دانشگاه کلاس‌محور دیگر دورانش به پایان رسیده است و باید تحول ایجاد کرد. دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر کلاس‌محوری رشد کرده است، یعنی اولویت اول کلاس بوده است و همه چیز با این محوریت شکل می‌گرفته است، لذا برای حضور استاد و نقش تربیتی استاد حتی وقت و هزینه کمتری گذاشته شده است. ایجادکردن فضا برای اساتید کار سختی نیست اما مهم‌تر فرهنگ این کار است. در دانشگاهی که حضور استاد و محوریت استاد در سایه کلاس بوده است این فرهنگ‌سازی که باید تغییر پیدا کند، مهم‌تر است.

طهرانچی با تاکید بر شبکه‌محور شدن دانشگاه، ادامه داد: ما باید برای این کار برنامه داشته باشیم و داریم. باید پژوهش اثرگذار شبکه‌ای داشته باشیم. در هر سال در تهران مرکزی اگر 6 هزار پایان‌نامه دفاع می‌شود باید یک شبکه 6 هزار تایی باشد تا بتواند با هم حل مساله کند. از امسال دانشجویان تحصیلات تکمیلی در یک بستر برنامه‌محور به صورت شبکه‌ای به کار گرفته می‌شوند و این راه تحول راهی طولانی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی اضافه کرد: با تغییر یک سری کاربری‌های ساده می‌توانیم فضای حضور استاد را ایجاد کنیم ولی خود این فضا فرهنگ‌سازی نمی‌کند، آن چیزی که باید دنبال آن باشیم و مهم است، فرهنگ‌سازی حضور جدی اساتید است. در مدلی که ما مد نظر داریم، دانشجو و آینده دانشجو اساس کار است. دانشجو کسی نیست که فقط شهریه بدهد و بیاید در کلاس بنشیند بلکه دانشجو عنصری است که در فرآیند کنش‌های دانشگاه باید مورد توجه قرار بگیرد باید به اشتغال او توجه شود. یعنی یک مدل شبکه‌ای باید جایگزین این فرهنگ استاد و کلاس شود. در این مدل استاد نقطه اول و آخر کار است. در نگاه تربیتی استاد لازم داریم اما در نگاه شبکه‌ای استادی لازم داریم که دانشجو را هدایت کند تا در جامعه و محیط کار بنشیند. ما می‌خواهیم یک فضای جدیدی درست کنیم.

201

کد خبر: 950172

وب گردی

وب گردی