خرمشهر؛ از مقاومت تا پیروزی

پیروزی و آزادسازی خرمشهر یکی از رویدادهای مهم در کشور و در زمان جنگ تحمیلی بوده است که پس از ۵۷۸ روز اشغال در سوم خرداد 61 اتفاق افتاد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد در حالی که درگیری شدیدی بین قوای ایرانی و نیروهای عراقی در شمال نهر «خین» جریان داشت و دشمن در فکر شکستن حلقه محاصره خرمشهر بود، رزمندگان ایرانی از جناح غرب و خیابان کشتارگاه وارد شهر شدند. ناحیه گمرک خرمشهر در کنار اروند اندکی مقاومت کرد که آن هم به سرعت در هم شکسته شد. در ساعت ۱۲ قوای ایران از سمت شمال و شرق وارد شهر شدند و نیروهای متجاوز بعثی که ۲۴ ساعت در محاصره کامل قرار داشتند، راهی جز اسارت یا فرار و یا کشته شدن نداشتند. بدین جهت واحدهای عراقی گروه گروه به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند.

در ساعت دو بعدازظهر، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد. بدین ترتیب این شهر مقاوم که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در چهار آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) اسارت، آزاد شد.

از آزادسازی خرمشهر با نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن می توان یاد کرد. این فتح انعکاس جهانی داشت به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌ است.

محمد جوروند، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در رابطه با آزادسازی خرمشهر دو کتاب به نام های "شهر آسمانی" و "بوی خرمشهر" نوشته است که کتاب شهر آسمانی مجموعه اشعاری در وصف پیروزی خرمشهر و کتاب دیگر "بوی خرمشهر" یک مثنوی در وصف شهید جهان آرا گرد آوری کرده است. جوروند پیش‌تر رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر بود. وی مدرس ادبیات در دانشگاه و شاعر و نویسنده نیز هست.

جوروند با تبریک فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در سال 61 مقدمه ای در رابطه با آزادسازی خرمشهر وجود دارد که به آن کم پرداخته شده و آن مقاومت 45 روزه مردم خرمشهر در آن روزها بود.

وی افزود: خرمشهر به نحوی اسیر بعثی ها بود و نمی توان دلاوری های مردم طی 45 روز مقاومت در مقابل بعثی ها را نادیده گرفت.

جورند ادامه داد: قسمت عمده ای از مقاومت و حمایت مردم بود که شامل شدند از زنان، کودکان و نوجوانان که متاسفانه مقاومت آنها نادیده گرفته شده است.

مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: در مقاومت 45 روزه مردم خرمشهر مگر چند نفر حضور داشتند و توانستند جلوی یک ارتش تا دندان مسلح عراق را بایستند، شاید تعدادشان به 40-50 نفر هم نمی رسد، به طور مثال نیروها در منطقه ای از خرمشهر می جنگیدند و دوباره به سمت دیگری از منطقه رفته و مقاومت می کردند به آن معنا که نیروهای کمی از شهر در مقابل صدام می جنگیدند.

جوروند با اشاره به نقش زنان و فرزندان در این پیروزی تصریح کرد: می توان از شهدایی مانند نوجوان خرمشهری شهید "بهنام محمدی" یاد کرد که برای دفاع از وطن اسلحه به دست گرفت و به دفاع از شهر و وطن خود بپاخاست.

وی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم که در آن زمان مردم را تنها گذاشته بودند یعنی متاسفانه سیستم بنی صدر و جریانات آن زمان اجازه حضور در جنگ را به مردم نمی دادند و این موضوع باعث شده بود تا سلاح و تجهیزات نظامی به دست مردم نرسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: با تمام این مشکلات اما نیروهای رزمنده در مقابل عراق و صدام مقاومت کرده و آنها را در غرب خرمشهر زمین گیر کردند و اجازه ندادند به سمت شرق خرمشهر حرکت کنند.

جوروند تصریح کرد: نهایت سلاح های نیروهای رزمی در آن زمان "برنو" و "آرپی جی" بود که برای جلوگیری از نیروهای رزمی از آنها استفاده می کردند.

وی تاکید کرد: آزادسازی خرمشهر یک اتفاق مهمی بود که ما یاد شهدا را همیشه گرامی می داریم.

جورند در رابطه با برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خوزستان گفت: همزمان با این رویداد شگفت انگیز که با هیچ معادله جنگی ای قابل توصیف نیست، به دلیل مقارن بودن این روز با ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآنی برگزار شده که فردا همزمان با فتح خرمشهر در این نمایشگاه شب شعری در حوزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این شب شعر، شاعران استان خوزستان حضور و در رابطه با فتح ملکوتی خرمشهر شعر خواهند سرود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: همچنین شب شعری با زبان عربی در شهرستان خرمشهر برگزار می شود و می توان گفت شهرهای دیگر استان خوزستان هم به همین مناسبت به برگزاری نمایشگاه یا شب های شعر به مناسبت یاد آوردن شهدا همزمان با ماه مبارک رمضان شب هایی با قرآن برگزار خواهند کرد.

جوروند در رابطه با آمار شهدا در 45 روز مقاومت گفت: آمار دقیقی را در این رابطه نمی توان پیدا کرد و علت آن است که به دلیل نبود امکانات در حمله ای که صدام به خرمشهر داشت شهدایی را داشتیم که در گلزار شهدای خرمشهر دفن شده و تعدادی دیگر از شهدا در قبرستان های دیگر منطقه شهرستان دفن شدند.

وی گفت: با بمباران هایی که در خرمشهر صورت می گرفت نبرد دلاورانه نیروهای دریایی در آن زمان در برابر صدام بی نظیر بود که متاسفانه بسیاری از این نیروها به شهادت رسیدند.

901/900

کد خبر: 951321

وب گردی

وب گردی