پرونده ای برای سرمایه گذاری خارجی در استان ها بعد از خروج آمریکا از برجام

مقامات اقتصادی برخی استانها وضعیت سرمایه گذاری های خارجی در مناطق مختلف ایران پس از خروج آمریکا از برجام را تشریح کردند.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، 18 اردیبهشت 97 دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا بعد از سخنان خود در کاخ سفید و طرح ادعاهای واهی علیه ایران و بیان این که آمریکا از برجام خارج می‌شود، فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد.

با توجه به این موضوع که در اکثر استان های کشور ایران از جمله سیستان و بلوچستان و خوزستان سرمایه گذاری های خارجی صورت گرفته و پروژه های بسیاری در حال اجرا هستند خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) به سراغ برخی از مسوولین استان رفته تا جویای این موضوع شود که با خروج آمریکا از برجام آیا خللی در پروژه های خارجی در استان ها صورت می گیرد یا خیر، مشروح این گفت وگوها در ادامه آورده می شود؛

اکثر سرمایه گذاران خارجی در سیستان و بلوچستان، اروپایی هستند

ماندانا زنگنه مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در گذشته سرمایه گذاری در استان زیاد نبوده اما با پیگیری هایی که صورت گرفت پس از برجام شاهد تغییر قابل توجه و مشهودی در این حوزه بوده و هستیم.

وی افزود: استانداری با همکاری دستگاه های داخل استان سعی کرد تا یک روند ساده و شرایط آماده تری را برای سرمایه گذاران در استان فراهم کند که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی سرمایه گذاری خارجی در استان انجام و در نتیجه طی چند سال اخیر روند سرمایه گذاری خارجی در استان تغییر بسیار خوبی پیدا کرد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری با بیان این که در سال 95 رتبه سوم جذب سرمایه گذار خارجی را در کشور کسب کردیم، ادامه داد: همچنین سال گذشته رتبه سوم اجرایی شدن سرمایه گذاری های خارجی را در کشور کسب کردیم یعنی نسبت به گذشته یک روند جهشی در این حوزه را داشتیم.

yon.ir/sI9bw

معاون استاندار خوزستان: بازارچه های مرزی فعال می شوند

علی حسین حسین زاده معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: دشمنی آمریکا با ما تقریبا موضوع جدیدی نیست.

وی ادامه داد: هر رئیس جمهوری که در آمریکا بر روی کار آمده ممکن است با توجه به شرایط خاص ارتباطش با ایران کم یا زیاد شده باشد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا با ایران یک دشمنی درازمدتی داشته است.

معاون استاندار تصریح کرد: ترامپ، کلینتون یا اوباما هیچ تفاوتی ندارند زیرا پایه نظام جمهوری اسلامی ایران براساس رویکرد و نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری براساس دفاع از مظلوم بنا شده است.

وی با تاکید بر این که گفتمان ایران یک گفتمان ضد سلطه و دفاع از مظلوم است، تصریح کرد: به همین دلیل رویکرد و گفتمان آمریکا با ایران هماهنگ نیست و این موضوع می تواند یک تفاوت معناداری در ارتباطشان به وجود بیاورد.

yon.ir/9bFDg

تصمیم رئیس جمهور آمریکا هیچ تاثیری در روند پروژه های استان نخواهد داشت

باقر کُرد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان وبلوچستان در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: پروژه های عمرانی وسیعی از جمله بندر و پروژه راه آهن چابهار، جاده ترانزیت چابهار- میلک بوده که علاوه بر این پروژه ها سرمایه گذاران خارجی در استان سیستان و بلوچستان از جمله پروژه انرژی خورشیدی در شرایطی آغاز به کار شد که تحریم ها در ایران برقرار بود.

وی افزود: معاهده برجام هنوز در رابطه با مسائل اقتصادی در استان به صورت کامل اجرایی نشده بود که با عدم اجرای برجام بخشی از پروژه ها تحت تاثیر قرار گیرد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: پروژه های کلان عمرانی استان جزو ابرپروژه بوده و هستند و تحریم ها نمی توانند بر آینده پروژه ها تاثیری بگذارند و حتی در زمان اجرای تحریم این پرژه ها آغاز به کار کرده و هنوز هم به فعالیتشان ادامه می دهند.

کُرد افزود: اگر خروج آمریکا از برجام بر روی مسائل اقتصادی در آینده استان تاثیر داشته باشد فقط بر روی پروژه هایی این اتفاق می افتد که سرمایه گذاری در آنها از گذشته شکل نگرفته در این صورت ممکن است در آینده تاثیراتی بر روی این گونه پروژه داشته باشد اما تاکنون هیچ تاثیری نداشته است.

yon.ir/bmlB4

عمده مبادلات استان خوزستان با کشورهای اروپایی و چین است

سید علی بحرینی مقدم، معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: عمده کشورهایی که در خوزستان سرمایه گذاری، مشارکت یا به نوعی فاینانس تامین کردند کشورهای اروپایی هستند.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، ادامه داد: کشورهای اروپایی در حال حاضر هنوز سیاستشان مشخص نشده و مشغول مذاکرات هستند تا برای تداوم حضورشان در برجام تصمیم بگیرند.

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: آن گونه که اعلام شده به زودی مشخص می شود که اروپا چه تصمیمی در رابطه با برجام خواهد گرفت.

بحرینی گفت: امیدواریم با مذاکراتی که صورت می گیرد خللی در ادامه همکاری هایمان با کشورهای اروپایی به وجود نیاید.

yon.ir/5zZXF

هاشمی: چابهار در مسیر پیشرفت قرار گرفته است

علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: آمریکا به دنبال آن است تا به نوعی خود را کشور برتر جهان معرفی کند و تن به پذیرش هیچ قائله ای ندهد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: این اولین بی احترامی به حقوق و قاعده بازی در عرصه بین المللی که از سوی آمریکا رخ داده با واکنش کشورهای اروپایی و غربی مواجه شده است، زیرا خروج از برجام یعنی خروج از کار جمعی، خروج از پایبندی به تعهدات و رفتارهایی که اقتضای جهانی و کار جمعی است.

استاندار سابق سیستان و بلوچستان افزود: اگر امروز به نوعی برجام پاره می شود این حرکت مشاور حقوقی و وکیل ترامپ شبیه یک نوع آب دهان انداختن به چهره تمام هم پیمانانش نه صرفا پاره شدن برجام است؛ امروز بازی با اعتبار کشورها موضوعیت پیدا کرده فلذا فصل جدیدی از روابط ، از نوع هم اندیشی جهانی و از نوع اعتبارزایی اقتضا می کند و جهانیان به دنبال آن باید باشند که چگونه می توانند از اعتبار خویش در مقابل حرکت آمریکا صیانت کنند.

وی ادامه داد: اگر بر این اعتبار خدشه وارد شود دیگر به هیچ پیمانی نمی توان دل محکم کرد و یک هشداری به تمام کشورهایی است که به کار جمعی، تفاهم جهانی، صلح جهانی و گفتگوی جهانی فکر می کنند؛ هنگانی که این مهم از سوی هر کشوری رعایت نشود در تضمین این حرکات جمعی این اعتبار را می ستاند که ما نباید برجام را از زاویه فقط امروز کشور خود ببینیم.

yon.ir/6lfk8

901/900

کد خبر: 951656

وب گردی

وب گردی