مشارکت "کانون نهادهای سرمایه‌گذاری "در تنظیم برنامه های کلان

غلامرضا سلیمانی – عضو هیات علمی دانشگاه

کانون نهادهای سرمایه‌گذاری جدا از مزیت‌هایی که برای استفاده از حقوق صنفی شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارد، اما لازم است دغدغه‌های بازارسرمایه و انتظارات سهامداران از کانون فوق مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد که در این خصوص راهکارهای پیشنهادی ارائه می شود.
حمایت از سهامداران خرد و عمده از ضروریات کنونی در بازارسرمایه است که کانون نهادها می تواند با ابزار قانونی موجود حاکم بر بازارسرمایه از آن در جهت حمایت از آنها استفاده کند.


عمق‌بخشیدن به بازارسرمایه


کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در ایران یک تشکل خودانتظام و با شکل غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و نقش موثری را در خصوص ارتباط با ارکان نظام، دولت، سازمان‌های قانون‌گذار و اشخاص ذی‌نفع در جهت عمق‌بخشیدن به بازارسرمایه و اصلاح مقررات زائد و دست‌وپا گیر می‌تواند ایفا کند. به‌نحویکه این شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بتوانند در یک فضای مناسب کسب‌وکار زمینه جذب سرمایه و نقدینگی و پس‌انداز کوچک و بزرگ مردم را فراهم کنند.


نقش موثر در فرهنگ‌سازی و ایجاد اعتماد


موفقیت هر سیستم، نظام فرهنگی و اقتصادی در یک جامعه به میزان مقبولیت اجتماعی و مشروعیت آن برای آحاد جامعه ارتباط دارد . بازارسرمایه در ایران نیز تا رسیدن به مقبولیت کامل راه زیادی در پیش دارد تا مردم و صاحبان سرمایه بتوانند اعتماد اجتماعی و اقتصادی نسبت به آن را بپذیرند. بر این اساس کانون نهادهای سرمایه‌گذاری نقش موثری در فرهنگ‌سازی و ایجاد اعتماد از طریق ارتباط‌گیری با بدنه جامعه و آحاد مردم با استفاده از انواع رسانه‌ها، کنفرانس‌ها و میزگردهای صداوسیما و می تواند داشته باشد .
پیشنهاد انواع ابزارهای مالی


یکی از راهکارهای مهم بازارسهام برای گسترش فضای کسب‌وکار فراهم کردن امکانات و تسهیلات لازم برای انتشار انواع اوراق بهادار بابت تامین‌مالی و نقدینگی است. توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری برای نهادهای سرمایه‌گذاری ضروری است . همچنین برای تسهیل فعالیت‌ها ، عملیات بازار ، ایجاد بازارهای فعال و پیشرفته برای انتشار اوراق از دیگر راه‌های بهبود فضای کسب‌وکار است که می‌تواند حتی به تحقق شعار امسال هم بیانجامد؛ چراکه عمق بخشیدن به بازارسرمایه می‌تواند به حمایت کالای ایرانی هم منجر شود و کانون نهادها می‌تواند با پیشنهاد انواع ابزارهای مالی گام موثری بردارد.


طرح‌های عملیاتی در خصوص نقدشوندگی


نقدشوندگی و شفافیت دوبال بازارسرمایه هستند. منظور از نقد شوندگی صرفا سهولت در خرید و فروش سهام نیست، برخی از عوامل نقد شوندگی سهام شامل تعداد سهام قابل معامله، تعداد شرکت‌هایی که سهام آنها قابل معامله هستند، تعداد روزهای معاملاتی، درصد حجم کل معامله بر ارزش بازار و وجوه تزریق شده در بازار و جذب آن از عوامل نقدشوندگی هستند که از کانون نهادهای سرمایه‌گذاری انتظار می‌رود در این رابطه طرح‌های عملیاتی و پیشنهادهای اجرایی ارائه دهد.


تحقق خواسته‌های به‌حق سهامداران


از آن جاکه شفافیت در بازارسهام از دیگر دغدغه‌های مهم بازیگران اصلی بازارسرمایه به شمار می آید ، لازم است این موضوع مورد بررسی ،تحقیق دانشگاهی و پژوهشی فرا گیرد که باتوجه به قوانین و فرهنگ بومی ایران میزان افشاء و شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی استانداردسازی شود.بر این اساس کانون نهادها با بیان اهمیت شفافیت بازار و انواع افشاء اطلاعات در تعمیق بازار سهام و بازار بدهی، می تواند نقش مهمی را ایجاد کند و خواسته‌های به‌حق سهامداران خرد در اطلاع‌رسانی دقیق از وضعیت شرکت‌های بورسی را محقق سازد.


رشد بازارسرمایه در سطوح کلان اقتصادی


شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل ماهیت اقتصادی کشور تحت‌تاثیر برنامه اقتصاد کلان و برنامه‌های پنج ساله قرار دارند و چه بسا بعضی از تصمیمات و قوانین مدون ممکن است در بازارسرمایه اثرات منفی داشته باشد. ضروری است کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با کمک متخصصین بازار در تنظیم برنامه کلان اقتصادی نقش داشته باشند تا ریسک‌های کلان اقتصادی را کاهش دهند وهم باعث رشد بازارسرمایه در سطوح کلان اقتصادی و تامین نقدینگی از بازارهای مالی برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور شوند.

401

کد خبر: 952204

وب گردی

وب گردی