آیت‌الله‌ سبحانی: حضرت علی(ع) را در آئینه قرآن به دنیا معرفی کنیم

یک مرجع تقلید شیعیان با اشاره به ویژگی‌های بی‌نظیر امام علی(ع) مانند شجاعت و زهد، گفت: اگر علی(ع) را در آئینه قرآن به دنیا معرفی کنیم، پیروز خواهیم بود.

به گزارش ایسکانیوز، آیت‌الله‌ سبحانی شامگاه گذشته در جمع استادان حوزه در مراسم افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: برای شناخت امام علی(ع) گاهی به روایات می‌پردازیم و از این طریق او را می‌شناسیم و گاهی نیز چهره علی(ع) را در قرآن مطالعه می‌کنیم.

وی افزود: براساس روایات، علی(ع) را انسانی شجاع می‌دانند و دلیل آن نیز حدیثی است که پیامبر(ص) فرمود: ضربت علی(ع) در روز خندق از عبادت ثقلین بالاتر بود؛ بنابراین شجاعت علی مطلبی نیست که بر کسی مخفی بماند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه علی(ع) زاهدترین فرد چه در دوره حکومت و چه غیر آن بود، بیان کرد: زهد امام بسیار معروف است. گاهی امام را می‌توان از طریق فصاحت و بلاغت او به ویژه از طریق نهج‌البلاغه شناخت؛ کلام او دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق است زیرا غالب سطرهای کتب مسجع از روی تکلف است ولی امام مانند آب روان مسجع صحبت کرده است.

وی افزود: گاهی امام را از طریق اخلاق می‌شناسیم که در خطبه همام وجود دارد و برای افراد سالک بسیار مفید است؛ همچنین از طریق علم نیز می‌توانیم علی(ع) را معرفی کنیم؛ در تاریخ نبوده امام به کسی مراجعه کند ولی همه مردم به او مراجعه می‌کردند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به چهره علی(ع) در قرآن عنوان کرد: امام نخستین کسی است که به پیامبر ایمان آورده نه اینکه قبلا کافر بوده بلکه اول هم طبق آئین پیامبر رفتار می‌کرده ولی اولین نفری بود که به رسالت پیامبر به صورت رسمی ایمان آورد.

سبحانی عنوان کرد: در لیلة المبیت همه دنبال این بودند که پیامبر را به شهادت برسانند؛ ایشان در جایگاه پیامبر خوابید و در آنجا ماند بدون اینکه کوچکترین لرزی بر اندامش ایجاد شود.

این مرجع تقلید اظهار کرد: امیر مومنان(ع) به عنوان اجرت رسالت معرفی شده است، همچنین در سوره انسان بخش دیگری از چهره امام معرفی شده است. ابن تیمیه می گوید که آیات این سوره ربطی به اهل‌بیت ندارد، ولی همین انسان کوردل ندیده است که کلمه «اسیرا» بهترین دلیل بر مدنی بودن این آیات است زیرا در مکه، مسلمین اسیری نداشتند.

وی با بیان اینکه چهره دیگر علی(ع) در سوره مائده و در بحث غدیر متجلی است، با اشاره به اینکه چه بهتر اینکه انسان علی را در آئینه قرآن ببیند و بشناسد، عنوان کرد: اگر چهره علی را از طریق آیات قرآن نشان دهیم پیروز شده‌ایم.

وی افزود: مرحوم علامه طباطبایی که این بیت نورانی به نور ایشان منور است در مورد حرت علی(ع) نکته قابل توجهی را می فرمود، می‌گفت که امام انسانی سخنگو است که ۱۱ هزار کلمه قصار و خطبه و ... دارد و یکه تاز میدان فصاحت و بلاغت و کلام بود، ولی در زمان پیامبر یک کلمه هم سخن نگفته است و این خودداری و ادب و تواضع بی نظیر است.

وی افزود: نهج‌البلاغه قریب به ۵۰۰ نسخه یا بیشتر شرح و حاشیه و ... دارد و در حقیقت کتاب نهایت ناپذیر است.

901/900

کد خبر: 953636

وب گردی

وب گردی