رژیم حقوقی دریای خزر به سادگی حل نخواهد شد

 

تهران-ایسکانیوز: بهرام امیراحمدیان، کارشناس حوزه دریای خزر و اورسیا پیرامون برگزاری چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر گفت: تا به امروز کشورهای ساحلی دریای خزر بدون رژیم حقوقی جدید در کنار هم با صلح و آرامش زندگی کرده اند و مطمئنا این روند پایدار خواهد ماند.

این کارشناس حوزه دریای خزر و اوراسیا در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به قراردادهای ایران و روسیه در طی قرن گذشته، گفت: در قراردادهای 1921 و 1940 بین ایران و روسیه دریای خزر، دریای مشترک میان دو دولت عنوان شده است. در آن سالها کمترین ساحل در اختیار ایران و بیشترین ساحل در اختیار شوروی سابق بود. او ادامه داد: در قراردادهای تاریخی ایران و روسیه به صورت مشترک از دریای خزر استفاده میکردند و حتی در قراردادهایی چون ترکمنچای نیز تاکید شده که ایران از داشتن نیروی بحریه در دریای خزر محروم شده بود.

احمدیان با تشریح معادلات سیاسی معاصر و ظهور کشورهای تازه استقلال یافته پس از فروپاشی شوروی سابق، عنوان کرد: واقعیت این است که در دوران کنونی ایران با پنج کشور در دریای خزر همسایه است. دریای که پهنه ی آبی بسته است و رژیم حقوقی آن قابل برداشت از کنوانسیون 1982 حقوق دریاها نیست. بنابراین می بایست برای تعیین رژیم حقوقی مابین کشورهای ساحلی اجماع صورت گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مواضع رئیس جمهور در نشست سران کشورهای ساحلی و تاکید بر جمعیت بالای سکنه در سواحل ایرانی دریای خزر گفت: همانطور که در سخنان رئیس جمهور آمده در سمت ایران جمعیت به مراتب بیشتر از مناطق دیگر دریای خزر است. استانهای مازندارن، گیلان و گستان با تعداد جمعیت بالا سهم زیادی از جمعیت ساحل نشین دریای خزر را تشکیل داده‌اند اما این به معنی سهم پنجاه درصدی در مذاکرات نیست و تنها اشاره به جمعیت بالای سکنه در سواحل ایرانی دریای خزر است.

احمدیان در توصیف روند مذاکرات و چالشهای پیش رو در آن اظهار داشت: به هر صورت رژیم حقوقی دریای خزر به سادگی حل نخواهد شد و ایران می بایست با اصرار بر قراردادهای گذشته و مفاد آنها استراتژی مشخصی را در گفتگو ها پیش بگیرد. ایران باید بر کنوانسیون محیط زیست دریای خزر تاکید کند و مذاکرات را برای عملی سازی آن به سمت سوق دهد.

استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: همچنین باید بر سازمان همکاری اقتصادی دریای خزر تاکید شود و برپایه این طرح غیر نظامی کردن دریای خزر در دستور کار همسایگان قرار گیرد. وی ادامه داد: رژیم حقوقی دریای خزر در کوتاه مدت به نتیجه نخواهد رسید.

کارشناس روابط بین الملل و روسیه با تاکید بر نقش موثر ورسیه در تعیین رژیم حقوقی دریای خزر گفت: روسیه شریکی نامطمئن است و به دنبال منافع حداکثری برای خود است. ایران باید با در نظر گرفتن قدرت و نفوذ روسیه در منطقه به طور کامل به دنبال منافع خود باشد.

احمدیان در پایان با اشاره به عدم نگرانی نسبت به احتمال بی نتیجه بودن گفتگوها، اظهار داشت: تا به امروز کشورهای ساحلی دریای خزر بدون رژیم حقوقی جدید در کنار هم با صلح و آرامش زندگی کرده اند و مطمئنا این روند پایدار خواهد ماند.

 
کد خبر: 95660

وب گردی

وب گردی