مربی تیم ملی فوتبال: ورزشکاران الگوی سلامت مردم هستند

دستیار کارلوس کی‌روش با بیان اینکه یک بازیکن یا مربی، شاخص به زندگی مردم ورود می‌کند و عضوی از خانواده‌ مردم می شود گفت: مراقبت از سلامت این افراد حداقل انتظار مردم از آنان است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز از سومین جشنواره فیلم سلامت، «مارکار آقاجانیان» گفت: ورزش قهرمانی در بالا بردن سطح روحیه عمومی جامعه بسیار تأثیرگذار است و علاوه بر اینکه در حفظ سلامت جسمانی مفید است، رابطه مستقیمی با سلامت روحی و روانی دارد.

وی افزود: اگر بتوانیم فرزندان‌مان را با اهمیت و جایگاه ورزش آشنا کنیم قطعا شاهد تاثیر پرورش این روحیه خواهیم بود. نمی‌توانم آمار و عدد دقیقی بدهم اما ناهنجاری و بزه در قشری که به ورزش نگاه جدی و پیگیری دارند، کم است. من فکر می‌کنم علاقه مردم به قهرمانان ورزشی باعث گرایش‌شان به تداوم این روحیه و تلاش برای حفظ سلامت خود و در نهایت جامعه می‌شود.

آقاجانیان در ادامه درباره تاثیر این اثرگذاری و الگوبرداری گفت: در حوزه ورزش تخصص دارم و روی صحبتم با حوزه های دیگر نیست. به نظرم وقتی کسی در قالب یک بازیکن یا یک مربی، شاخص و برجسته شناخته می‌شود، به زندگی مردم ورود می‌کند. یعنی مردم او را به عنوان یک عضو به خانواده‌شان راه می‌دهند. پس این حداقل انتظار است که ورزشکاران و قهرمانان از خودشان بیشتر مواظبت کنند.

این بازیکن افزود: چشم‌هایی، مرتب ورزشکاران را رصد می‌کنند و آنها الگو می‌شوند. این حرف من به آن معنا نیست که اگر مطرح شدی از آن به بعد باید برای دیگران زندگی کنی و مطابق خواست آنها رفتار کنی! منظور من این است که هر جایگاهی مسئولیت‌هایی به همراه می‌آورد که نباید فراموشش کرد.

بازیکن سابق تیم‎های آرارات، در پاسخ به این سوال در حوزه فرهنگسازی کدام قشر کارآمدترند، گفت: نمی‌توانم این دو قشر را تفکیک کنم. مثلا نمی‌شود گفت بار این مسئولیت بزرگ تنها به گردن مسئولان است. یا مثلا هنرمندان یا ورزشکاران وظیفه‌شان این است که این رویکرد اجتماعی را به مردم انتقال بدهند. به نظرم وقتی می‌گوییم جامعه از افراد مختلف تشکیل می‌شود، برای اینکه در جامعه تحولی ایجاد شود، باید همه با هم مشارکت کنند.

وی افزود: مشارکت بین مسئولان، رسانه و مردم باید شکل بگیرد. مسئولان می‌بایست بستری را آماده کنند تا رسانه به راحتی بتواند از توانش استفاده کند و مردم را آگاه کند. هنرمند یا ورزشکار هم در بستر یک رسانه سالم می‌تواند با مردم در ارتباط باشد. این یک چرخه است و هرجایش که بلنگد کار پیش نخواهد رفت!

آقاجانیان در انتها اضافه کرد: از مسئولان و متولیان می‌خواهم تا در حوزه ورزش همگانی تلاش بیشتری بکنند. درست است که اهمیت دادن به ورزش قهرمانی لازم است اما فراموش نکنیم که این شکل از ورزش برای همه نیست. ما باید روحیه ورزش را با ترویج ورزش همگانی، که می‌بایست ارزان و راحت در اختیار مردم قرار بگیرد، بالا ببریم. ورزش همگانی باعث همدلی، مشارکت و نشاط جامعه و خانواده می‌شود.

براساس این خبر، سومین جشنواره فیلم سلامت با رویکرد «سلامت برای همه؛ اجتماعی شدن سلامت» به دبیری دکتر محمدکیاسالار شهریور ماه ۹۷ برگزار می‌شود.

502

کد خبر: 956729

وب گردی

وب گردی