اختیارات جدید اردوغان چه خواهند بود؟

"رجب طیب اردوغان" نخستین رییس جمهوری است که بر اساس همه پرسی آوریل 2017، مبنی بر تغییر نظام پارلمانی به ریاست جمهوری، اختیارات بیشتری به دست می آورد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، با گذشت دهه ها از زمانی که "مصطفی کمال پاشا" با تاسیس نظام جمهوری ترکیه موفق به تاسیس جمهوری پارلمانی شد، بر اساس همه پرسی آوریل 2017 رییس جمهور و نخست وزیر به تقسیم قدرت پرداختند و رییس جمهور صاحب اختیارات بیشتری شد.

تا پیش از این رییس جمهور که از طرف مجلس ملی برای دوره هفت ساله انتخاب می شد، به تعیین قوه مجریه می پرداخت. قوۀ مجریه مرکب است از رئیس جمهور و اعضای شورای امنیت ملی و هیات دولت. اعضای شورای امنیت ملی عبارتند از : نخست وزیر، رئیس ستاد مشترک ارتش، وزیر دفاع ملی، وزیر امور خارجه، فرماندهان سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی و در نهایت فرماندۀ ژاندارمری. رئیس جمهور ریاست این شورا را بر عهده دارد. رجب طیب اردوغان نخستین رییس جمهوری است که از اختیارات جدید بهره مند می شود اما موهبت های جدیدی که اردوغان از آن بهره می برد، کدامند؟

اول: به عنوان رییس قوه مجریه به شکل مستقیم می تواند با حزب سیاسی خود کار کند.

دوم: اختیار تنفیذ احکام مربوط به نیروهای اجرایی را دارد.

سوم: قابلیت صدور حکم درباره همه امور مربوط به قدرت اجرایی را پیدا می کند.

چهارم: می تواند مقامات ارشد دولتی را تعیین یا رد صلاحیت کند.

پنجم: اختیار تعیین وزیران و معاونان اول را پیدا می کند.

ششم: متولی تعیین بودجه عمومی با موافقت پارلمان می شود.

هفتم: توان اعمال تغییر در قانون اساسی براساس خواست ملی را دارد.

و در نهایت می تواند در مواقعی که تمامیت ارضی به خطر بیافتد یا کشور با خطر تجزیه مواجه شود، اعلام وضع اضطراری کند.

مطابق اصلاحیه جدید قانون اساسی رییس جمهور برای دو دوره پنج ساله تعیین می شود و به همراه معاون اول و هیات وزیران باید پاسخگوی پارلمان باشند.

کد خبر: 958666

وب گردی

وب گردی