حال سینمای ایران خوب است شما باور نکنید/ انتقاد تند هنرمندان به نقش فروشی

هنرمندان زیادی به نقش فروشی در سینما واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، لابی یا لابیگری از جمله واژه هایی است که بیشتر در دنیای سیاست، ورزش یا اقتصاد به چشم می خورد. کلمه چند حرفی که البته در همه جای دنیا وجود دارد و تاثیرات بسیاری بر تصمیمات مهم گذاشته است. لابی گری هر چند عملی نکوهیده است و بارها و بارها توسط اقشار مختلف تقبیح شده است؛ اما این داستان حالا پایش به فرهنگ و مخصوصا سینما هم به صورت جدی باز شده است.

حالا در نظر بگیرید فرهنگ با لابی گری پُر شود و افراد بااستعدادی که پشت خط ایستاده اند تا به هدفی که دارند برسند، غافل از این که زور آنها به لابیگری برخی که با کمترین استعداد می توانند خود را در مراتب بالای هنر ببینند، نمی رسد.

همین لابی حالا باعث شده تا پول حرف اول را در سینما بزند و متمولین پولدار علاقمند به سینما به راحتی با پول وارد سینما شوند.

در ادامه این موضوع را با برخی از هنرمندان مطرح کردیم که بر نقش فروشی، پارتی و لابی در سینما تایید کردند. عبدالرضا اکبری، محمدحسین فرح بخش، کوروش تهامی، احمد نجفی، مریم امیرجلالی، رضا رویگری و... از جمله هنرمندانی هستند که در گفت و گو اختصاصی با ایسکانیوز درباره این موضوع تاثیرات منفی این معضل در سینما به گفت و گو نشسته اند. در ادامه از نظر شما نیز می گذرد آنچه با این هنرمندان گفتیم و شنیدیم.

**فیاضی: چِک نقش فروشی را در دست کارگردان دیدم

رضا فیاضی بازیگر سریال «تبریز در مه» در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز درباره وجود نقش فروشی در سینما، گفت: نقش فروشی در سینما به صورت وحشتناک وجود داشته و موضوعی مشخص است. حتی دوستانی بودند که چک داشتند و نقش اصلی فیلم را در ازای پول واگذار کردند.

ادامه مصاحبه فیاضی را در اینجا بخوانید:

**لطفی: نقش فروشی در تمام رشته ها وجود دارد

غلامحسین لطفی بازیگر فیلم سینمایی «نیش» در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز در مورد نقش فروشی در سینما گفت: نقش فروشی و پارتی بازی همیشه در سینما وجود داشته است. همانطور که در تمام رشته ها این موضوع به چشم می خورد.

ادامه مصاحبه لطفی را در اینجا بخوانید:

**کیانفر: نقش فروشی به پیشکسوتان آسیب رسانده است

صدیقه کیانفر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز در خصوص نقش فروشی در سینما، گفت: 86 سال سن دارم و 50 سال بازیگری کردم بنابراین از کوچکترین رفتارها متوجه خیلی اتفاقات می شوم. متاسفانه نقش فروشی علاوه بر پیشکسوتان به سینمای ما نیز آسیب رسانده است.

ادامه مصاحبه کیانفر را در اینجا بخوانید:

**ملکی: شایعه نقش فروشی را شنیدم اما...

کیهان ملکی بازیگر سریال «روزگار جوانی» در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نقش فروشی در سینما، اظهار داشت: شایعاتی در این باره شنیدم اما هیچ وقت نتوانستم دقیق از این موضوع مطلع شوم و تأییدش کنم. حتما عده ای در همه صنوف وجود دارند که از میانبرهایی استفاده می کنند که برخی مواقع نتیجه می گیرند و برخی مواقع نمی گیرند.

ادامه مصاحبه ملکی را در اینجا بخوانید:


**اسپانسر بازیگر نیازمندیم/حال سینمای ایران خوب است شما باور نکنید

اکثر هنرمندان قدیمی که خاک سینما را خورده اند به خاطر سن و سالشان خانه نشین شده اند و هیچ لابی و ارتباطی برای گرفتن نقش ندارند. از سوی دیگر برخی که دستشان بیش از حد به دهانشان می رسد برای ایفای نقش در فیلم های سینمایی پول گزاف خرج می کنند تا مثلا فلان کارگردان یا تهیه کننده با گرفتن آن هبه، نقش خوبی به طرف قرارداد بدهد.

یکی از معضلات جامعه سینما نقش فروشی به برخی افراد خاص بوده که همین امر ضربه زیادی به بدنه پیکر سینما و تلویزیون زده است و به همین خاطر است که ستاره های نوظهور درخانه هایشان حبس شده اند و نمی توانند استعدادهایشان را در بازیگری شکوفا کنند.

ادامه مطلب را در اینجا بخوانید:

**تهامی: نقش فروشی در سینمای جهان وجود ندارد

کوروش تهامی بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نقش فروشی در سینمای ایران، اظهار کرد: اطلاع دقیقی ندارم که نقش فروشی در سایر جهان انجام می شود یا نه اما بعید می دانم این اتفاق نامبارک در سایر کشورهای جهان هم رخ دهد چراکه در سینما باید بازیگران بر مبنای توانایی و ظرفیت هایشان برای نقش ها انتخاب شوند.

ادامه مصاحبه تهامی را در اینجا بخوانید:

**پاک نیت: نقش فروشی و لابی همیشه در سینما بوده

محمود پاک‌نیت بازیگر سریال «شهرزاد» در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره معضلی به عنوان نقش فروشی در سینما، اظهار داشت: نقش فروشی و یا پول دادن برای بازیگر شدن همیشه در سینما بوده و هست اما موضوع مهم اینجا است که نقش فروشی بازخورد خوبی ندارد و در نهایت شاهد کاهش جذابیت و بی کیفیت شدن کارها هستیم.

ادامه مصاحبه پاک نیت را در اینجا بخوانید:

**نجفی: 20 سال پیش گفتم نقش فروشی وجود دارد

احمد نجفی بازیگر سریال «بازیگر سریال کارآگاه علوی» در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، اظهار داشت: 20 سال پیش گفتم که نقش فروشی در سینما وجود دارد. اما یادآوری این صحبت ها فایده ای ندارد و دردی دوا نمی شود.

ادامه مصاحبه نجفی را در اینجا بخوانید:

**فرحبخش: نقش فروشی در سینما وجود دارد

محمدحسین فرحبخش تهیه کننده فیلم سینمایی «دشمن زن» در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز درمورد نقش فروشی در سینما، اظهار داشت: قبول دارم که در سینما نقش فروشی وجود دارد اما در این 30 سال که در سینما فعالیت دارم، ندیده ام که تهیه کنندگان معتبر و درجه یک به سراغ بازیگر اسپانسر بروند. آن دسته از تهیه کنندگانی که معتبر نیستند از نقش فروشی استفاده می‌کنند.

ادامه مصاحبه فرحبخش را در اینجا بخوانید:

**اکبری: با نقش فروشی دست کارگردان رو می شود

عبدالرضا اکبری بازیگر «آنام» در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در مورد نقش فروشی در سینما، اظهار داشت: نقش فروشی اگر در سینما هم رخ دهد به هرحال خطا صورت گرفته و هر کسی مطلع نمی شود اما وقتی یک بازیگر که تاکنون هیچ تجربه ای نداشته و کارگردان یا تهیه کننده ریسک می کنند و نقش بزرگی را به آن شخص می دهند، دست ها رو می شود.

ادامه مصاحبه اکبری را در اینجا بخوانید:

**امیرجلالی: آب از سرچشمه گل آلود است

مریم امیرجلالی بازیگر سریال «متهم گریخت» در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در مورد نقش فروشی در سینما و تلویزیون گفت: همه ما هنرمندان به نوعی سرکار هستیم و خودمان را فریب می دهیم. تمام اساتید هنر که عمرشان را در این حرفه صرف کرده اند بیکار کنج خانه نشسته اند و در و دیوار را تماشا می کنند. چرا؟ چون این هنرمندان پول ندارند به فلان تهیه کننده یا کارگردان بدهند تا نقش بگیرند. متاسفانه آب از سرچشمه گل آلود است و ما هرچه بگویم هیچ فایده ای ندارد.

ادامه مصاحبه امیر جلالی را در اینجا بخوانید:

**شایسته: با نقش فروشی فاتحه سینما خوانده است

مرتضی شایسته تهیه کننده فیلم سینمایی «قاتل بروسلی»در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز در مورد نقش فروشی در سینما گفت: معتقدم تاکنون نقش فروشی نداشته ایم اما اگر این موضوع صحت داشته باشد باید فاتحه این سینما را خواند. افرادی که صلاحیت ندارند تا در سینما فعالیت کنند و در نقشی با پول قرارداد امضا می کنند، نشان دهنده این است که سینما از سلامت و حرفه ای گری خارج خواهد شد.

ادامه مصاحبه شایسته را در اینجا بخوانید:

حالا به نظر می رسد ماجرای نقش فروشی در سینما بیش از بیش باعث آسیب رسیدن به هنرمندان شده است و باید به شکل کاملا جدی با این پدیده شوم در سینما که از هنرمندان جوان و تازه نفس سینما گرفته تا پیشکسوت این صنف را دچار مشکلات کرده است، ایستاد.

501

کد خبر: 959469

وب گردی

وب گردی