به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا موسوی خواه در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند سوخت و پرداخت آنلاین در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اینکه از این به بعد استفاده از کارت سوخت در جایگاهها الزامی است گفت: قبلا از کارت جایگاهدار استفاده میکردیم که ممکن بود فرضا کمفروشیهایی صورت گیرد اما با استفاده از کارت دارندگان خودرو تخلفات و اعتراضات کاهش مییابد و ما نیز میزان مصرف سوخت را در دست داریم و میتوانیم به راحتی مدیریت کنیم که در کدام بخش کشور مصرف چقدر بوده است.
او با تاکید بر اینکه طبق قانون الزاما باید سوختگیری به وسیله کارتهای سوخت صورت گیرد یادآور شد:در فراخوانهایی این موضوع را به مردم اعلام خواهیم کرد و خودروهایی که شمارهگذاری شدهاند کارت سوخت خود را میتوانند از طریق اداره پست تحویل بگیرند و خودروهایی که این کارت را در اختیار ندارند میتوانند به اداره پست مراجعه و کارت خود را دریافت کنند. ضمن اینکه مفقودیها نیز میتوانند درخواست المثنی داده تا ۱۵ روزه کارت آنها صادر شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه قانون توسعه حمل و نقل عمومی توزیع بنزین، نفت و گاز را با کارت سوخت الزامی کرده است گفت: کسانی که رمز کارت خود را فراموش کردهاند میتوانند به مراکز نواحی مراجعه کرده و با مدارک شناسایی رمزشان را دریافت کنند.
موسوی خواه درباره افزایش قاچاق بنزین بیان کرد: ما در مورد قاچاق نفت گاز با ناجا صحبتهایی کردهایم که کارت سوخت خودروهای نفت گازسوز کارتی شوند تا از مهاجرت کارتها جلوگیری و نظارت ویژهای در جایگاهها صورت گیرد و با مدیریت توزیع به سهولت جابجایی کارتها ردیابی میشود در این رابطه تاکنون بیش از ۲۰ هزار کارت مهاجر در سیستان وبلوچستان شناسایی شده و سوزاندهایم و اکنون نیز درخواست کمک از بقیه ارگانها برای جلوگیری از قاچاق سوخت داریم.
او درباره احتمال ایجاد رانت در راهاندازی کارتخوانهای جدید در جایگاههای سوخت تصریح کرد: ما احتمال وجود رانت را میدادیم اگر با یک بانک صحبت میکردیم میتوانستیم بگوییم که حتما رانت بوده است. اما ما به رئیس بانک مرکزی نامه زدیم و همچنین به ۱۲ PSP نامه زدیم و همه را دعوت به مشارکت کردیم که تاکنون ۱۰ نفر مراجعه کردهاند و ۶ نفر از آنها جزو شاخصهای برتر بانک مرکزی هستند، اکنون با دو نفر از آنها کار میکنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تاکید کرد:ما به هیچ وجه موافق رانت نیستیم و کاری نمیکنیم که رانت ایجاد شود. ضمن اینکه کاری میکنیم که با جایگاههای پرفروش و کمفروش یکسان برخورد شود و تقسیمبنده مساوی باشد مضاف بر اینکه PSPها یک درآمدی نیز به جایگاهها بابت تراکنش پرداخت میکنند. یعنی هم جلوی هزینه دولت گرفته شده و هزینه نگهداشت دولت صفر شده و این هزینه به شبکه بانکی محول شده و شبکه بانکی نیز باید درآمدی به جایگاهها پرداخت کند.
موسویخواه درباره واردات بنزین نیز گفت: قرار بود در سه ماهه اول سال روزی ۹ میلیون لیتر واردات داشته باشیم که این رقم به ۵.۷ میلیون لیتر رسیده است و تلاش ما این است که حجم واردات به حداقل برسد.
موسویخواه درباره کمبود بنزین سوپر نیز بیان کرد: روزانه ۳.۵ میلیون لیتر بنزین سوپر در کل کشور توزیع میشود که ممکن است برخی پالایشگاهها در اورهال باشند و این رقم کم یا زیاد شود. ممکن است یک روز به ۳.۶ میلیون لیتر یا ۳.۷ میلیون لیتر هم برسد. در هر صورت ما در هشت کلانشهر کشور بنزین یورو توزیع میکنیم.
402