عضو اتاق بازرگانی:  ما در این جنگ اقتصادی «سردار اقتصادی» نداریم

یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: سامانه ی نیما نتوانسته انتظارات ارزی بخش اقتصادی را فراهم کند و زمینه ی سوء استفاده ی بسیاری از محتکران را فراهم کرده است.

جمشید عدالتیان استاد دانشگاه آزاد اسلامی و عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص سامانه‌ی نیما اظهار کرد: اولین سوالی که در ذهن مردم شکل گرفته، این است که ارز کشور قبل از راه اندازی سامانه نیما به کجا می رفت و حالا که بعد از سال‌ها به این فکر افتاده‌ایم که بازار ارز را مدیریت کنیم باید ببینیم آیا روندی که در پیش گرفته‌ایم مثمرثمر بوده است یا خیر؟

این اقتصاددان اظهار کرد: من به عنوان یک تولیدکننده از دو ماه پیش در سامانه‌ی نیما ثبت نام کرده‌ام اما هنوز ارز مورد نظر، به من تخصیص نیافته است و اگر بخواهم از بازار سیاه ارز بگیرم هم نمی توانم؛ چون در آخر گمرک اجازه‌ی ترخیص نمی‌دهد، بنابراین مجبورم که تولید کارخانه را متوقف کنم و متحمل زیان شوم.

او افزود: سوء استفاده‌ها و انحرافات زیادی در این سامانه اتفاق می‌افتد که راه درست آن را به بیراهه کشانده و موجب نارضایتی بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد و محصولات شده است.

در حال حاضر که در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم هستیم، دولت باید با حمایت و تشویق تولید ملی و کالای ایرانی فرصت را برای شکوفایی و نوآوری بیشتر و بهتر ایجاد کند، نه اینکه با ایجاد محدودیت بیشتر و شرایط سخت‌تر برای تولیدکننده راه را ببندد.

سامانه‌ی نیما نه تنها وحشتی برای سوء استفاده کنندگان ایجاد نکرده بلکه باعث شده افرادی که توانستند کالاهای خود را با ارز 4200 تومانی وارد و سرمایه گذاری کنند، از گران شدن نرخ ارز استقبال کنند؛ چون مثلا می‌توانند کالایی که با دلار 4200 تومانی وارد کرده یا خریداری کرده‌اند را با دلار 8 هزار تومانی بفروشند و سود بیشتری عاید آنها شود که این قضیه نشان دهنده‌ی ناکارآمدی سیستم به وجود آمده است و به همین ترتیب فقیر، فقیرتر و ثروتمند، ثروتمندتر می شود.

این تولیدکننده محصولات نوشیدنی ویتامینه با تاکید بر این نکته که مهم‌ترین ویتامینی که مردم ما الان کم دارند ویتامین ارز است، اظهار داشت: اگرما مجبور شویم محصولات خود را با ارز 8 هزار تومانی تولید کنیم و به فروش برسانیم، هزینه‌ی نهایی برای مصرف کننده بسیار بالا می رود و اجناس بازار 100% گران می شوند.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: بررسی‌ها نشان داد انتخاب ارز 4200 تومانی از نظر علمی و محاسباتی درست بوده ولی مسئله‌ی مهمی که الان مطرح است، این است که چرا می گویند اعلام این نرخ ارز اشتباه است؟ این موضوع باعث هموارشدن مسیر سوء استفاده کنندگان و محتکران می شود تا به سود بیشتری دست پیدا کنند و در واقع فقط می‌خواهند کم کم مردم ایران را برای گرانی دلار آماده کنند تا وخامت این شرایط بحرانی را کمتر احساس کنند . مثل داستان قورباغه‌ای که برای آن که آن را بپزند اول آن را در آب سرد می اندازند و کم کم آن آب را گرم می کنند تا قورباغه داغی را احساس نکند و زمانی که داغی را حس کرد، دیگر کار از کار گذشته و کاملا پخته شده است!

عدالتیان در خصوص مدل اقتصادی دولت کنونی نیز تصریح کرد: اگر مسئولین و دولت مردان مدل اقتصادی اسلامی را پیاده کنند و به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه با مفاسد اقتصادی مبارزه کنید و بخش خصوصی را تقویت کنید،عمل کنند بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه حل می شود.

عدالتیان با تاکید بر این موضوع که در این جنگ اقتصادی ما سرداران اقتصادی نداریم تا سرباز‌ها یعنی تولیدکننده‌ها را هدایت و رهبری کند و به ما می گویند بدون لجستیک و مواد اولیه به جنگ اقتصادی بروید، افزود: مدل اقتصادی کنونی ما شبیه مدل اقتصادی زمان جنگ و بحران است که دارای یک اقتصاد جیره بندی شده است و باید یک سری منابع محدود را باید بین افراد زیادی تقسیم کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره برعدم شفافیت درنظام اقتصادی و بازار ارز خطاب به مسئولین اعلام کرد: من به عنوان یک اقتصاددان نمی خواهم مردم را ناامید کنم ولی اعتقاد دارم که اگر مسئولین مربوطه با اخلالگران بازار ارز، برخورد سریع و مناسب نداشته باشند و این شرایط را کنترل نکنند، شاهد افزایش شدید قیمت دلار و نابه‌سامانی بیشتر شرایط اقتصادی خواهیم بود.

او افزود: مسئولین می توانند به راحتی بسیاری از مشکلاتی که خودشان با تصمیمات و سیاست های اشتباهشان رقم زده اند، رفع کنند و من به عنوان عضو کوچکی ازنظام اقتصادی آماده‌ی هر کمکی برای بهترشدن اوضاع هستم و قطعا با همکاری دولت و مردم و نظارت بیشتر افراد خبره می شود بر مشکلات فائق آمد.

این عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه مسئولین درباره‌ی سیاست های ارزی آدرس غلط می دهند، ادامه داد: ما نمی توانیم مردم را از سفرهای خارجی منع کنیم و بهتر است مسئولین به جای پیگیری مسائل و سوء استفاده های جزئی، بر اخلالگرانی که میلیاردی شرایط اقتصادی کشور را بدتر کرده اند، تمرکز کنند و فکری به حال فسادهای بزرگتر کنند و از سوء استفاده‌های بعدی جلوگیری کنند.

کد خبر: 962813

وب گردی

وب گردی