عامر نعیم الیاس  در البناء نوشت: روسیه از زمان تشکیل ائتلاف بین المللی اوباما و آغاز حملات نظامی به تروریست ها در عراق و سوریه، بر قانونی بودن این ائتلاف و هماهنگی آن با قانون بین الملل و منشور سازمان ملل متحد تمرکز کرده است. امریکا با استناد به رای کنگره مبنی بر موافقت با نقشه اوباما برای حمله به عراق و سوریه به بهانه گرفتن انتقام دو خبرنگارش که به دست داعش به قتل رسیدند و حمایت از آنچه امنیت ملی امریکا نامیده می شود، به سازمان ملل و شورای امنیت آن تجاوز می کند. در نتیجه سازمان ملل هیچ ارتباطی با اوباما ندارد.

به گزارش ایسکا نیوز، الیاس می نویسد: در آغاز حملات به سوریه و در راستای مهار عکس العمل های هم پیمانان دمشق و خوب جلوه دادن موضع اوباما و دولت آن در آغاز شصت و نهمین دوره فعالیت های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، "سامنتا پاور" نماینده دائم امریکا در شواری امنیت سازمان ملل گفت که فعالیت امریکا با استناد به ماده 51 منشور سازمان ملل انجام می شود و عراق رسما از واشنگتن درخواست کمک به گروه بین المللی علیه گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام، نه تنها در عراق بلکه در کشورهای همسایه را نیز کرده اما آیا این توجیهات امریکا قانونی است؟

طبق منشور سازمان ملل، حقوق بین الملل از اقدام به هر گونه فعالیت نظامی جلوگیری می کند مگر در دو حالت استثنایی: یک: تهدید فردی و در نتیجه کمک گرفتن از کشورها برای دفاع از خود در مقابل تهدیدات مستقیم و تجاوز که در ماده 51 آمده است و اجازه مداخله نظامی در صورت وجود تهدید نزدیک و عملی و به شکل فردی را می دهد. دو: گرفتن اختیار تام از سوی شورای امنیت سازمان ملل که اجازه فعالیت نظامی به منظور حمایت از امنیت و صلح بین الملل را طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل می دهد. اما سوال این است که آیا این حالت در مورد سوریه صدق می کند؟

واشنگتن ادعا می کند که دولت عراق از آن درخواست کمک کرده اما در سوریه چنین درخواستی از امریکا نشده است اما آیا می توان به برهان پوچ و بی اساس امریکا مبنی بر عدم قانونی بودن دولت سوریه استناد کرد؟ از نظر ظاهری این برهان واهی تعدادی از سوالات را در خصوص درخواست مداخله در سوریه برمی انگیزد. اگر به ادعای واشنگتن دولت غیرقانونی است پس چرا از آنچه "ائتلاف" نامیده می شود و اتحادیه اروپا، امریکا و برخی کشورهای عربی آن را به عنوان "نماینده قانونی ملت سوریه" به رسمیت شناخته اند، درخواست کمک نمی شود؟

در این رابطه، روزنامه فرانسوی زبان "لوموند" در یکی از مقاله های خود به نقل از یک کارشناس حقوقی در هیات رادیو انگلیس می گوید: امکان ندارد ائتلاف سوری را از ناحیه حقوقی با دولت سوریه یکسان دانست.

با بازگشت به برهان های واهی امریکا، ماده 51 منشور سازمان ملل از وجود تهدید فعلی و تجاوز نزدیک سخن می گوید. اما آیا آن عملا حاصل شده است؟ آیا به امریکا یا یکی از هم پیمانان آن در داخل ائتلاف بین المللی تجاوز شده است؟ در اینجا روزنامه لوموند می گوید: ماده 51 به واشنگتن اجازه مداخله نمی دهد چرا که با تجاوز مستقیم علیه خود مواجه نشده است اما در خصوص گرفتن اختیار تام از شورای امنیت پس از گذشت چهار سال از حمله به سوریه، اختلاف نظر در خصوص پرونده سوریه اشاره به ادامه بن بست بین المللی این پرونده دارد.

این مداخله به فروپاشی مرزها می پردازد. از سوی دیگر، امریکا در صدد ترویج تفکری است که با آن بتواند مرزهای جدیدی را برای منطقه توسط دولت اسلامی داعش یا هر گروه تروریستی دیگر ترسیم نماید.
کد خبر: 96334

وب گردی

وب گردی