مصباحی مقدم: تخصیص ارز به کالاهای اساسی در دستور کار قرار گیرد/ تیم اقتصادی دولت کارآمد نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آشوب بازار ارز و سکه ناشی از حجم عظیم نقدینگی است که باید این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد، پیشنهاد بنده این بود که تدابیری اندیشیده شود تا این حجم عظیم نقدینگی از دست مردم خارج شود.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که رئیس کل بانک مرکزی در بسته ارزی خود باید بیشتر چه موضوعاتی را در اولویت قرار دهد، اظهار کرد: به نظر بنده بایستی ارز به کالاهای اساسی تخصیص یابد تا با این روش به چرخه اقتصاد کشور کمک قابل توجهی شود.

او در پاسخ به اینکه وقتی بازار ارز با نوسانات شدیدی مواجه است، دولت در راستای مدیریت بازار باید چه راهبردی را در پیش گیرد، گفت: بهترین راه این است که اوراق مالی را در بورس منتشر کند تا بتوانند نقدینگی را جمع کند. پیشنهادی که بنده در این زمینه ارائه کردم این است که در کنار انتشار اوراق اسناد خزانه، خرید نفت را به صورت سلف ارزی و ریالی در بورس منتشر کنند؛ چرا که این اوراق می تواند جاذبه بالایی را ایجاد کند؛ بنابراین به جای اینکه مردم پول خودشان را به سمت سکه و ارز روانه کنند به سمت بازار سرمایه هدایت کنند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که برای برون رفت از آشوب بازار سکه و دلار چه باید کرد، افزود: آشوب بازار ارز و سکه ناشی از حجم عظیم نقدینگی است که باید این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد و پیشنهاد بنده این بود که تدابیری اندیشیده شود تا این حجم عظیم نقدینگی از دست مردم خارج شود و اگر این اتفاق نیفتد، هر روز یک آفت جدیدی در جامعه شکل می‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: باید این نقدینگی را با استفاده از طراحی ابزارهای جدید مالی کنترل کرد.

او در خصوص عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم گفت: عملکرد تیم اقتصادی بسیار ضعیف است و حکایت از این دارد که توان اداره‌ی بازار پول و سرمایه و البته مدیریت اقتصادی را ندارند.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی نتوانست ارز را در کشور به درستی مدیریت کند و باید گفت قطعا در این زمینه کارآمدی لازم را نداشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 964040

وب گردی

وب گردی