طهرانچی: ساختار هیأت علمی اصلاح می‌شود / دانشگاه آزاد جای جوانان عالم و متعهد است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی از اختصاص بودجه ۲۰۰ میلیاردی برای جذب هیأت  علمی خبر داد و افزود: ما در بودجه امسال برای واحدهایی که با مشکل مالی مواجه هستند ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای جذب هیأت علمی در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی که صبح امروز با تصمیم هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به سرپرستی این دانشگاه منصوب شد، گفت: این تغییر یک تغییر روشی بود و تغییری در سطح معاونین نخواهیم داشت. معاونین فعلی از عزیزانی هستند که به بهترین وجه انتخاب شدند و مثل گذشته کار خودشان را در چارچوب برنامه‌های کلان دانشگاه با قوت ادامه خواهند داد.

وی در خصوص تغییرات احتمالی در استان‌ها گفت: اگر در استان ها با برنامه‌های دانشگاه آزاد هماهنگی وجود داشته باشد کارشان را ادامه می‌دهند، اما در اجرای برنامه‌هایی که بسیار جدی است اگر نقصی باشد تغییرات لازم صورت می‌گیرد.

طهرانچی تاکید کرد: آنچه که برای ما هدف است اجرای منویات مقام معظم رهبری در حوزه پیشرفت علمی، اشتغال دانش بنیان و آینده جوانان است که بایستی با امید و پرنشاط پیش رود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جلسه امروز هیأت امنای این دانشگاه، افزود: امروز در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد آقای دکتر فرهاد رهبر نیز حضور داشت. مرداد ماه سال گذشته من و آقای فرهاد رهبر با هم به دانشگاه آزاد آمدیم و در سال گذشته به اتفاق آراء وی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد. امروز هم به اتفاق آراء این مسئولیت را بر دوش من گذاشتند. آقای دکتر رهبر عضو هیأت امنا هستند و خواهند بود و ما در خدمت ایشان هم به عنوان یک دوست خوب و هم به عنوان یک همکار خوب از نظرات ایشان استفاده خواهیم کرد.

طهرانچی در خصوص تصمیم هیأت امنا مبنی بر تغییر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سامانه های فرهنگی اجتماعی بسیار پیچیده تر از سامانه های اقتصادی اجتماعی هستند؛ زیرا بیشتر نیروی انسان را درگیر می کنند. بنابراین لازم است این تغییر شتابان در جهتی که هیأت امنا می خواهد انجام شود. با توجه به برنامه‌هایی که در سال گذشته در استان تهران مقدماتش را فراهم کردیم هیأت امنا خواسته است در کل کشور با سرعت بیشتر آنها را پیاده سازی کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تحصیلات تکمیلی را با یک نظام مندی و مأموریت محوری پیش خواهد برد، افزود: چند برنامه جدید در حوزه علمی داریم که در استان تهران آغاز کردیم. این برنامه ها آماده پیاده سازی در سطح واحدهای کشور است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت هایش در خصوص مباحث اقتصادی دانشگاه، گفت: ما قرار نیست کار اقتصادی صرف کنیم؛ بنابراین در زمینه اقتصادی کاری خواهیم کرد که مقوم آموزش و مقوم مهارت های دانشجویان ما در اشتغال دانش بنیان باشد.

وی افزود: ما از اینکه دانشگاه با سرمایه اش کار اقتصادی بکند که عایدی داشته باشد و حتی چیزی به اسم سود بانکی داشته باشد نیز پرهیز خواهیم کرد. ما سعی می کنیم با مجموعه ای از نوآوری های اجتماعی این شبکه بزرگ 400 واحدی دانشگاه آزاد را در خدمت اقتصاد دانش بنیان و اشتغال دانش بنیان در کشور قرار دهیم. برنامه ها در این جهت تدوین شده و برای اجرای آن بنده را مسئول کرده اند.

طهرانچی به برنامه مهم دانشگاه آزاد برای جذب اعضای هیأت علمی جوان اشاره و اظهار کرد: کار خوبی که در زمان دکتر رهبر انجام شد، تشکیل هیأت مرکزی جذب دانشگاه آزاد بود. ما برای به کارگیری نخبگان علمی در صحنه دانشگاه آزاد اسلامی که جهادگران علمی ما خواهند بود با جدیت برنامه ریزی می کنیم و بهترین نیروها را در مدت کوتاهی جذب و به بدنه دانشگاه آزاد اضافه خواهیم کرد هرچند در این زمینه تاکنون قدری کند عمل کردیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی از اختصاص بودجه ۲۰۰ میلیاردی برای جذب هیأت علمی خبر داد و افزود: ما در بودجه امسال برای واحدهایی که با مشکل مالی مواجه هستند ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای جذب هیأت علمی در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: باید جوانان موفقی که با دستاوردهای خوب علمی از دانشگاه‌های داخل و یا خارج فارغ‌التحصیل شده‌اند در شرایطی که دانشگاه های دولتی ما نسبت به جذب هیأت علمی خیلی انقباضی عمل می کنند، دانشگاه آزاد اسلامی این ظرفیت را دارد تا بهترین ها را جذب کند و بتواند بهترین آموزش را به دانشجویان بدهد. دانشگاه آزاد اسلامی جای باتجربه ها است اما مهمتر از آن جای جوانان عالم و متعهد است که بتوانند آینده کشور را بسازند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی مهمترین مشکل دانشگاه آزاد و آموزش عالی کشور را همان مشکل آموزش عالی کشور دانست و گفت: آموزش عالی ما در کارآمدی دچار مشکل شده است نه در کیفیت. اگر همه دانشگاه‌ها سطح یک شوند آیا مشکل اشتغال حل می شود؟ ما جزو 10 کشوری هستیم که بالاترین جمعیت دانشجویی را دارد. دانشگاه آزاد در کشور بیشترین سهم از این جمعیت را داراست. اگر برای اشتغال دانش بنیان با رویکرد جدید و با راه جدید اقدام نکنیم چطور انتظار داریم امید به جوانان ما بازگردد؟

طهرانچی با بیان اینکه باید از دانشگاه آزاد اشتغال دانش‌بنیان حل شود، اظهار کرد: دانشگاه ها نتوانستند برای آینده جوانان ما برنامه‌ریزی کنند. این چالشی جدی است و دانشگاه آزاد باید در این چالش آغازگر اصلاحات باشد. چون جوان هایی که به دانشگاه آزاد می آیند مسئله هزینه‌کرد در زندگی را خوب می فهمند ما با دانشجوی آموزش رایگان نمی توانیم این مسئله را حل کنیم.

دکتر طهرانچی تا سه هفته آینده برنامه راهبردی دانشگاه را تهیه و به هیأت امنا ارائه می دهد تا در جلسه بعدی هیأت امنای این دانشگاه به بحث و رای گذاشته شود. گفته می شود در خصوص تعیین روسای واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد استان تهران در آینده نزدیک تصمیم گیری خواهد شد.

در جلسه صبح امروز هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی و سایر اعضا تشکیل شد دکتر محمدمهدی طهرانچی به اتفاق آرا جایگزین دکتر فرهاد رهبر و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965830

وب گردی

وب گردی